سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

معاون امور قوا و شوراهای دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رابطه خود با رئیس جمهور گفت: یک وقت رابطه من با ایشان پدر و فرزندی است چون بنده تک داماد هستم و ایشان پدر خوبی است؛ البته یک زمان در فضای سیاسی اختلاف سلیقه وجود دارد و نباید این مسائل را با یکدیگر یکی کرد.
اهم سخنان مهدی خورشیدی داماد رییس جمهور در گفت و گو با فارس در ادامه می‌آید:
  • با توجه به آنکه در یک جنگ پنهان اقتصادی قرار داریم که البته مقدار زیادی از آن تاکنون علنی شده است؛ طبعاً آنچه به ما کمک می‌کند در درجه اول اتحاد مسئولان به ویژه در رده‌های بالای نظام است؛ هرچه اتحاد، همفکری و همدلی بیشتر باشد موفقیت ما قطعاً در این میدان جنگ بیشتر خواهد بود؛ در نظام جمهوری اسلامی مبنا، قانون اساسی است و قانون اساسی میثاق ملی و حاصل خون شهداست که وظیفه همه قوا را به صورت مجزا مشخص کرده است که باید تماماً به آن عمل کنند.
  • تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است؛ فصل‌الخطاب در جمهوری اسلامی نیز مقام معظم رهبری است، جمهوری اسلامی بر مبنای اصل مترقی فقه سیاسی شیعه است و ولایت فقیه فصل‌الخطاب و مافوق همه قواست؛ ولی‌فقیه عادل و مدبر است که سه قوه را اداره می‌کند، بارها مقام معظم رهبری تأکید کردند در این شرایط اختلافات کنار گذاشته شود و تا جایی‌که می‌توانند همدلی باشد و کامل‌ترین تعبیر را ایشان درباره تحریم‌ها ارائه دادند که آن نیز سخنرانی ایشان در بین مسئولان نظام در ماه مبارک رمضان بود.
  • مسئولان نباید عملی را مرتکب شوند که موجبات بروز و ظهور اصطکاک‌هایی شود که خارج از کشور از آنها سوء‌استفاده کنند، همه صاحب‌نظران این اعتقاد را دارند که بهتر از ایشان کسی برای اداره کشور وجود ندارد و ایشان با تدبیر کشور را اداره می‌کنند و اگر به تذکراتشان توجه شود هیچ مشکلی در کشور به وجود نمی‌آید، مردم توقع دارند اختلافات به هیچ وجه داخل جامعه کشیده نشود که دیدید سران سه قوه نیز نامه نوشتند و اطاعت کردند.
  • مدت‌های مدیدی است که بنده با آقای(محسن) رضایی آشنایی از نزدیک دارم اما ارتباط خانوادگی بنده با آقای رضایی سیاسی نیست و کاملاً عاطفی و اجتماعی است؛ ضمن آنکه سابقه آشنایی پدرم نیز با وی به قبل از انقلاب بازمی‌گردد.
  • درباره تقابل احمدی‌نژاد و هاشمی شاید بنده این دید را نداشته باشم که اگر این تقابل موجبات تضعیف نظام را فراهم کند شرعاً حرام است؛ کسانی که اعتقاد به جمهوری اسلامی دارند و خطوط قرمز نظام را رعایت می‌کنند چرا باید دائماً‌ به یکدیگر توهین کنند و نیش و کنایه بزنند؛ چرا نباید با یکدیگر کار کنند؟
  • ساختارسازی ما و برخی مشکلاتمان ناشی از این است که با طرد نیروهای قدیمی زبده و با تجربه و نیروهای جدید بی تجربه آمده‌اند و این اشتباه است. ما برای اینکه رشد کنیم باید نیروها را سطح‌بندی کنیم تا تجربه بیاندوزند.
  • (درباره علت خروج از دولت)یک دلیل اختلاف‌نظر و اختلاف عقیده با برخی از افراد در دولت بود و دلیل بعدی نمی‌خواستم حواشی بیشتر از آن ادامه یابد و معتقد بودم دولت همچنان باید روند کار و فعالیت خود را ادامه دهد هرچقدر حواشی بیشتر باشد امور مشکل‌تر پیش می‌رود و به خواست خود بنده بود که از دولت بیرون آمدم.
  • عناصری در دولت وجود داشتند که از حذف‌شدن بنده منافعی می‌بردند و حاشیه‌های به‌وجود آمده طی سال‌های اخیر دلیل بر وجود چنین جریانی هست.
