سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

کشورما اگرچه سالهای سال است که به دلایل خاص جامعه شناختی با این پدیده دست به گریبان است و متلک و آزار کلامی و جنسی به عنوان معضلی جدی در جامعه ما شناخته می شود اما مصر در این زمینه گوی سبقت را از کشور ما ربوده است.

این آزارها به نحوی است که مبارزه با آزار جنسی زنان در مصر، دستور کار اصلی فعالان حقوق زنان این کشور است. این مزاحمت‌ها در اشکال مختلفی چون متلک جنسی، چشم‌چرانی، در وسایل نقلیه عمومی یا صحنه‌سازی در دفاتر کار برای نزدیک شدن به همکاران زن نمود می‌یابند.

در پی آزار جنسی چند خبرنگار زن غربی که برای گزارش انقلاب مردمی مصر در میدان التحریر مستقر شده بودند این پدیده در مصر شهرت جهانی یافت. درواقع خبرنگار زن سی بی اس و فرانس ۲۴، فرانس ۳ وبرخی از خبرنگاران خارجی از آزار جنسی خود خبر دادند.

نخستین نمونه‌ علنی آن، تجاوز به لارا لوگان، خبرنگار آمریکایی در میدان تحریر قاهره بود.به گزارش سی بی اس خبرنگار ۳۹ ساله این شبکه قربانی تجاوز و خشونت شدید گروهی از مردانی شده بود که در شب ۱۱ فوریه ۲۰۱۱، کناره‌گیری حسنی مبارک، رئیس‌ جمهور پیشین مصر را در میدان تحریر جشن می‌گرفتند.

به گزارش یورو نیوز ؛در نوامبر ۲۰۱۱ نیز در حاشیه‌ تظاهراتی که در میدان تحریر قاهره برگزار شده بود، شماری از تظاهرکنندگان مرد به یک خبرنگار زن از فرستنده تلویزیونی "فرانس ۳" تجاوز کردند. کمی پیش از آن یک خبرنگار آمریکایی – مصری اعلام کرده بود که ماموران پلیس در میدان تحریر به او تجاوز کرده‌اند.

آخرین مورد اذیت و آزار جنسی در روز جمعه، ۲۰ اکتبر ۲۰۱۲ (۲۹ مهر) متوجه سونیا دریدی، گزارشگر شبکه‌ فرانسوی "فرانس ۲۴" شد. او که در حال فرستادن گزارشی مستقیم بود، توسط گروهی از مردان جوان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفت. صحنه‌ گرد آمدن مردان دور سونیا دریدی در یوتیوب منتشر شده است.

کارولین سینز، خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانسوی فرانس ۳ می گوید: “به من و تصویربردارم حمله کردند. ما را کتک زدند و از هم جدا کردند. در میدان تحریر، زنان بخصوص خارجی زیاد نیستند. چند مرد مرا احاطه کردند و در روز روشن در میان مردم، به من تعرض جنسی کردند. زنان خبرنگار دیگری هم متحمل خشونت شده اند. این یک روش تهدید رسانه هاست.”

مونا الطحاوى‎، خبرنگار مصری آمریکایی هم در صفحه توییتر خود نوشته پس از آنکه توسط پلیس در میدان تحریر دستگیر شده، مورد مزاحمت جنسی قرار گرفته است.

به نوشته عصر ایران؛ مرکز زنان مصر طی پرسشی از ۱۰۰۰ زن در سال ۲۰۰۸ اعلام داشت که ۹۸ درصد زنان خارجی و ۸۳ درصد زنان مصری گفتند که مورد مزاحمت جنسی قرار گرفته اند.

به گفته نهاد ابول قسمان، رئیس سازمان مسئول همه پرسی، ۷۲ درصد زنان مورد مزاحمت نه تنها دامن کوتاه نپوشیده بودند، بلکه حجاب مضاعف هم داشتند.

در آماری دیگر ۷۰ درصد مردان مصری ایجاد مزاحمت برای زنان در این کشور را تأیید کردند. در واقع علت اعتراف مردان مصری به چنین امری این است که آنها زنان را مقصر می‌دانند، به همین دلیل چنین رفتاری را توجیه یا مخفی نمی‌کنند. محسن رضا، عضو پارلمان مصر در این‌باره می‌گوید:«افزایش آمار جوانان مجرد در این کشور و تغییر پوشش زنان موجب به وجود آمدن چنین معضلی شده، به همین دلیل تا وقتی زنان در نحوه پوششان تجدید نظر نکنند آزار و اذیت خیابانی طبیعی است».

