سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو


cloud computing كه من آن را به پردازش در ابر ترجمه مى كنم اصطلاحى است كه اين روزها ممكن است در بين خبرهاى اى تى بخوانيد. با گسترش روز افزون وسايل كامپيوترى و همچنين وابستگى بيشتر ما به دنياى ديجيتال، شركتهاى دنيا همواره به دنبال راهى براى سرعت بخشيدن و ارتقاى خدمات خود به مشترى هستند. طبيعتا هر شركتى كه سريع تر عمل كند و خدمات بهترى را در اختيار كاربرانش قرار دهد برنده اين ميدان خواهد بود.
در اين ميان پردازش در ابرها موضوعى است كه توسط شركتهاى بزرگ و كوچك دنيا به شدت دنبال مى شود و سرمايه گزارى عظيمى را روى آن آغاز كرده اند ما به راستى اين اصطلاح چه معنايى دارد. همه ما مى دانيم كه همواره جنگى بين سيستم هاى عامل در جريان بوده است. بنيانگذاران و مديران اجرايى مايكروسافت هميشه به خود غره بوده اند كه ۹۰ درصد كامپيوترهاى كاربران دنيا(چه تجارى و خانگى) داراى سيستم عامل ويندوز هستند و از سويى شركت اپل با عقد قرارداد با شركت اينتل و توليد لپ تاپهاى خود بر پايه پلتفرم سى پى يوهاى اينتل، جنگ خود را با مايكروسافت آغاز كرد و نتيجه اش اين شد كه در آمريكا دانشجويان بيشتر از لپ تاپهاى مك استفاده مى كنند تا لپتهايى كه بر روى آنها ويندوز نصب است.
از سويى لينوكس اوبونتو در همين مدت سعى داشته است كه غول ترسناك لينوكس را براى كاربر معمولى خانگى به داستانها بفرستد و با كاربر پسند كردن محيط كارى لينوكس آن را از انحصار گيكها دربياورد و به خانه ها بكشاند. اما همگى اين سيستم عاملها مشكلات و خصوصيات مشتركى دارند. چندبار شده است كه سيستم عامل شما خراب شود و نياز به نصب دوباره آن باشيد و يا در همين گير و دار اطلاعات شما از بين برود.
بسيارى از كاربران هارد ديسكشان خراب مى شود و ميليونها بايت اطلاعات آنها در يك چشم بهم زدن از بين مى رود. از سويى شركتها داراى فايلهايى هستند كه كاركنان آنها نياز به تعامل با يكديگر براى پردازش اين فايلها هستند. مثلا يك فايل متنى گزارشى رو در نظر بگيريد كه قرار است توسط ۵ نفر ويرايش شود. به اشتراك گذارى فايلها هم مساله اى است كه اين روزها بيش از پيش كاربران به آن نيازمند. همگى ما دوست داريم كه عكسها و خاطرات و فيلمهاى خانوادگى را با دوستان و افراد خانواده به اشتراك بگذاريم اما اين كار چگونه ممكن است وقتى كه همه اين فايلها روى هارد ديسك شماست؟ در اين ميان ارتقاى سيستم عامل به نسخه بالاتر را هم در نظر بگيريد. حالا بياييد قضيه را از ديدگاه ديگرى ببينيم. شما اگر بخواهيد يك فايل را ويرايش كنيد مثلا يك فايل تصويرى و يا يك فايل متنى، حتما نيازمند يك نرم افزار هستند(فرض كنيد براى عكس فتوشاپ)خب اين نرم افزار را بايد به مبلغى خريدارى كنيد و سپس بر روى كامپيوتر خود نصب كنيد. حال چه اتفاقى مى افتد اگر شما بخواهيد مسافرت برويد؟ طبيعتا نمى توانيد كامپيوتر خانگى خود را روى دوشتان بيندازيد و به مسافرت برويد در نتيجه شما هرگز از آن نرم افزار نصب شده نمى توانيد در روى هيچ كامپيوتر ديگرى استفاده كنيد.
اگر من بخواهم اين كار را انجام دهم چه؟ پس بايد بازهم پول بدهيد تا ليسانس نصب مثلا بر روى ۵ كامپيوتر را بخريد و سپس روى تك تك كامپيوترها نصب كنيد. (البته در ايران زياد جدى نيست) اولا اين كار نيازمند پول بيشتراست و دوما شما مى باست مرحله نصب نرم افزار را ۵ بار انجام دهيد و و سوما اگر هر كدام از كامپوترها خراب شوند شما مى بايست وقت جداگانه بگذاريد تا مشكل نرم افزارى آن را حل كنيد. اينها همه به كنار بايد مطمئن شويد كه تمام كامپيوترهاى شما قدرت سخت افزارى مورد نياز براى نصب آن نرم افزار را دارند.