  • ما دو بحث داریم یک بحث رقابت سیاسی و دیگری تنازع سیاسی و دعوا است؛ برای کسب قدرت طبیعی است که رقابت سیاسی وجود داشته باشد، ما نباید بگذاریم این رقابت سیاسی تبدیل به دعوای سیاسی شود چرا که در آنجا حاکمیت دچار مشکل شده و اقتدار از دست می‌رود و مانند سال 78 و 88 خواهد شد.
  • ما دوست داریم انتخابات آرامی را طی کنیم و مردم هم همین توقع را دارند علت اینکه رهبری تأکید می‌کند دعوا نباشد و اتحاد صورت گیرد به این دلیل است که ما احتیاج به انتخابات آرام در کشور داریم.
  • نوسانات قیمت و بحث ارز و تحریم‌ها وجود دارد، از این رو مردم دیگر حوصله دعوا ندارند از این رو نقل و انتقال قدرت نیز باید در فضای آرامی باشد و خواست مردم نیز همین است؛ امیدوارم انتخابات خوب و آرامی را طی کنیم.
  • ممکن است فردی با عقاید و افکار انحرافی در دولت باشد اما دلیل بر منحرف بودن دولت نیست و غالب دولت بسیار زحمت‌کش هستند و کار خود را انجام می‌دهند.
  • (درباره سخن رییس جمهور مبنی بر تمام نشدن این دولت) برداشت بنده این است که هر دولت با یک فکری آمد، سازندگی یا اصلاحات و الان این دولت با یک فکر عدالت‌طلبی روی کار آمد؛ شاید منظور این باشد که این گفتمان ادامه یابد بالاخره هر دولتی بعد از 8 سال تغییر می‌کند و عقلاً حرف درستی است؛ یقیناً‌ منظور آقای احمدی‌نژاد این است که آن فکر و گفتمان و شعار ادامه می‌یابد و همانطور که رهبری فرمودند این دولت گفتمان و ادبیات انقلاب را زنده کرد.
  • رئیس‌جمهورها با رأی مردم آمده‌اند و هرکدام آنچه که از دستشان می‌آمده انجام داده‌اند، کسی دوست ندارد رئیس‌جمهور باشد اما مردم از وی ناراضی باشند؛ باید واقع‌‌بینانه نگاه کنیم و نقاط مثبت و منفی را با هم بگوییم، بعضی نقاط مشترک وجود دارد؛ هیچ رئیس‌جمهوری دوست ندارد در دورانش تورم و بیکاری باشد؛ کدام عقل منطقی این را می‌پذیرد.
  • نباید به دولت‌ها توهین و اقدامات آنها را سیاه کرد چراکه به رأی مردم توهین می‌شود، هر سه این آقایان رأی مردم را گرفته‌اند و نمی‌توان گفت چرا این فرد را انتخاب کرده‌اند، به نظر بنده رسانه‌ها باید به این امر بپردازند چراکه برخی اشکالات مشترک بین همه این دولت‌ها وجود دارد و باید سعی شود نقد منصفانه نسبت به آنها صورت گیرد تا در دوره بعد تکرار نشود.
  • در حال حاضر آنچه وجود دارد فشار اقتصادی روی مردم است که تحریم‌ها نقش اساسی در آن دارد؛ بالاخره بحث مذاکرات هسته‌ای برای مردم اهمیت دارد، به نظر بنده بحث مسائل اقتصادی و معیشتی و بین‌المللی قطعاً ارتباط خواهند داشت و اینها خواسته‌های مردم است اما اینکه در چه شکل و قالبی بروز و ظهور یابد الان نمی‌توان صحبت کرد چرا که معلوم نیست، اما این‌ها خواسته‌های به حق مردم است؛ اینکه چگونه بروز و ظهور آید و چه کسی بیاید و شعارهایی بدهد که مردم وی را بپذیرند، مهم است.
  • یکی از آسیب‌هایی که شاید ما در دولت‌ها داشتیم این بود که برخی دوست داشتند حرف‌هایی بزنند که بزرگ شوند و در واقع حرف‌های خارج از عرف و چارچوب بزنند و این حاشیه‌ای برای آن دولت می‌شد و در دولت‌های گذشته نیز این آسیب‌ها وجود داشت؛ مثلاً فردی دوست داشت یک حرفی را بزند که خارج از عرف باشد اما برخی نیز اعتقادشان این بوده و بعد وارد کابینه شدند که در هر دو حالت حاشیه است و امیدواریم در دولت بعد این حاشیه وجود نداشته باشد.
