سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو
غول نقدينگي در راه  بازار مسكن + جدول قيمت
 
 
 
اقتصاد ايران آنلاين- نويد نماينده: نفس بازار سكه و ارز اين روزها آرام شده‌ و در حال بازگشت به شرايط طبيعي‌است. اگر چه اين موضوع امري خوشايند به حساب مي‌آيد اما موجب مي‌شود كه نقدينگي موجود در اين بازار چرخشي به خود بدهد و به سمت بازارهاي سابق، نظير بازار مسكن راهي شود. آن هم در شرايطي كه غول نقدينگي عظيم‌تر از پيش شده‌است و با قدرتي افزون‌تر به سمت بازار مسكن راهي مي‌شود. آنطور كه گفته مي‌شود خروج نقدينگي از بازار سكه و ارز از چندي پيش آغاز شده و آرام آرام در راه بازار مسكن است. با اين وجود بازار مسكن هم چندان اوضاع روبه‌راهي ندارد تا بتواند تاب‌وتوان حجوم نقدينگي را داشته باشد.

زيرا از يكي دو سال پيش تاكنون قيمت مسكن افزايش چشم‌گيري داشته و ريزش نقدينگي به آن مي‌تواند دست‌مايه يك پله افزايش قيمت ديگر هم باشد.
اين شرايط درست زماني اتفاق مي‌افتد كه بازار مسكن در يك ركود انتظاري به سر مي‌برد و فروشنده منتظرند كه ببينند آينده براي املاك آنها چه انديشيده است.
با توجه به اين شرايط اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا مردمي كه تا پيش از اين پولشان را در بازار ارز و سكه سرمايه‌گذاري كرده بودند بار ديگر روي به بازار مسكن مي‌آورند يا خير؟

از سوي ديگر بايد پرسيد اگر اين امر اتفاق بيافتد و سرمايه‌گذاران خرد و كلان پول‌هايشان را راهي بازار مسكن كنند چه اتفاقي براي بازار مسكن مي‌افتد و بار ديگر شاهد افزايش قيمت مسكن خواهيم بود؟
براي پاسخي شفاف به اين سوالات بايد به سراغ فعالان بازار مسكن در حوزه‌هاي مختلف رفت. از سازنده مسكن گرفته تا مشاور املاك و همچنين كارشناسان در اين زمينه نظر خاص خود را دارند. اين نظرات گاه به اشتراك مي‌رسند و گاه با يكديگر به اختلاف مي‌خورند. با اين وجود مرور نظرات فعالان بازار مسكن خود مي‌تواند راهگشاي بحث باشد.

هيچ‌كجا مسكن كالايي سرمايه‌اي نيست
گلايه از متقاضيان و سرمايه‌داران به خاطر ديدگاه سرمايه‌گذارانه‌شان به بازار مسكن نقطه شروعي‌است كه حسن پورشيرازي سخنانش را از آن آغاز مي‌كند. او در گفت‌وگويي با «اقتصاد ايران آنلاين» رويكرد مردم ايران به مسكن را نادرست عنوان كرد و گفت: زماني كه نقدينگي افزايش پيدا مي‌كند و از بازاري خارج و به بازار ديگري وارد مي‌شود همه نگاه‌ها به سمت بازار مسكن
طبق روال هميشه اولين بازار هدف براي جذب سرمايه در كشور مسكن است. حتي مسكن سرمايه‌پذيرتر و جذاب‌تر از سكه و ارز براي سرمايه‌گذاران است و حجوم نقدينگي به بازار مسكن امري حتمي‌است
 
مي‌رود. زيرا در كشور مسكن را كالايي سرمايه‌اي مي‌دانند و همين موضوع به آشفتگي بازار مسكن دامن‌ زده‌است. او افزود: گلايه كارشناسان اين است كه مردم نبايد به مسكن به عنوان كالايي سرمايه‌اي نگاه كنند تا از اين مجرا قيمت‌ها قدم به قدم افزايش پيدا كند.

پورشيرازي با توجه به نگاه مردم ديگر كشورها به مقوله مسكن گفت: در ديگر كشورها از جمله كشورهاي اروپايي و آمريكايي اگر فردي ۳۰۰ هزار دلار پول اضافي داشته باشد و بخواهد آنرا در بازار مسكن سرمايه‌گذاري كند و سود كند او را انسان بي‌عقلي‌ مي‌دانند، زيرا قوانين و شرايط سرمايه‌گذاري اصلا اجازه اين نوع رفتار با بازار مسكن را نمي‌دهد. در كشور ما اما اين موضوع برعكس است و مسكن سرمايه‌‌اي‌ترين كالا حتي پيش از سكه و ارز به حساب مي‌آيد و همين موضوع براي بازار مسكن مشكل‌ساز شده‌است.

