ما را حمایت کنید
 
سیبادو

تغییرات تیم اقتصادی از آغاز تا امروز

هجدهمین وزیر اقتصادی از قطار دولت پیاده شد

بعدها به وزارت کشور رفت و بعد از وزارت رفاه سر درآورد. محرابیان هم که وزیر صنایع بود مثل محصولی بعد از ادغام وزارتخانه اش از حضور در دولت جا ماند.
 
هجدهمین وزیر اقتصادی از قطار دولت پیاده شد

گروه اقتصادی- هجدهمین مرد اقتصادی احمدی نژاد نیز تنها شش ماه مانده به پایان دولت دهم، از حلقه یاران او جدا شد‌.
در دولت‌های نهم و دهم، رئیس دولت که بیشترین حجم شعارهای اقتصادی را در برنامه کاری خود قرار داده بود، بیشترین تغییرات را نیز در تیم اقتصادی خود صورت داد؛ به طوری که در دوره اول دولت احمدی نژاد، 12 وزارتخانه اقتصادی 18 وزیر به خود دید و در دولت دهم نیز که تعداد وزارتخانه‌ها از 12 به 8 کاهش یافت، تاکنون 13 مرد اقتصادی با رئیس جمهور همکاری کرده‌اند‌.
برکناری‌های ناگهانی و حاشیه دار، به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر به سنت رئیس دولت ‌های نهم و دهم تبدیل شده است. برکناری جنجالی متکی در ماموریت و سخن گفتن از اینکه ممکن بود محرابیان نیز به چنین نوعی از برکناری گرفتار آید، نشان می‌دهد دولت چندان از حاشیه سازی‌ها نمی‌رنجد و اتفاقا قصد دارد
به صورتی نسبت به برکناری‌ها اقدام کند که حرف و حدیث‌هایی پیرامون این اتفاق در جامعه به وجود آید. هر چند برخی‌ها، آخرین برکناری صورت گرفته در دولت را ناشی از تصمیم رئیس دولت برای ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت راه و شهرسازی می‌دانند اما برخی دیگر اخبار پشت پرده را مورد استناد قرار می‌دهند و تلاش دارند ریشه اتخاذ این تصمیم را در جایی دیگر بیابند.  بر اساس این گزارش علی نیکزاد که از سوی برخی، صفت "مردی برای تمام فصول" را گرفته است در واکنش به برکناری همکارش تقی‌پور می‌گوید «من هیچ اطلاعی از دلیل اتخاذ این تصمیم ندارم‌.» وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات‌، در طول سال‌های گذشته وزارتخانه کم حاشیه‌ای بوده و تنها دو وزیر را به خود
دیده است اما در روزهای آخر کاری دولت دهم خبر ساز شده است تا نیکزادی که بعد از تحویل دادن پست وزارت مسکن به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد، حالا عنوان سرپرست این وزارتخانه را نیز داشته باشد . هر چند تقی‌پور دومین وزیر وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات طی دولت‌های نهم و دهم بوده است اما بسیاری دیگر از وزارتخانه‌ها که اتفاقا نقشی کلیدی و حیاتی در سرنوشت اقتصادی ایران ایفا می‌کنند تغییراتی به مراتب بیش از این را شاهد بوده‌اند‌. به عنوان مثال وزارت نفت طی سال‌های اخیر یکی از پرحاشیه‌ترین وزارتخانه‌ها بوده است و در هفت سال گذشته چهار وزیررا به خود دیده است‌.
  اما آنها که از کابینه احمدی‌نژاد جدا شدند چه کسانی بودند؟
  پرویز کاظمی
پرویز کاظمی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت نهم در مهر 1385، یک سال پس از آغاز به کار این دولت از جمع یاران احمدی نژاد جدا شد. وی به دنبال اختلاف نظر با مدیرکل تامین اجتماعی این وزارتخانه که چندین ماه طول کشید، از سمت خود برکنار شد تا اختلاف وزیر و مدیرکل با دخالت رئیس جمهوری به نفع مدیرکل تامین اجتماعی تمام شود. پس از عزل وی بود که برخی منابع گفتند کاظمی به میثاق نامه‌ای که با رئیس جمهور امضا کرده بود، عمل نکرد و  برکنار شد.
  محمد ناظمی اردکانی
محمد ناظمی اردکانی، که در دولت محمود احمدی نژاد کمتر از یکسال در پست وزارت تعاون بود، در آبان ماه 1385،  بدون اطلاع قبلی، از کار برکنار شد. وی که حاضر به نوشتن استعفانامه نشد مستقیما از سوی احمدی نژاد برکنار شد. اردکانی گفته بود که عملکردش ضعفی نداشته تا استعفا دهد.
  کاظم وزیری هامانه
سیدکاظم وزیری هامانه، هم یکی دیگر از وزرای عزل شده دولت نهم در مرداد ماه سال 1386 است. او که در این دولت به عنوان وزیر نفت از مجلس رای اعتماد گرفته بود، درباره ماجرای انتصاب و عزل خود گفته است: «احمدی نژاد نظراتی داشت که من از نظر فنی – تخصصی شرعا به خود اجازه نمی‌دادم آنها را پیاده کنم و در نهایت در چند ماه آخر کارم، شدیدا تحت فشار برای صدور حکم قائم مقامی آقای کردان بودم ولی به دلیل تحقیق مفصلی که انجام دادم و به دست آوردن برخی اطلاعات، حاضر به پذیرفتن این موضوع نشدم و در نهایت به همین خاطر نیز ازکار برکنار شدم.» کردان بعد از او سرپرست وزارت نفت شد.