مثلا اگر من يك كامپيوتر قديمى داشته باشم بسيار عذاب آور خواهد بود كه بخواهم يك نرم افزار قوى مانند فتوشاپ را بر روى آن نصب كنم. همه موارد بالا كه شامل هزينه زمانى و مالى و محدوديتهاى كاربرى باعث شده كه شركتهاى بزرگ روى به ارائه خدمات روى ابر بدهند. در اينجا منظور از ابر همان «سرورهاى مركزى» هستند. بدين معنا كه تصور كنيد شركت ادوبى صاحب نرم افزار فتوشاپ بيايد و بر روى سرورهاى خود اين نرم افزار را نصب نمايد و سپس شما از طريق مرورگر اينترنتى خود مثل فايرفاكس بتوانيد عكس خود را آپلود كنيد و سپس در همان مرورگر ويرايش كنيد. همان طور كه مى بينيد ديگر نيازى نيست كه من حتما سيستم عامل خاصى داشته باشم و يا نرم افزار را نصب كرده باشم و يا نگران آپديتهاى نرم افزار نصب شده باشم.
همه اين كارها توسط سرورهاى ادوبى و متخصصان آنها انجام مى شود و من كاربر ديگر فارغ از تمام مشكلات پشت پرده فقط به هدف خودم كه ويرايش عكس هست فكر مى كنم. گوگل از مدتها پيش با ارائه خدمات google docs خود گام مهمى را در قرار دادن سرويس ها در ابر قرار داد. شما مى توانيد فايلهاى متنى خود و يا اكسل را آپلود و يا حتى آنلاين ايجاد كنيد و ويرايش كنيد. مى توانيد ديگران را دعوت كنيد تا اين فايلها را ببينند و همزمان باهم ويرايش آن را انجام دهيد. ديگر شما باكى نداريد كه اگر كامپيوتر شما خراب شود چرا كه مطمئن هستيد فايلها بر روى سرورهاى گوگل وجود دارند. مانند هر پديده ديگر قرار دادن فايلها و اطلاعات بر روى يك سرور مركزى نيز با مشكلات و مخالفتهايى روبه رو بوده است.
طبيعتا براى بعضى از خدمات سنگين مثلا ويرايش عكس نيازمند به اينترنت پرسرعت هستيم كه همگان در دسترس ندارند. مرورگرها مى بايست بهينه شوند و آمادگى بيشترى براى سهولت چنين خدماتى را داشته باشند. از سويى عده اى امنيت سرورها و متمركز كردن كليه اطلاعات بر روى يك سرور را خوشايند نمى دانند كه از ديدگاه من هر سه اين موارد قابل حل است و قبلا هم شركتهاى متعددى گام در حل اين مسائل بر داشته اند و ما فقط در قفس زمان مانده ايم. آينده از آنظگ مرورگرهاست و ديرى نخواهد پاييد كه يك كاربراكثريت كارهاى خود را از طريق مرورگر خود و با استفاده از سرويسهايى كه روى سرورها ارائه مى شوند انجام خواهد داد و بدرودى هميشگى خواهد گفت به نصب نرم افزارها و مشكلات آنها.

دنياى اينترنت در حال حركت به سمت آنلاين شدن، ذخيره شدن و پردازش اطلاعات است.امروزه براى ويرايش يك فايل متنى يا ادغام دو تصوير ساده نيازى به نصب برنامه هاى حجيم و گران قيمت مثل Word يا فتوشاپ نداريد؛ بلكه به راحتى با استفاده از يك سرويس مبتنى بر اينترنت مى توانيد همان كارى را كه مى خواستيد انجام دهيد، بدون نياز به خريد و نصب برنامه به انجام برسانيد. اين تنها بخشى از Cloud Computing است كه اين روزها شركت هاى مهم جهان با شتاب زيادى به سمت آن حركت مى كنند.