  • رابطه با آمریکا در اختیارات رهبری است و هیچکس نمی‌تواند در این قضیه دخالت کند؛ مقام معظم رهبری نیز از ابتدا عزت، مصلحت و حکمت را مبنای سیاست خارجی قرار دادند، ایشان بحثی را با عنوان کرسی‌های آزاداندیشی داشتند که باید با قدرت به این قضیه پرداخته شود چه در دانشگاه و چه بیرون از دانشگاه؛ مقام معظم رهبری بسیار حکیمانه آسیب‌شناسی کردند و اخیراً هم مطرح کردند که سران قوا و فرمانده سپاه در دانشگاه‌ها حضور یابند.
  • در خصوص این بحث و زمان و مکان آن هرکس نظر خاص خود را دارد اما نباید یادمان برود که تصمیم‌گیر نهایی مقام معظم رهبری است چرا که فصل‌الخطاب نهایی با ایشان است و شرعاً، قانونا و عقلاً مقام معظم رهبری تصمیم‌گیر باید باشند.
  • امروز این بحث در بسیاری از محافل به ویژه صدا و سیما داغ شده است نباید به این بحث به عنوان یک تابو نگاه کرد که نباید آن را شکست نظام ما یک پشتوانه ایدئولوژیک و عقبه مردمی و فکری دارد؛ نباید از این صحبت‌ها بترسیم البته نباید توهین کرد بلکه باید حدود را رعایت کنیم و شاید اگر برخی مواقع آسیب دیده‌ایم به خاطر برخی از تنگ‌نظری‌ها و خودمحوری‌ها بوده است.
  • خواسته هسته‌ای حق مسلم ماست؛ ما نمی‌توانیم در این مسئله کوتاه بیاییم چرا که اگر در اینجا کوتاه بیاییم در همه موارد باید کوتاه بیاییم.
  • داماد رئیس‌جمهور بودن خوب است به شرطی که هیچگاه این مسائل را قاطی مسائل خانوادگی نکرد؛ خانواده یک نهاد کاملاً مقدس است و هیچ‌چیز جای عشق را نمی‌گیرد؛ بنده همواره سعی کرده‌ام که هرمطلبی وجود دارد تا پشت در خانه باشد. بالاخره یک فرصت است و آدم باید بتواند از این فرصت بهره‌برداری درست کند و یک محدودیت‌هایی برای خود به وجود می‌آورد و باید به این مجموعه به صورت کامل نگاه شود؛ بنده همیشه سعی کرده‌ام آنچه که به ذهنم می‌آید و وجدانم به من می‌گوید در برابر شخص رئیس‌جمهور انجام دهم؛ یک وقت رابطه من با ایشان پدر و فرزندی است چون بنده تک داماد هستم و ایشان پدر خوبی است؛ البته یک زمان در فضای سیاسی اختلاف سلیقه وجود دارد و نباید این مسائل را بایکدیگر یکی کرد.
  • ( این ازدواج به دلیل آشنایی پدرتان با آقای احمدی‌نژاد صورت گرفت؟) بله، آشنایی پدرم و آقای زریبافان پیشنهاد دادند؛ خدا را شکر می‌کنم که همسرم ایده‌آل بنده است.
  • هم آقای احمدی‌نژاد و هم آقای خورشیدی پدران من هستند و هیچ فرقی برای من ندارند و به هر دو احترام می‌گذارم. اما در این فضاها این اتفاقات رایج است و حرف‌هایی زده می‌شود اما نباید قاطی مسائل خانوادگی شود؛ بله سردار خورشیدی ابتدا از حامیان بودند اما اکنون از منتقدین هستند که برخی انتقادات پدرم به دولت هم وارد است.
  • ما در کشور حزب به معنای اصلی نداریم و امیدواریم این مشکل در کشور حل شود چرا که به عنوان یک آسیب در فضای سیاسی به شمار می‌رود؛ حزب برای قدرت مبارزه می‌کند البته در چارچوب شرع و اخلاق؛ وقتی حزب نباشد، جهت‌گیری‌ها مشخص نیست. ممکن است افراد دچار دگردیسی فکری شوند، چرا که حزبی وجود ندارد تا کنترل را انجام دهد و این خود یک آسیب است.
  • آقای هاشمی فرد با تجربه‌ای است؛ بنده با ایشان مشکلی ندارم و اتفاقاً تجربه نو و خوبی بود که از تجربیات ایشان استفاده کنم، سی سال کار سیاسی و سی سال در سطوح مختلف نظام حضور داشتند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:محمود احمدی‌نژاد - اکبر هاشمی رفسنجانی - مجمع تشخیص مصلحت نظام , توسط سیبادو