سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

به گزارش سیبادو به نقل از مشرق، نزدیک به ۷ روز از شروع حملات رژیم اشغالگر قدس به مردم فلسطین می گذرد و در این مدت شکل جدیدی از نبرد در باریکه غزه، بسیار متفاوت از آن چه که در سال ۲۰۰۹ میلادی در همین مکان رخ داد، اتفاق افتاده است. پیش از این در گزارشی به سلاح های جدید مقاومت در حوزه موشکها و راکتهای زمین به زمین مثل سامانه فجر ۵ پرداخته شد که با استقبال خوب کاربران همراه بود.

سامانه های جدید مقاومت با حمله به اهدافی در فاصله ۸۵ کیلومتری نوار غزه، از جمله تل آویو پایتخت رژیم صهیونیستی سایه ای از وحشت را بر سر صهیونیستها گستراندند اما بخش دیگری از توانایی های جدید مقاومت در این جنگ که به نوعی باعث تعجب بسیاری از کارشناسان در جهان شده است بحث موشکهای دوش پرتاب مقاومت است.

تا پیش از این یکی از اصلی ترین مشکلات مبارزین فلسطینی بحث دفاع هوایی و مقابله با حملات پرنده های صهیونیست بود. در طول یک هفته اخیر اخباری در مورد مورد اصابت قرار گرفتن حدود ۱۰ جنگنده های اف ۱۶، بالگردهای آپاچی و پهپاد متعلق به نیروی هوایی اسراییل بر روی خروج رسانه های جهان قرار گرفت. اما شاید برای بسیاری این سوال مطرح شده است که این پرنده ها چگونه ساقط شده اند؟

رهبران مقاومت صریحا اعلام کرده اند که کلیه سلاح هایی که در حال حاضر در نوار غزه توسط رزمندگان فلسطینی مورد استفاده قرار می گیرد ساخت ایران است و با استناد به این سخنان، می توان تحلیلی مطمئن تر درباره اقدامات جدید رزمندگان فلسطینی ارائه کرد.

اگرچه بنا به دلایل بسیار زیاد، مبارزان فلسطینی تاکنون تصاویری زیادی از موشکهای ضد هوایی خود ارائه نداده اند و تنها به نمایش چند لحظه از پرتاب یک موشک دوش پرتاب به سمت آسمان اکتفاء کرده اند اما از شواهد به دست آمده، می توان گمانه زنی هایی را ارائه کرد.

اما کدام موشک های ایرانی می تواند به این قابلیت رسیده باشد که پرنده هایی مثل آپاچی و یا اف ۱۶ را مورد اصابت قرار دهد؟ در این مطلب به دنبال پاسخ به این سوال هستیم.

به صورت سنتی موشکهای سری سام ۷ ساخت شوروی سابق که در ایران با نام سهند تولید می شدند اولین سامانه های دوش پرتابی بودند که در کشور به تولید رسیدند. این سامانه با توجه به پایین بودن سطح تکنولوژی در زمان خود نتوانست آنچنان که باید و شاید در زمان جنگ تحمیلی برای ایران مسمر ثمر باشد. در ادامه جنگ ورود سامانه استینگر ورق را برگردانده و توانست برای اولین بار به رزمندگان ایرانی توانایی موثر مقابله با تهدیدات هوایی در ارتفاع پایین را ارائه کند.

پس از پایان جنگ تحمیلی و به منظور تقویت توان دفاع هوایی کشور در بخش ارتفاع پایین چند سامانه خریداری و وارد سازمان رزم نیروهای مسلح ایران شد اما یک نکته در این جا واضح و مشخص بود و آن هم این نکته بود که موشکهای اینچنینی در بازار جهانی سلاح به وفور یافت می شوند و تهیه و ابداع روشهایی برای مقابله با آنها برای کشورهای تهدید کننده ایران مثل آمریکا و یا رژیم صهیونیستی بسیار ساده است.

هواگردهای متجاوز رژیم صهیونیستی چه مدل هایی هستند؟

در نیروی هوایی رژیم صهیونیستی دو گونه جنگنده و یک گونه بالگرد به صورت اصلی برای عملیات تهاجمی به کار می روند. هواپیماهای سری اف ۱۵ و اف ۱۶ و بالگردهای سری آپاچی سلاح های اصلی اسراییلی ها در حملات هوایی به غزه محسوب می شوند.

به عنوان یک آشنایی مختصر با این ۳ هواگرد باید گفت که جنگنده اف ۱۵ در مدل اولیه در حقیقت یک پرنده رهگیر با توانایی های نبرد هوا به هوا بوده و در مدلهای اولیه فاقد هیچ گونه توانایی هوا به زمین خاصی است. در سالهای بعد مدلهایی از این جنگنده به صورت چند ماموریتی با توانایی های هوا به زمین طراحی شده و به مشتریان مختلف تحویل شده اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:, توسط سیبادو