سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

برخورد نزدیک تهران - واشنگتن پس از انتخابات آمریکا

ایران > سیاست‌خارجی- گروه سیاسی:
برخلاف تمام حرف و حدیث‌هایی که پیش از انتخابات آمریکا درباره مذاکره واشنگتن و تهران به میان آمده بود، باراک اوباما در نخستین اقدام پس از پیروزی‌اش، تحریم‌های جدیدی علیه ایران امضا کرد.

علاوه بر تحریم‌ها، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرده که یک هفته قبل‌تر، دو هواپیمای جنگنده ایرانی به یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی نزدیک شده و به آن شلیک کرده‌اند.سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع با تأیید رهگیری پهپاد آمریکایی توسط هواپیماهای ایرانی و تعقیب آن گفت: هفته گذشته یک فروند هواپیمای ناشناس به فضای فوقانی دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج‌فارس وارد شد که با اقدام بهنگام هوشمندانه و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجبور به فرار شد.

وی افزود: این تجربه و نیز سوابق قبلی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری لازم، همه تحرکات را به‌طور دقیق رصد کرده و با اقتدار مؤثر، اقدام‌هایی قاطع، لازم و بموقع را معمول خواهد کرد.سردار وحیدی تأکید کرد: همچنین جمهوری اسلامی ایران با استفاده از همه ظرفیت‌های ذی‌ربط ازجمله مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی موضوع را در دست پیگیری دارد. همزمان با این اقدام اما، پنتاگون مدعی شد که هواپیماهای جنگی ایران هفته گذشته در حریم هوایی بین‌المللی به یک پهپاد آمریکایی غیرمسلح شلیک کرده‌اند، گرچه شلیک‌شان به هدف‌ نخورده است.

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون گفته که این هواپیماها چندین بار به پهپاد پریدیتور شلیک کرده و درحالی‌که پهپاد از حریم هوایی ایران دور می‌شده تا چندین مایل آن را تعقیب کرده‌اند. ظاهرا جنگنده‌های ایرانی از نوع سوخو 25 بوده‌اند. باوجود اینکه مقامات و رسانه‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند که این هواپیمای بدون سرنشین در محدوده خاک ایران نبوده است اما سردار جزایری معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح گفته که چنانچه هرگونه پرنده بیگانه‌ای بخواهد وارد فضای کشورمان شود نیروهای مسلح ما با آن برخورد خواهند کرد. او اظهار داشته که مدافعان جمهوری اسلامی ایران هرگونه تجاوز هوایی، زمینی و دریایی را با قاطعیت پاسخ می‌دهند..

فشارهای جدید به ایران

حالا می‌توان گفت که مذاکره با ایران اگر پیش از انتخابات این کشور، برای اوباما دستمایه کسب اعتبار در داخل ایالات متحده بود، تحریمش پس از انتخابات، برای او، دستاویز جلب اعتماد در مواجهه با همتایان غربی آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است. رسانه‌های حامی باراک اوباما یک روز قبل از آخرین مناظره‌اش با رقیب جمهوریخواهش خبری را درباره مذاکره کاخ سفید با تهران منتشر کردند تا پاتکی بر تک تبلیغاتی میت رامنی و مشاورانش زده باشند که شرایط خاورمیانه امروز را به روزهایی که انقلاب ایران به وقوع پیوسته بود تشبیه کرده و گفته بودند دولت اوباما درآوردن صلح به خاورمیانه ضعیف بوده است.

در این شرایط انتشار شایعه مذاکره با ایران می‌توانست برگ برنده‌ای برای دولت اوباما در انتخابات باشد که شد اما پس از ورود دوباره باراک اوباما به کاخ سفید، دولت آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه چهار مقام و پنج مؤسسه ایرانی خبر داد تا به‌صورت غیرمستقیم اعلام کند که در پی کاهش فشارها علیه مردم ایران نیست. وزارتخانه‌های ارتباطات و ارشاد هم در دایره شمول این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

کمتر از دو هفته قبل از این اتفاق آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وی به این دلیل که «فشار اقتصادی وارده به مردم اروپا را نادیده گرفته» و «با وجود شرایط بسیار سخت اقتصادی درخواست اسرائیل برای تشدید تحریم علیه ایران را پذیرفته» تشکر فراوان کرده است. اقدامی که دولت جدید اوباما در اعمال تحریم‌ها علیه ایران در پیش گرفته است هم می‌تواند به‌عنوان پیامی به هم‌پیمانان اروپایی و هم حرکتی در جلب تقدیر رژیم صهیونیستی تحلیل شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ شنبه 20 آبان 1391برچسب:, توسط سیبادو