سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

میثم موسایی در مورد طرح جدید بانک مرکزی به منظور ممنوع کردن خرید و فروش ارز خارج از مرکز مبادلات در آینده نزدیک، اظهار اشت: در شرایط فعلی که ایران به دلیل تحریم ها وضعیت خاصی دارد و امکان دریافت پول حاصل از فروش نفت را نداریم و همچنین با کمبود عرضه ارز در داخل مواجه هستیم، این اقدام می‌توان تقش مؤثری در کنترل تورم و نقدینگی که وارد بازار ارز شده داشته باشد.

به گزارش  ((sebado67s.loxblog.ir))   به نقل از تسنيم وی با بیان اینکه با این اقدام می‌توانیم تقاضا‌هایی که در ۶ ماه اخیر باعث افزایش چندی برابری نرخ ارز در داخل شده را کنترل کنیم، گفت: دلیل افزایش تقاضا طی این چند ماه اخیر به دلیل حفظ قدرت پول بوده و برخی از مردم با توجه به اینکه فکر می‌کردند عرضه ارز در آینده با مشکل بیشتری روبه‌رو می‌شود نقدینگی موجود در دست خود را به ارز تبدیل کردند، بنابراین این تصمیم در شرایط فعلی برای اقتصاد کشور کاملا صحیح است.

تبدیل نقدینگی مردم به ارز‌های خارجی درست نیست
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تبدیل نقدینگی مردم به ارز و پول‌های خارجی برای اقتصاد کشوری مثل ما درست نیست زیرا این پول‌ها باید در بورس و طرح‌های اقتصادی سرمایه ‌گذاری شود و نباید وارد کار‌های دلالی و خرید پول‌های خارجی شود. همچنین وقتی مردم سرمایه‌های خود را برای حفظ ارزش پولشان به ارز‌های دیگر تبدیل می‌کنند، این اقدام به تورم دامن زده و در بلند مدت موجب کاهش ارزش پول و قدرت خرید خواهد شد.

موسایی با تأکید بر اینکه باید تقاضا‌های موجود در بازار برای کوتاه مدت کنترل شود، افزود: اگر طرح جدید بانک مرکزی برای ممنوع کردن خرید و فروش ارز در خارج از مرکز مبادلات ارزی با تدابیر دیگر همراه شود قطعا مؤثرتر خواهد بود. همچنین چنین ممنوعیت‌هایی برای کشور‌هایی که شرایط همانند ایران دارند کاملا مرسوم است.

موافق ممنوع کردن خرید و فروش ارز خارج از مرکز مبادلات هستم
وی با بیان ایکه نباید سرمایه‌های مردم به پول‌های خارجی تبدیل شود، خاطر نشان کرد: این اقدام از سوی دولت دیر انجام شد زیرا قیمت‌های حبابی فعلی در حال تثبیت است ولی باز در این زمان نیز تصمیم کاملا درستی اتخاذ شده و می‌توانند ابتدا به دارندگان ارز مهلت داده شود که ارز‌های خود را تحویل دهند و اعلام کنند پس از آن اگر معامله‌ای انجام شود غیر قانونی است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که اگر خرید و فروش ارز خارج از مرکز مبادلات ممنوع شود، دیگر نیازی به صرافی‌ها نیست، گفت: دقیقاً همین است و دلیل ندارد صرافان اجازه انجام این کار را داشته باشند و ارز باید تنها از طریق سیستم رسمی خرید و فروش شود.

کنترل تورم مهمترین اولویت دولت
موسایی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلاتی که بر افزایش نرخ تورم و ارز دامن می‌زند وجود نقدینگی بالا است، تصریح کرد: در این راستا بانک مرکزی اعلام کرده قصد پیش فروش سکه را دارد و اگر این کار درست طراحی شود و نرخ سودی که برای آن در نظر گرفته‌اند جذاب باشد می‌تواند بخش زیادی از نقدینگی کشور را به این سمت حرکت دهد. همچنین اگر نرخ سودی که برای سکه در نظر می گیرند بیشتر از بازار ارز باشد سرمایه‌هایی که در بازار ارز وجود دارد به سکه منتقل می‌شود که این مسئله به نفع اقتصاد است.

وی ادامه داد: با پیش فروش سکه بخش زیادی از نقدینگی جمع و در نتیجه تورم کنترل خواهد شد. همچنین، نقدینگی موجود در سایر بازار‌ها از جمله مسکن نیز به سمت سکه خواهد رفت. بر این اساس، مهمترین مسئله و اولویت اصلی کشور در شرایط فعلی کنترل تورم است به نوعی که از حل مشکل بیکاری نیز مهمتر است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, توسط سیبادو