سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

عصرایران ؛ جعفرمحمدی - موضوع تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه ، همچنان محل نزاع دولت و برخی مجلسی هاست. از یک سو وزارت آموزش و پرورش اصرار بر تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه دارد و از سوی دیگر ، مخالفان این کار را آسیبی به روند تحصیلی دانش آموزان می دانند.

امروز نیز حمید رضا حاج بابایی ، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به منتقدان گفته است: «حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد هم در روزهای پنج‌شنبه تعطیل است. چرا این همه اصرار وجود دارد که پنج‌شنبه‌ها، مدارس باید باز باشد... ما معتقدیم که هم اکنون شکاف بین نسلی ایجاد شده است. خانواده‌ها بسیار کم در کنار یکدیگر هستند. بنابراین باید شرایطی را فراهم کرد تا خواهر و برادر و پدر و مادر بیشتر در کنار هم باشند...»

در این باره نکاتی چند قابل توجه است:

1 - با گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی ، اصرار بر باز شدن مدارس در روزهای پنجشنبه ، امری عجیب است چه آن که برنامه های مدارس از تقسیم معلمان گرفته تا برنامه هفتگی و بودجه بندی درس ها و زیرساخت های دیگر ، بر مبنای 5 روز آموزش در هفته انجام شده است و نمی توان ناگهان با یک مصوبه ، روز ششم را هم به آن افزود و از نو برنامه ریزی کرد!

2 - وزیر آموزش و پرورش به نکته خوبی اشاره کرده است:"حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد هم در روزهای پنج‌شنبه تعطیل است. چرا این همه اصرار وجود دارد که پنج‌شنبه‌ها، مدارس باید باز باشد."
به این نکته ظریف ، می توان تعطیلات خود مجلس را هم اضافه کرد که در ایام زیادی از سال تعطیل است. حال خود مجلسی ها که این همه انتقاد از تعطیلاتشان وجود دارد ، گیر داده اند به یک روز تعطیلی دانش آموزان!
آنها اگر معتقدند که تعطیلات زیانبار است ، ابتدا از تعطیلات خود بکاهند و بعد به تعطیلی بچه ها بپردازند!

3 - این سخن که تعطیلی پنجشنبه ها روند آموزش در کشور را کُند می کند هم به هیچ روی پذیرفتنی نیست ؛ گویا از نظر آقایان و خانم های نماینده، مدارس محل دورهای فشرده علمی برای "تربیت فوری دانشمند" هستند یا قرار است در آنها ، کاری مانند دوره "آموزش سریع" نیروهای نظامی قبل از اعزام به جنگ انجام گیرد که درنگ در آن جایز نیست!
این در حالی است که آموزش و پرورش ، یک فرایند طولانی است که شکل رسمی اش حداقل 12 سال طول می کشد و در این مدت ، نباید بچه ها را از خانواده ها منفک کرد بلکه اتفاقاً فرصت دادن به کودکان و نوجوانان برای سپری کردن ایام پایانی هفته در کنار خانواده ها ، بخشی از فرایند آموزش و پرورش برای نهادینه سازی ارزش های اجتماعی مستقر در کانون خانواده است.

4 - کادر آموزشی ، به ویژه در شهرهای بزرگ نیز مانند کارمندانی که پنجشنبه ها تعطیل هستند ، نیازمند آرامش و استراحت در ایام پایانی هفته اند و این ، اتفاقاً به افزایش راندمان کاری آنها در طول هفته کمک می کند.

5 - تعطیلی دروس رسمی در روزهای پنجشنبه ، این امکان را فراهم می سازد که انجمن های اولیا و مربیان بتوانند از پتانسیل خالی مدارس در این ایام برای اهداف آموزشی و پرورشی که صلاح می دانند استفاده کنند. این موضوع می تواند دغدغه اولیایی که خودشان پنجشنبه ها سر کار می روند و کودکانشان امکان تنها ماندن در خانه را ندارند ، برطرف کند.

6 -
تعطیلی پنجشنبه ها ، امکان و فرصت سفرهای کوتاه مدت آخر هفته را برای خانواده ها فراهم می کند که مثلاً بتوانند از بعد از ظهر چهارشنبه تا جمعه شب را سفر کنند و این امر می تواند به رونق اقتصادی کشور نیز کمک کند و در بهره مندی بهینه از ایام تعطیل مؤثر باشد چه آن که معمولاً "تعطیلی تک روز جمعه" به بطالت می گذرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ پنج شنبه 6 مهر 1391برچسب:, توسط سیبادو