برخی از مردان نوع پوشش زنان را عامل عمده در مزاحمت‌های خیابانی برای آنها می‌دانند. با این حال زنان محجبه مصری می‌گویند تعداد کمی از دختران مصری لباس‌های مد روز می‌پوشند و این مزاحمت‌ها برای زنان و دختران محجبه نیز اتفاق می‌افتد. اسما، دختر ۲۹ ساله‌ای که در دانشگاه قاهره تدریس می‌کند، می‌گوید:«آزار و اذیت زنان خارجی وضعیت بدتری دارد و

این به معنای از دست دادن میلیون‌ها پوند پول گردشگران خارجی در مصر است». ۱۴ درصد زنان خارجی گفته‌اند، هرگز برای دیدن جاذبه‌های توریستی به مصر سفر نخواهند کرد.

در حقیقت بسیاری از زنان اروپایی که برای دیدن جاذبه های توریستی مصر به قاهره سفر می کنند همواره در خاطراتشان به این نکته اشاره می کنند که در خیابانها و بازارهای این کشور باره و بارها به هر نحوی مورد آزار قرار گرفته اند و سفر تفریحی برای آنان به جهنم وصف ناشدنی تبدیل شده است.

بنابر گزارش واشنگتن پست: گردشگران زن خارجی، مصر را دومین کشور در زمینه آزار جنسی گردشگران در جهان پس از کشور افغانستان محسوب می کنند.

در همین زمینه مقامات آمریکا به زنان آمریکایی در مورد سفر بدون اسکورت به مصر هشدار دادند و گفته اند که زنان ممکن است مورد آزار جنسی قرار گیرند. همچنین سفارتخانه آمریکا در مصر شاهد افزایش گزارشها از آزار جنسی زنان در تاکسی ها و مکان های عمومی بوده است.
انگلیس نیز همچون آمریکا به زنان این کشور که قصد سفر به مصر دارند هشدار داه است وقتی نمایندگان مجلس مصر این اقدام انگلیس را توهین آمیز دانستند انگلیس پاسخ داد که بیشتر زنان گردشگر انگلیسی در مصر مورد آزار جنسی قرار میگیرند ومیزان این موارد بیش از هرکشوری دیگری درجهان است.

به نوشته تابناک ، دکتر نهاد ابوالقمصان، مدیر مرکز حقوق زنان مصر می‌گوید که تنگناهای ناشی از فشار شدید اقتصادی از یک‌سو و تسلط فرهنگ حاکم در مصر از سوی دیگر موجب آن شده که موضوع زنان و حقوق آنها در این کشور در اولویت قرار نداشته باشد. بسیاری از مردان مزاحم، کردار خود را با اتکاء به سنت‌های کهن شرقی توجیه می‌کنند.
وی تاکید می‌کند که نرخ بالای بیکاری در مصر یکی از دلایل مزاحمت‌های جنسی مردان علیه زنان است. او می‌گوید بیکاران امکان تاهل ندارند و نیازهای جنسی فروخورده خود را با پرسه زدن در خیابان، نگاه هیز و دست‌درازی به زنان ارضاء می‌کنند. مدیر مرکز حقوق زنان مصر می‌افزاید که در هم آمیختگی فقر اقتصادی با فرهنگ سنتی و مذهبی موجب شده که خیابان‌های قاهره صحنه خودسری مردان مزاحم باشد و بی‌اعتنایی پلیس و نبود قانون نیز مهر تضمین بر تداوم این روند بگذارد.
برخی جامعه‌شناسان مصری به زمینه‌های دیگری در فرآیند مزاحمت جنسی علیه زنان اشاره می‌کنند. آنها می‌گویند که زندگی به دلایلی چون تورم، درآمد پایین، آلودگی محیط زیست، ترافیک فشرده و بوروکراسی رو به‌رشد، هر دم سخت‌تر می‌‌شود و قربانیان این دشواری‌ها به نوبه خود می‌کوشند که این فشار روحی و اجتماعی را به کسانی منتقل کنند که از نظر اجتماعی شکننده‌تر هستند: زنان!
این معضل سبب شده برخی از زنان مصری حتی به یادگیری فنون دفاع شخصی بپردازند چون در این بلبشوی سیاسی در مصر معلوم نیست کس دیگری در نهادهای قانونی بتواند فکری به حال این مشکل کند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, توسط سیبادو