سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

 کاوشگر ونوس اکسپرس در آستانه خودکشی در جو ناهید پس از هشت سال مطالعه دومین سیاره منظومه شمسی، مدارگرد ونوس اکسپرس به دنبال شیرجه‌زدن به درون جو ناهید ظرف دو ماه آینده است.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آژانس فضایی اروپا اعلام کرد، حیات این مدارگرد بدون‌سرنشین به دلیل پایان‌یافتن قریب‌الوقوع نیروی محرکه‌اش به فرجام خود نزدیک می‌شود، بنابراین این آژانس سامانه مزبور را با پرواز مستقیم به عمق جو ناهید و با هدف مطالعه آن می‌فرستد.

 ونوس اکسپرس هفت ابراز را برای مطالعه کامل یونسفر، اتمسفر و سطح سیاره ناهید حمل می‌کند. این سامانه در ۹ نوامبر سال ۲۰۰۵ از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان و روی موشک سایوز-فرگات پرتاب شد و در ۱۱ آوریل سال بعد به ناهید رسید. در طول ماموریتش، این سیستم دیدگاه‌های جدیدی را درباره ماهیت جو ناهید ، چرخش این سیاره، منبع میدان گرانش آن و امکان فعالیت تکتونیکی در آنچه دانشمندان از لحاظ زمین‌شناسی سیاره مرده نامیده‌اند، ارائه داد.

 هم‌اکنون نیروی محرکه موردنیاز برای نگه‌داشتن ونوس اکسپرس کاهش یافته و آژانس اروپا در حال اعزام این کاوشگر به نقطه عمیق‌تری در جو این سیاره است.

 هدف از این مانور کسب‌ تجربه درخصوص «ترمز هوایی» (Aerobraking) به عنوان روشی اعلام شده است که شاید در ماموریت‌های آتی نیز به کار رود. آژانس فضایی اروپا این روش را شیوه‌ای برای کندکردن فضاپیمای در حال ورود بدون استفاده از موشک‌های سنگین و گران و پیشرانه‌ها می‌داند.

 این آژانس مطمئن نیست که آیا ونوس اکسپرس از این تجربه جان سالم به در خواهد برد یا خیر، اما در صورت بقا، امکان یا عدم‌امکان بسط ماموریت‌ آن تا چند ماه بررسی می‌شود. در هر حال، سرنوشت غایی این کاوشگر شیرجه نهایی به درون جو و سوختن آن خواهد بود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:کاوشگر ونوس , توسط سیبادو