Cloud Computing كه در فارسى، به «محاسبات ابرى»، «رايانش ابرى» و «كامپيوتر ابرى» برگردانده شده، به معنى به كارگيرى قابليت هاى كامپيوترى بر مبناى اينترنت است. در واقع قابليت هاى كامپيوترى به صورت يك سرويس اينترنتى به كاربر عرضه مى شود. در اينجا شما مالكيتى روى سرويس ارائه شده نداريد و تنها از آن استفاده مى كنيد. و اين يعنى ذخيره و پردازش آنلاين اطلاعات كه تا پيش از اين اين كار را روى كامپيوتر شخصى خود انجام مى داديد .شايد ساده ترين و قابل فهم ترين تعريف براى رايانش ابرى، «برنامه كامپيوترى اينترنتى» باشد. دراين مطلب ضمن آشنايى بيشتر با مفهوم رايانش ابرى، تاريخچه آن را مرور مى كنيم و با لايه هاى مختلف آن آشنا شده و درمى يابيم كه «برنامه كامپيوترى اينترنتى» تنها لايه اى از كل مفهوم رايانش ابرى است. فرض كنيد شما مى خواهيد تعدادى از عكس هاى خود را در كنار هم قرار داده و از آن ها يك عكس واحد بسازيد. همچنين بقيه عكس ها را هم طورى مرتب كنيد كه يك آلبوم عكس درباره يك موضوع مثلا سفر اخيرتان را تشكيل دهند. به جاى آن كه همه آن ها را روى يك فولدر در كامپيوترتان بريزيد، مى توانيد آن ها را روى يك فضاى اينترنتى قرار داده و با استفاده از سرويس اينترنتى، عكس هاى موردنظرتان را به طور آنلاين با هم ادغام كنيد.
در اينجا نه فضايى از هاردديسك شما اشغال شده و نه نيازى به نصب برنامه هاى ويرايش عكس مانند برنامه گران قيمت فتوشاپ داشته ايد. يا مثلا يك فايل صوتى داريد؛ اما فايل صوتى نياز به ويرايش دارد و نرم افزار ويرايش صدا نيز در دسترس شما نيست يا اين كه كار با آن وقت زيادى از شما مى گيرد؛ در چنين شرايطى با استفاده از يك سرويس مبتنى بر اينترنت مى توانيد به راحتى فايل صوتى تان را بارگذارى كرده و تغييرات موردنظر را اعمال كرده و نتيجه را دريافت كنيد. يا فرض كنيد قصد داريد يك فايل ويديويى براى يكى از دوستانتان بفرستيد اما برنامه ويرايش فايل ويديويى نداريد، در اين صورت مى توانيد با يك سرويس مبتنى بر اينترنت كه براى ويرايش ويديو ساخته شده اين كار را انجام دهيد. شما مى توانيد همين راه حل ها را براى كار با انبوهى از برنامه ها، مانند برنامه هاى مايكروسافت آفيس از جمله ورد، اكسل، پاورپوينت، و برنامه هاى شركت ادوبى و... تعميم دهيد. اين ها همه امكاناتى است كه رايانش ابرى براى شما فراهم مى كند و تمام اين ها بخشى از كارايى اين مفهوم جديد است.
اين شبكه ها و سرورهاى مبتنى بر اينترنت به طور كلى با نام Cloud يا ابر شناخته مى شوند. براى آشنايى با مفهوم «ابر»، بد نيست به اين سخن از وينتون سرف (از سازندگان پروتكل اينترنت در سال ۱۹۷۴) توجه كنيم كه درباره آينده اينترنت مى گويد: «در آينده دستگاه هايى مانند تلفن همراه هرچه بيشتر با اينترنت ارتباط پيدا مى كنند؛ همان طور كه امروزه استفاده از امكاناتى مانند پيداكردن جهت، استفاده از سرويس هاى آنلاين مانند توييتر با تلفن همراه عادى هستند، در آينده امكانات بسيار بيشترى قابل دسترس خواهد بود. اگر به عقب برگرديم، مى توان سرويس هايى مانند شبكه هاى خصوصى مجازى براى تبادل اطلاعات در سال ۱۹۹۰ به بعد را در راستاى مفهوم جديد رايانش ابرى در نظر گرفت. اما با ورود به قرن بيست و يكم مفهوم رايانش ابرى بيش از پيش مطرح شد و موردتوجه قرار گرفت. در سال ،۱۹۹۹ مارك بنيوف، پاركر هريس و همكارانشان با راه اندازى Salesforce.com بسيارى از فناورى هاى ياهو و گوگل را براى برنامه هاى تجارى به كار گرفتند و آنچه را كه مشتريان براى تجارت نياز داشتند، به طور كاملا دلخواه آنان پياده كردند.
