سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو
بازار راکد و کم مشتری در این روزها موجب شده تا تقاضا‌های هیجانی از بازار ارز و سکه رخت بربندد. فعالان بازار افت محسوس روزانه قیمت دلار و سکه را تجربه می‌کنند. 

 
در شرایطی که برخی انتظار این روند را نداشته و راضی به فروش خریدهای گران خود در هفته‌ها و ماه‌های قبل نیستند، افت قیمت‌ها این عده را غافلگیر کرده است. در روزهای اخیر خبرهای منتشر شده در آستانه مذاکرات ایران با 1+5 و برخی اخبار مبنی بر مذاکره مستقیم ایران و طرف‌های غربی به شدت بر روند افت قیمت‌ها اثر گذار بوده است. 

 
شایعات مطرح شده حول این گونه خبرها که توسط منابع داخلی و خارجی مطرح می‌شود به نوعی اثر مثبتی در بازار داشته و قیمت‌ها در مسیر افت قرار گرفته‌اند. تا روز دوشنبه که وزیر امور خارجه موضع رسمی کشور را اعلام نکرده بود، هیچ مقام رسمی اظهار نظر شفافی در این زمینه نداشت. همین نبود شفافیت در تکذیب یا رد مواضع کشور هم خود به شایعات دامن زد و قیمت‌ها به دلیل خوش‌بینی غالب در بازار رو به کاهش نهاد. 

 
وزارت خارجه سرانجام اعلام کرد: مذاکره مستقیم با آمریکا در صلاحیت انحصاری موافقت مقام رهبری است. عامل تاثيرگذار دیگر در روند کاهشی اظهار نظرهای برخی مقامات اتاق بازرگانی در ابتدای هفته مبنی بر توافق بر سر ارز صادراتی بود. عسگراولادی گفته بود که روز دوشنبه دولت با صادرکننده‌‌ها برای فروش ارز صادراتی با نرخ احتمالی 2600 تا 2700 تومان به توافق خواهند رسید.
او البته گفته بود که صادرکننده‌ها تمایل به فروش دلار 3000 تومان در این مرکز دارند و دولت تمایل به تعیین این قیمت در سطح 2500 تومان مرکز مبادلات دارد. 

برنامه‌ای برای عرضه دلار صادراتی در مرکز مبادلات نداریم
این سخنان البته روز دوشنبه توسط رییس کنفدراسیون صادرات تکذیب شد. او تصریح کرد که برنامه‌ای برای عرضه دلار صادراتی در مرکز مبادلات نداریم. سیدرضی میری در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس در واکنش به این سوال که تکلیف عرضه ارز صادر‌کنندگان در مرکز مبادلات ارزی به کجا رسید، گفت: تاکنون صادر‌کنندگان ارزی را در مرکز مبادلات ارزی نفروخته‌اند. وی افزود: هیچ یک از اخباری که در خصوص عرضه ارز صادر‌کنندگان در مرکز مبادلات منتشر می‌شود، صحت ندارد. ريیس کنفدراسیون صادرات گفت: هیچ برنامه‌ای نداریم تا دلار صادر‌کنندگان را در مرکز مبادلات ارزی معامله کنیم.

 
این خبرها که یکی دو روز بازار را به خود مشغول کرده بود اثر خود را در روز گذشته کاملا از دست داد و بازار بیشتر از شایعه مربوط به مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا تاثیر گرفت. شایعه‌ای که مقام معظم رهبری بارها زمان را برای انجام آن مناسب ندانسته‌اند.

 
قیمت‌ها در بازار 
دیروز قیمت دلار آمریکا در مرکز مبادلات بدون تغییر در سطح 2492 تومان باقی ماند، اما در بازار تقریبا بین 30 تا 50 تومان افت ثبت کرد. قیمت سکه 1 میلیون و 200 هزار تومان و حتی پایین‌تر هم اعلام شد. نیم سکه 605 هزار تومان و ربع سکه 305 هزار تومان در چهارراه استانبول بر تابلو‌ها تا ساعت 2 بعد از ظهر درج شد. هر گرم طلای 18 عیار هم به 121 هزار تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه 3 هزار تومان افت داشت. در بازار‌های جهانی نیز قیمت طلا با 9 دلار کاهش تا سطح 1725 دلار پایین آمد.

 
تلاش جهت تامین ارز دانشجویان غیر‌بورسیه 
با وجودی که برخی از دانشجویان برای دریافت ارز با نرخ مرکز مبادلات در مراجعه به بانک تجارت با مشکلاتی مواجه بودند، تازه‌ترین اعلامیه‌های بانک مرکزی از تلاش برای رفع این مشکلات حکایت دارد. به گزارش سایت بانک مرکزی مطابق با توافقات و مکاتبات انجام یافته با بانک تجارت به عنوان بانک عامل ارائه دهنده خدمات ارزی به دانشجویان غیر‌بورسیه، بانک مزبور نسبت به دریافت وجه ریالی ارز دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای مطابق با مدارک لازم اقدام كرده و پس از ارائه آمار تکمیلی به بانک مرکزی، این بانک در اسرع وقت نسبت به تامین ارز اقدام خواهد كرد. 
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ هم‌اکنون با توجه به پیش‌بینی‌های انجام یافته محدودیتی از طرف بانک مرکزی جهت تامین ارز به بانک تجارت وجود ندارد. در صورت وجود مشکلات در فرآیند تخصیص ارز به دانشجویان مزبور موضوع می‌تواند به تلفن گویای روابط عمومی بانک مرکزی به شماره 29954855-021 یا مرکز مبادلات ارزی منعکس شود تا در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات احتمالی اقدام شود. در مرکز مبادلات ارزی در روز بیست و دوم آبان ماه، تعداد 80 فقره

سفارش را جهت تخصیص ارز به ثبت رساند که با محاسبه عملکرد روزهای پیشین، تعداد ثبت سفارش‌های پذیرفته شده در این مرکز به رقم 7059 فقره رسیده است. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ چهار شنبه 24 آبان 1391برچسب:, توسط سیبادو