او راهي شدن نقدينگي به بازار مسكن را بسيار خطرناك عنوان كرد و گفت: اكنون نقدينگي در حال خروج از بازار سكه و ارز است و احتمالا به سمت بازار مسكن راه خواهد افتاد كه اين موضوع افزايش قيمت‌هاي شديدتري را موجب خواهد شد و قدرت خريد خريداران به شدت كاهش پيدا خواهد كرد.
اين كارشناس مسكن در پاسخ به اين سوال كه آيا مسكن توان افزايش قيمت دوباره را دارد گفت: افزايش قيمت مسكن به كشش و قدرت خريد مردم آنچنان ارتباطي ندارد. زيرا اقتصاد كشور ما اكنون بيمار شده‌است و فروشندگان احساس مي‌كنند اگر مسكن را با قيمت‌هاي سابق بفروشند زيان مي‌كنند و پولشان را از دست مي‌دهند بنابراين تصميم مي‌گيرند كه به‌جاي ضرر كردن حداقل ملكشان را نگه دارند.

منتظر افزايش قيمت دوباره باشيد!

از سوي ديگر برخي كارشناسان هم هستند كه افزايش قيمت در بازار مسكن در انتهاي سال و يا اوايل سال آينده را قطعي مي‌دانند. بيت‌الله‌ ستاريان جزو كارشناساني‌است كه معتقدند مسكن در آينده‌اي نزديك و پس از جذب نقدينگي در آن با افزايش قيمت چشم‌گير دوباره‌اي روبه‌رو خواهد شد. او در مصاحبه‌اي با «اقتصاد ايران آنلاين» با تاكيد بر اين موضوع گفت: طبق روال هميشه اولين بازار هدف براي جذب سرمايه در كشور مسكن است. حتي مسكن سرمايه‌پذيرتر و جذاب‌تر از سكه و ارز براي سرمايه‌گذاران است و حجوم نقدينگي به بازار مسكن امري حتمي‌است.

او در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود اين اولويت سرمايه‌ها به سمت بازار سكه و ارز رفت گفت: مردم و سرمايه‌داران، چه آنهايي كه سرمايه اندك داشتند و چه آنهايي كه سرمايه‌داران بزرگ بودند شاهد كاهش ارزش پول در يكي دو سال اخير بودند. بنابراين آنها به زمينه و فضايي احتياج داشتند كه از كاهش ارزش پول آنها جلوگيري كرده و در عين حال به آنها سودي آني برساند. او افزود: بازار سكه و ارز را هميشه جزو زودبازده‌ترين بازارها مي‌دانند و دور از ذهن نبود كه در چنين فضايي سرمايه‌ها به اين حوزه رويگردان شوند.

ستاريان دليل خروج نقدينگي از بازار سكه و ارز در روزهاي گذشته را كاهش و آرامش بازار سكه و ارز دانست و گفت: آنطور كه گفته مي‌شود قيمت سكه و ارز در روزها و ماه‌هاي آينده با افت مواجه خواهد بود. بنابراين مردم براي جلوگيري از ضرر و
آنطور كه گفته مي‌شود قيمت سكه و ارز در روزها و ماه‌هاي آينده با افت مواجه خواهد بود. بنابراين مردم براي جلوگيري از ضرر و زيان ارزهاي خود را مي‌فروشند و ريال را به سمت بازار ديگري سوق مي‌دهند. از سوي ديگر بازار مسكن هم چند وقتي راكد بوده و پولي در آن سرمايه‌گذاري نشده بوده‌است
 
زيان ارزهاي خود را مي‌فروشند و ريال را به سمت بازار ديگري سوق مي‌دهند. از سوي ديگر بازار مسكن هم چند وقتي راكد بوده و پولي در آن سرمايه‌گذاري نشده بوده‌است. بنابراين اين ريال‌هاي انباشته بازار مسكن را درخواهد نورديد.
اين كارشناس مسكن ادامه داد: مسلما سرريز نقدينگي در هر بازاري موجب افزايش قيمت مي‌شود و ما در انتهاي سال جاري و يا ابتداي سال آينده بايد منتظر يك شوك قيمتي ديگر در بازار مسكن باشيم كه دليلي جز ريزش نقدينگي به اين بازار ندارد.