  علیرضا طهماسبی
علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع به اصرار برخی از مشاوران محمود احمدی نژاد از جمله صادق محصولی در مرداد 1386 از سمت خود برکنار شد. علت این برکناری، مخالفت وی با انتصاب برخی از مدیران کل و معاونانی بود که از سوی نزدیکان رئیس جمهوری به وی معرفی شده بودند. از دیگر دلایل برکناری او پافشاری اش بر مواضع خود در حفظ هویت صنعت نفت بود.
  داوود دانش جعفری
هر چند برکنار نشد و با استعفا از وزارت امور اقتصادی و دارایی رفت اما هیچ کس منکر اختلافات عمیق وی با رئیس دولت نیست و خود نیز هیچگاه اختلاف نظراتش با احمدی نژاد را پنهان نکرده است. وی حتی در مراسم تودیع خود نیز در این باره سخن گفت . وی اختلاف نظر با رئیس‌جمهور در برخی مسائل پولی و بانکی و فشارهای وارده از جانب مخالفان اقتصاد آزاد را دلیل اصلی استعفای خود در فروردین 87 عنوان می‌کند.
  محمد رحمتی
محمد رحمتی یکی از بی‌حاشیه ترین وزیران کابینه نهم بود . او پس از استیضاح جنجالی احمد خرم در دولت هشتم به عنوان کاندیدای وزارت از سوی سید محمد خاتمی به مجلس معرفی شد و اتفاقا توانست رای اعتماد بگیرد . بسیاری وی را تنها بازمانده دولت خاتمی در دولت احمدی نژاد لقب می‌دادند و همین امر سبب شده بود وی هر روز با شایعاتی درباره برکناری اش روبه رو باشد.   رحمتی متولد 1337 در تیرماه 1387 با استناد به فرارسیدن دوره بازنشستگی‌اش از سوی احمدی نژاد از کار برکنار شد و به جای وی حمید بهبهانی متولد 1319 که استاد راهنمای رئیس جمهور نیز بوده است، به عنوان وزیر معرفی شد و اتفاقا بر خلاف رحمتی بسیار پر سر وصدا این وزارتخانه را اداره کرد.
  7 نفر در کابینه دهم معرفی نشدند
گذشته از این جداشدگان اقتصادی ،احمدی نژاد در دومین دوره ریاست جمهوری‌اش هفت نفر از همراهان دوره اول را معرفی نکرد . بسیاری از این افراد اتفاقا به حمایت از احمدی نژاد و اصول اعلامی دولت وی پایبند بودند. سلیمانی وزیر ارتباطات، اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی، مصری، وزیر رفاه جهرمی، وزیر کار که اتفاقا این روزها درگیر ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی است و به گفته خود تبرئه نشده است ، سعیدی کیا وزیر مسکن، نوذری، وزیر نفت و فتاح وزیر نیرو هم در کابینه دهم احمدی نژاد جایی نداشتند . بر این فهرست بلند بالا باید جداشدگان از دولت دهم را نیز افزود.
  سید مسعود میرکاظمی
شاید جدایی میرکاظمی را بتوان مهم ترین جدایی دولت دهم نامید. وی در دولت نهم عهده دار وزارت بازرگانی بود و در دولت دهم به عنوان وزیر نفت معرفی شد. هر چند در مصاحبه‌های خود از نزدیکی با احمدی نژاد سخن می‌گفت و طبق معمول برنامه‌هایش در مورد میادین مشترک و افزایش ظرفیت تولید نفت و ... بود اما به طور ناگهانی از وزارت نفت جدا شد . ابتدا سخن از ادغام وزارتخانه های نفت و  نیرو بود اما بعد تر
در مراسم تودیع میرکاظمی و معارفه علی‌آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت آن هم در دوره‌ای حساس که ایران رئیس اوپک بود، عدم حضور کاظمی نشان داد تا چه حد از رئیس سابقش یعنی احمدی نژاد دلخور است . وی که حالا عهده‌دار نمایندگی مجلس است در انتقاد از دولت احمدی‌نژاد رعایت خیلی از مسائل را نمی‌کند.
  حمید بهبهانی
استاد سابق رئیس جمهور به دلیل استیضاح از سمت خود برکنار شد و وزیر جدیدی برای این وزارتخانه معرفی نشد تا اینکه وزارت راه و ترابری در وزارت مسکن و شهرسازی ادغام و علی نیکزاد که حالا عهده دارسرپرستی وزارت راه و ترابری نیز هست، به عنوان وزیر معرفی شود.
  صادق محصولی و محرابیان
دوستان  پیشین و دیرین رئیس جمهور انگار بالاخره خط کشی‌هایی با وی یافته اند. محصولی که آوازه ثروتش بدجوری در مجلس پیچیده بود از وزارت نفت قرار بود سر درآورد اما حتی امکان دفاع از برنامه هایش را نیز نیافت‌. بعدها به وزارت کشور رفت و بعد از وزارت رفاه سر درآورد . محرابیان هم که وزیر صنایع بود مثل محصولی بعد از ادغام وزارتخانه اش از حضور در دولت جا ماند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, توسط سیبادو