سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

 

تایر خودرو را اگر مثل پا یا کفش خودرو در نظر بگیریم، متوجه می شویم که از اهمیت زیادی برخوردار است.

همان طور که اگر کفش شما نامناسب باشد، می تواند پایتان را بزند یا راه رفتن را برایتان سخت کند، تایر نامناسب هم می تواند چنین تاثیری بر خودرو، رانندگی و ایمنی شما داشته باشد.

بنابراین کیفیت تایر و انتخاب صحیح آن، متناسب با نوع خودرو از نظر کارشناسان خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است که این امری جدا از ایرانی یا خارجی بودن تایر است. اما صاحبان خودرو غالبا به دنبال تایرهای خارجی هستند تا بر اساس تصور همیشگی، گران تر بخرند تا از کیفیت بهتری برخوردار شوند.

تمایل مشتری ها به نمونه های خارجی در حالی است که از حدود۲۲ کارخانه تایرسازی در منطقه خاورمیانه، تعداد ۹ کارخانه با ظرفیت اشتغال حدود ۱۴ هزار نفر در ایران واقع شده است.

حال با افزایش قیمتی که اخیرا تایرهای داخلی داشته اند، موضوع انتخاب تایر مناسب، نسبت به قبل از اهمیت بیشتری هم برخوردار می شود. با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت تایرهای خارجی، کارشناسان پیش بینی می کنند که تایرهای داخلی با اقبال بیشتری از سوی مصرف کنندگان مواجه شوند، چراکه هم در دسترس تر هستند و هم به واسطه نمایندگی های مجاز تایرسازان در سراسر کشور، اطمینان بیشتری از خرید این تایرها وجود دارد؛ چراکه به گفته مصطفی تنها، مشاور عالی انجمن تایرسازان ایران، تمام تولیدکنندگان تایر داخلی، محصولات خود را ۳۰ تا ۴۰ ماه در مقابل عیوب ناشی از تولید ضمانت کرده اند.
 
بر همین اساس مصرف کنندگان می توانند در مقابل عیوب تولیدی که قابل ادعا و پیگیری هستند از تایرسازان درخواست خسارت کنند. تایرساز نیز بر اساس ضمانتی که داده است موظف به پرداخت خسارت است، اما ممکن است برخی از تایرسازان عمر مصرف شده تایر را از قیمت اصلی تایر کم کنند و به مصرف کننده بازگردانند. این در حالی است که برای تایرهای خارجی به دلیل نداشتن نمایندگی مستقیم در ایران چنین امکانی وجود ندارد.

حواستان به تاریخ مصرف تایرتان باشد، اما کارشناسان توجه به چند نکته را در خرید تایر ضروری می دانند. بر همین اساس، سخنگوی انجمن تایرسازان با اشاره به اینکه تایر یک ترکیب پلیمری است که شرایط نگهداری خاصی را می طلبد، در این زمینه می گوید: اگر تایر در شرایط نامناسب و برای مدت طولانی نگهداری یا انبار شود، این تایر دیگر خاصیت های روز اول خود را نخواهد داشت و دیگر تضمینی برای ایمن بودن آن وجود ندارد و برای مصرف باید تست ایمنی را از سر بگذراند. او راه تشخیص تاریخ تولید تایر را چه در ایران چه در دیگر کشورها از روی شماره سریالی ممکن می داند که در قسمت های لبه ای لاستیک حک شده است.

بنابراین اگر به نوشته های درج شده در کنار لاستیک دقت کنید، عددی ۴ رقمی را خواهید دید که هفته و سال میلادی تولید آن را مشخص می سازد. در واقع لاستیک ۴ سال پس از این تاریخ، قابل استفاده نیست.

برای مثال رقم ۰۸۰۶ نشان دهنده این است که لاستیک در هفته ۸ (یعنی ماه فوریه) سال ۲۰۰۶ میلادی تولید شده و تا قبل از مارس سال ۲۰۱۰ قابل استفاده است.

اما نکته دیگری که هنگام خرید تایر باید به آن توجه داشته باشید، تناسب تایر با رینگ خودرویتان است؛ بنابراین کارشناسان توصیه می کنند که هنگام خرید تایر حتما به اطلاعاتی که در مشخصات خودرو برای نوع تایر وجود دارد توجه کنید و از انتخاب هایی که بر اساس زیبایی ظاهری است پرهیز کنید؛ چراکه مشاهده شده است برخی از صاحبان خودرو صرفا بر اساس دیدگاه های زیبایی شناختی دست به انتخاب تایر می زنند و به این نکته توجه نمی کنند که مثلا با انتخاب یک تایر پهن سلامت جلوبندی خودرو آسیب می بیند، اما صدمات تایر نامناسب به آسیب جلوبندی ختم نمی شود و ایمنی رانندگی را هم به مخاطره می اندازد.
 
بر همین اساس لاستیک های پهن یا نامناسب، ممکن است کیلومترشمار خودرو را به خطا بیندازد؛ چراکه کیلومترشمار خودرو بر اساس تعداد دوران تایر و محیط آن سرعت واقعی خودرو را نشان می دهد. گیر کردن تایر به محفظه گل گیر هم از دیگر مشکلاتی است که تایر نامناسب می تواند به همراه داشته باشد. گیر کردن تایر به بدنه گل گیر می تواند خوردگی سطح لاستیک یا ترکیدن آن در پیچ های تند را نیز به همراه داشته باشد.

بنابراین کارشناسان تاکید دارند که هنگام خرید تایر، حتما به بروشورهایی که تولیدکنندگان در نمایندگی هایشان توزیع کرده اند توجه کنید.

 

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ جمعه 9 اسفند 1392برچسب:, توسط سیبادو