در عين حال اما با توجه به سخنان ستاريان اين سوال پيش آمد كه قيمت‌هاي سرسام‌آور مسكن در تهران چگونه مي‌توانند بار ديگر افزايش پيدا كنند. او در پاسخ به اين سوال گفت: ما درخصوص سرمايه‌گذاراني كه در بازار ارز و سكه وجود داشتند و اكنون از آن خارج شدند صحبت مي‌كنيم. كساني كه در زمان ارزاني ارز اقدام به خريد كردند حالا دلارهايشان را با قيمت بسيار بالاتري مي‌فروشند بنابراين قدرت بيشتري براي خريد پيدا مي‌كنند. از همين‌رو توانايي خريد خانه در اين شرايط را دارند و مي‌توانند وارد بازار مسكن شوند.

فعلا كسي سراغ بازار مسكن نمي‌آيد
به هر روي اما هستند كساني كه معتقدند در اين شرايط كسي سراغ بازار مسكن نمي‌آيد و پولش را در اين بازار سرمايه‌گذاري نمي‌كند. علي سربندي يك سازنده مسكن عقيده دارد كه بازار مسكن اكنون در ركود است و رنگ و بويش را براي سرمايه‌داران از دست داده است. او درخصوص عقيده خود گفت: اكنون شرايط بازار مسكن مثل سابق جذاب نيست و سرمايه‌داران بازار سكه و ارز كه مشتاق سودهاي آني بوده‌اند نمي‌آيند پولشان را صرف سرمايه‌گذاري در بازار مسكن كنند.

سربندي ادامه داد: نكته اينجاست كه اگر سرمايه‌داري قصد كسب سود از بازار مسكن داشته باشد نمي‌تواند به راحتي و شايد بدون ضرر و زيان به سودشان برسند. زيرا ريزش نقدينگي به بازار مسكن افزايش قيمت در پي دارد و سرمايه‌گذار براي رسيدن به سود مجبور است ملك خود را بفروشد. اين در حالي‌است كه خريداران مسكن اكنون قدرت خريد ملك را ندارند و ترجيح مي‌دهند اجاره‌‌نشين باشند تا اينكه سراغ خريد مسكن بروند. بنابراين با توجه به اين وضعيت نمي‌توان گفت كه سرمايه‌داري سراغ بازار مسكن مي‌آيد و رونق را به بازار برخواهد گرداند.

نه ركودمان واقعي‌است نه رونق‌مان!
«در بازار مسكن نه ركودمان واقعي است و نه رونقي حقيقي داريم.» اين جمله‌اي بود كه احمد گودرزي يك مشاور املاك در توصيف شرايط فعلي و آينده بازار مسكن به زبان آورد. او ركود و رونق در بازار مسكن را غيرواقعي دانست و گفت: اكنون شرايط بازار مسكن به شكلي درآمده كه نه ركودمان ركودي واقعي است و نه رونق‌مان هم رنگي از واقعيت دارد. او ادامه داد: زماني كه نقدينگي از بازار ارز و سكه خارج شود عده‌اي فكر مي‌كنند كه بازار مسكن با رونق مواجه مي‌شود و خريد و فروش در آن مثل سابق برقرار مي‌شود. اين در حالي‌است كه اين رونق احتمالي حقيقي نيست. گودرزي توضيح داد: اكنون تمام مشاوران املاك مي‌دانند كه رونقي كه به خاطر جاري شدن نقدينگي به بازار است واقعي نيست زيرا به خريد و فروش در سطح شهر تهران نمي‌انجامد. بلكه فقط يك عده سرمايه‌دار به خريد مسكن مبادرات مي‌ورزند و سپس اين موج پايان مي‌گيرد. زيرا پس از آن كسي توان خريد مسكن را پيدا نمي‌كند و با قيمت‌هاي جديد كسي جرات خريد خانه را نخواهد داشت.

محله متراژ قيمت هر متر(ميليون تومان) قيمت كلي
ستارخان 92 5.500 506.000.000
نوبنياد 90 6.500 585.000.000
نارمك 90 4.800 432.000.000
عباس‌آباد 91 4.950 450.450.000
شهرك‌غرب 100 7.000 700.000.000
تهران‌پارس 90 4.000 360.000.000
گيشا 99 5.500 544.500.000
قيمت‌ها براي خانه‌هاي نوساز است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:, توسط سیبادو