در سال ۲۰۰۰ مايكروسافت مفهوم سرويس هاى مبتنى بر اينترنت را با افزايش آنان گسترش داد و آى بى ام در سال ۲۰۰۱ اين مفاهيم را به صورت جزئى تر مطرح كرد. در اين ميان آمازون نقش مهمى در گسترش رايانش ابرى ايفا كرد و با مدرن كردن مراكز اطلاعاتى خود گام بلندى برداشت و در سال ۲۰۰۵ سرويس هاى تحت وب خود را قابل دسترسى كرد. در سال ،۲۰۰۷ آى بى ام و گوگل و تعدادى از دانشگاه ها پروژه هاى تحقيقاتى در زمينه رايانش ابرى انجام دادند. در اواسط سال ۲۰۰۸ سايت موسسه تحقيقاتى گارتنر رايانش ابرى را فرصتى براى ارتباط ميان كاربران IT و ميان فروشندگان سرويس هاى IT توصيف كرد، آن را باعث تحول شركت ها از نرم افزارها و سخت افزارهاى اختصاصى به سوى سرويس هاى مبتنى بر استفاده كاربران دانست و همچنين پيشرفت و رشد فراوان در برخى زمينه هاى IT و كاهش فعاليت در برخى ديگر از زمينه هاى IT را پيش بينى كرد.

نرم افزار نخرید!!آن را اجاره کنید
می خواهید جهانی شوید؟ آیا می دانید دنیا به چه سمتی می رود؟ آیا از مفاهیم جدید آگاهی دارید؟ می دانید Cloud Computing یا محاسبات و پردازش های ابری کجا می روند؟
به فضایی فکر کنید که تمام برنامه های کاربردی شما توسط گروه عظیمی از برنامه نویسان نوشته شده و شما با کمترین قیمت می توانید از آنها در تجارت خود استفاده کنید. به سویی می رویم که پردازش و گرد آوری داده ها در تمام دنیا توسط یک مرکز و یا مراکزی خاص انجام خواهد شد. دیگر نیاز نیست فکر کنید که چگونه داده های انبارداری خود را که در پایگاه داده های MySQL ذخیره شده اند به نرم افزار جدید حسابداری سازمان خود که با پایگاه داده های Oracle کار می کند متصل کنید.
دیگر لازم نیست نرم افزار های Office شرکت مایکروسافت را بخرید و روی سیستم خود نصب کنید و نگران از بین رفتن هارد دیسک خود باشید. این جریان ها باعث شد که ری اوزی یکی از دوستان بیل گیتس و مدیر معماری نرم افزارهای مایکروسافت طی یک نامه به مدیران ارشد مایکروسافت اعلام کند که اگر کاری نکنید مایکروسافت سقوط خواهد کرد. این شد که نسخه مایکروسافت Live بر پایه وب اجرا شد.
شاید از Cloud Computing شنیده باشید. Cloud Computing که سایت Salesforce.com ارائه می دهد دقیقا به معنای اجاره نرم افزار است. ما به سمتی پیش می رویم که دیگر شما داده های خود را روی کامپیوتر های شخصی خود ذخیره نمی کنید و حتی پردازش هم توسط آن انجام نمی شود. نرم افزارهای بروزی را اجاره می کنید که بر اساس نیاز شما گسترش یافته اند.
البته این ابر را شرکت هایی مانند گوگل، مایکروسافت، Zoho و ... نیز ارائه می دهند. ولی در Salesforce شما می توانید نرم افزار خود را ارائه دهید و امر فروش را برعهده آنها بگذارید . من یک رابط تجاری بنام Salesforce را به او معرفی می کنم که کار فروش نرم افزار را برای او انجام خواهد داد.
هدفم این بود که با این مطلب به 2 گروه در ایران بیدار باش بدهم:
تولید کنندگان نرم افزار فکری به حال آینده خود کنند. زمان نرم افزارهای خشک رستوران، حسابداری و ... گذشته است. اگر امروز تصمیم به ورود به این بازار کرده اید با دیدی بازتر و نوین تر به تولید نرم افزار بپردازید.
جوانانی که می خواهند جهانی عمل کنند. به ایده ها و دیدگاه های جدید بیشتر بپردازید. شما می توانید با یک نرم افزار در فروشگاه Apple و یا Android و یا یک Add-ons برای فایرفاکس و مرورگر های دیگر و یا امروز یک API برای گوگل ویو و یا یک نرم افزار برای Salesforce جهانی شوید.
 
 


 

 
 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ شنبه 9 آذر 1392برچسب:, توسط سیبادو