سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

قانون- بازار طلا و ارز پس از ماه‌ها کش‌وقوس در نهایت کوتاه آمد و کمی سر به راه شد. این نوسانات کاهشی که از دیروز صبح آغاز گردید موجب شد که قیمت انواع سکه و طلا کمی کاهش پیدا کند. با این وجود اما کسی فکرش را نمی‌کرد که قیمت هر دلار آمریکا تا ساعات آخر کار بازار آنقدر کم شود که به رینگ ۲ هزار تومانی‌ها باز گردد. آن هم درست در شرایطی که همگی انتظار دلار ۴ هزار تومانی را می‌کشیدند!

به گزارش اقتصاد ایران آنلاین قیمت این نرخ تاثیرگذار تا ساعات میانی بازار به ۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده بود و همین موضوع صرافان و مردم را امیدوار کرده بود که در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتری در قیمت ارز مخصوصا دلار داشته باشند.
دلار اما کار را یک‌سره کرد و خودش را تا نرخ ۲ هزار و ۹۵۰ تومان پایین کشید. کاهش قیمت دلار اما دست‌مایه‌ای شد که قیمت انواع سکه هم با خیال راحت نزدیک به ۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کنند. نکته اینجاست که دلایل این کاهش قیمت‌ها چه بود و چه مسائلی توانست دلاری که چموشی‌های بسیاری از خود نشان داده بود را آرام کند.

پیش از پرداختن به این موضوع باید به سراغ قیمت‌ها رفت و دید دیروز قیمت طلا و ارز در چه مداری سیر می‌کرد.
دیروز آخرین ساعات کاری بازار نشان داد که نهایتا انواع سکه و طلا در یک روز تا کجا می‌تواند کاهش پیدا کند. روز گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار به یک میلیون و ۱۴۵ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم هم در آخرین ساعات یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان معامله می‌شد. نیم سکه به ۵۷۲ هزار تومان، ربع سکه به ۲۸۷ هزار تومان و سکه گرمی به ۱۶۳ هزار تومان رسیده بود و با این قیمت در بازار می‌چرخید.

در مقابل همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم به ۱۱۵ هزار و ۸۷۸ تومان رسیده بود و پرونده انواع سکه و طلا با این ارقام بسته شد.
در این میان نباید از یک شاخص تاثیرگذار که در تحلیل‌های خود به آن احتیاج داریم غافل شد. آن هم قیمت هر اونس جهانی طلا است. قیمت اونس جهانی طلا هم دیروز بسیاری را شوکه کرد زیرا پس از روزهای افزایشی، ناگهان به قیمت ۱۶۷۸ دلار بازگشت. این در حالی‌است که بسیاری از کارشناسان تصور می‌کردند قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی همچنان به راه خود ادامه دهد.

دلایل این کاهش غیرمنتظره چه بود؟
اصلی‌ترین دلیلی که کارشناسان پس از افت قیمت‌ها در بازار داخل بر آن انگشت گذاشتند کاهش قیمت هر اونس جهانی طلا بود. این شاخص را می‌توان عاملی به شدت موثر در بازار داخل عنوان کرد. به طوری که همیشه در آرام‌ترین فضا هم نوسان این شاخص به افزایش قیمت طلا وارز در داخل کشور می‌انجامد. اما دلایل عمده‌ای از قبیل آرامش تقریبی فضای سیاسی جهان و سکون ایجاد شده در زمان دوره انتخابات رئیس‌جمهوری آمریکا باعث شد که طلا به مدار ۱۶۰۰ تومان باز گردد.

این کاهش باعث شد که قیمت سکه و طلا به سرعت دست‌خوش تغییر شود و در نهایت پرونده دیروز با کاهشی‌ترین قیمت‌ها بسته شود. نکته جالب اینجاست که کارشناسان خارجی پیش‌بینی کرده‌اند که اونس جهانی تا هفته‌های آینده باز هم به سقوط ادامه خواهد داد. اگر این رویه ادامه پیدا کند قطعا ما هم شاهد افت قیمت انواع سکه وطلا در بازار داخل خواهیم بود.
البته به جز کاهش قیمت هر اونس جهانی طلا که بازار سکه و ارز را کمی از تب‌وتاب انداخت باید به نکته دیگری هم توجه کرد. نکته‌ای که به طور مستقیم در بازار ارز تاثیر گذاشت و موجب شد که شاهد افت قیمت بیشتری در انواع ارزها باشیم.

دور شدن تقریبی بازار از التهابات ارزی هفته‌های پیش و همچنین علاقه به فروش دلارهایی که در دست مردم بود یکی از کاهش قیمت دلار عنوان شده است. به گفته صرافان این روزها بیشتر مردمی که به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند قصد فروش ارزهای خود را دارند. همین موضوع قطعا در عرضه ارز تاثیرگذار بوده و توانسته عطش تقاضای ارز را فروکش کند.
در نهایت اینکه اگر این فضا تا روزها یا هفته آینده هم تداوم پیدا کند باز هم شاهد کاهش قیمت بیشتری در نرخ انواع ارز و سکه و طلا خواهیم بود.

البته خوش‌بینی بیش از حد نباید ما را از این حرف کارشناسان غافل کند که می‌گویند:«چنین کاهش قیمت‌هایی دربازار داخل عموما شکننده‌اند و می‌تواند به یک افزایش قیمت توفانی منجر شوند.» در عین حال اما صحبت از کاهش قیمت ارز و طلا به طرح یک سوال می‌انجامد؟

آیا بازارهای دیگر تاثیر می‌پذیرند؟
در ماه‌های گذشته ما شاهد افزایش قیمت‌های چشم‌گیری در بازارهای مختلف از خودرو گرفته تا وسایل دیجیتالی و حتی خوراکی‌ها بودیم. پای ثابت تمام این افزایش قیمت‌ها اما نوسان و افزایش نرخ ارز بود. به طوری که حتی خودروسازان هم یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت کالاهای خود را افزایش قیمت دلار عنوان کردند. نکته اینجاست که آیا اگر کاهش قیمت دلار در بازار تداوم پیدا کند می‌توانیم شاهد متعادل شدن بازارها باشیم؟

آنطور که گفته می‌شود قیمت‌ها همیشه چسبندگی دارند و برای کاهش دوباره آنها پس از یک دوره افزایشی، باید زحمت فراوانی کشیده شود. با این وجود اگر دولت عزم راسخی در این میان داشته باشد می‌شود قیمت‌ها را به روال سابق بازگرداند یا حداقل قیمت آنها را به طور چشم‌گیری کاهش داد. از همین رو باید توجه داشت که می‌توان در صورت کاهش قیمت دلار در بازار از این فرصت استفاده کرد و به تدوین سیاست‌هایی برای تاثیرپذیری دیگر بازارها از کاهش قیمت ارز پرداخت! در جدول‌های زیر می‌توانید از قیمت انواع ارز و طلا مطلع شوید:



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ سه شنبه 15 آبان 1391برچسب:, توسط سیبادو