سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

 

 شیشه خودرو از آن دسته قطعاتی است که کمتر به قیمت و کیفیت آن پرداخته شده است، اما این نکته را نباید فراموش کرد که شیشه خودرو یکی از مهم ترین قطعات به کار رفته در خودرو است و به عنوان عایقی برای صدا و باد و باران به کار برده می شود.

این شیشه ها به دلیل حساسیت و اهمیت زیادی که دارند به صورتی خاص ساخته می شوند، به صورتی که در برابر سرما و گرما و حتی در مقابل برخورد با اشیا نیز از خود مقاومت نشان دهند. شیشه خودرو معمولا انواع مختلف داشته و از موادی متفاوت تشکیل می شوند که در ادامه به بررسی این شیشه ها می پردازیم.

شیشه های جانبی و عقب خودروها برخلاف شیشه جلو ترک نمی خورند بلکه تماماً خرد می شوند.دلیل این خورد شدن نیز تفاوت جنس این شیشه هاست. چراکه شیشه های جلو از جنس Laminatedبوده و این جنس از شیشه ها در هنگام ضربه خرد نمی شوند در این شیشه ها از فیبری پلاستیک بهره برده می شود که pvbنام دارد. لایه PVB شیشه ها را در هنگام شکست در جای خود نگه داشته و از پرتاب شدن خرده های شیشه که باعث ایجاد جراحت برای سرنشینان خواهد شد، جلوگیری می کند. همچنین به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادث احتمالی نیز جلوگیری می کند. از دیگر مزایای pvb کاهش انتقال صداهای با فرکانس بالا،جلوگیری از ورود اشعه UV تا ۹۵ درصد،جلوگیری از تابش نور خورشید با رنگی کردن قسمت بالایی PVB در شیشه های جلو است.

از دیگر محاسن شیشه های لامینه، قابلیت ترمیم آنهاست. در هنگام ترک خوردن (البته در مورد ترک های جزئی) تنها شیشه ای که در سمت خارجی PVB قرار دارد ترک می خورد و به شیشه سمت داخل آسیبی نمی رسد که این ترک ها نیز تا چند روز بعد از حادثه تا حد قابل قبولی، قابل ترمیم هستند.

شیشه های لامینه به دلیل دارا بودن خواص ذکر شده، معمولا به عنوان شیشه جلو، در خودروهای سواری استفاده می شوند. البته طی ۱۰ سال گذشته در موارد محدودی برای برخی خودروهای سواری به عنوان شیشه های جانبی و عقب نیز به کار رفته اند و در حال حاضر نیز استفاده از این نوع شیشه ها به عنوان شیشه های جانبی و عقب در حال مرسوم شدن است.

شیشه های کناری نیز با نام Temperedشناخته می شوند این شیشه ها بر خلاف شیشه های جلو در هنگام ضربه خرد می شوند اما این خرد شدن به معنی این نیست که به سرنشینان آسیب وارد می شود چراکه خرده این شیشه ها لبه های تیز و برنده ندارند. به تازگی در خودرو ها از شیشه های جدید استفاده می شود که Thermal Comfortنام دارند این شیشه ها از استحکام بالاتری نسبت به شیشه های قدیمی برخودار بوده و در مقابل ضربه بسیار مقاوم هستند از این شیشه ها به تازگی در صنعت خودروسازی استفاده می شود.
 
در حال حاضر می توان نمونه این شیشه ها را در اتو بوس های بین شهری مشاهده کرد. از جمله محاسن شیشه های مذکور این است که در هنگام چپ کردن خودرو، احتمال پرتاب شدن سرنشینان به بیرون کاهش می یابد، تا ۹۵ درصد از ورود اشعه UV به داخل خودرو جلوگیری می شود، عایق صوتی برای فرکانس های بالا پدید می آید.

اما در برابر تمامی این محاسن، این شیشه ها تنها دارای یک عیب نسبتاً بزرگ هستند و آن هم در حادثه هایی نظیر آتش سوزی است که در صورتی که درب های خودرو باز نشوند، خروج سرنشینان از خودرو با مشکل مواجه خواهد شد که البته این امر مانند آنچه در اتوبوس ها به کار رفته؛ یعنی استفاده از چکش های مخصوص برای شکستن شیشه قابل رفع شدن است.
 
به هر صورت این شیشه ها از هر جنس و نوعی باشند اسیب پذیر بوده و می توان ان ها را خرد کرد از این رو،این روزها سارقان برای ورود به خودرو، اقدام به شکستن شیشه ها می کنند که با این کار صاحب خودرو مجبور به خرید شیشه جدید می شود که البته ارزان هم نیست. این در حالی است که ممکن است نمونه اصلی آن را در بازار نیابد؛ چراکه شیشه ها در بازار ایران از تنوع زیادی برخوردارند شیشه های ایرانی، شیشه های اصلی و شیشه های چینی.

شیشه ها در بازار
اما شیشه های جلو و عقب خودرو که بر اثر برخورد اشیا و یا در تصادفات شکسته یا آسیب می بیند قیمت های بالاتر نسبت به شیشه های بغل دارند. این در حالی است که این شیشه ها قابل ترمیم هم هستند. ترمیم این شیشه های به صورت لیزری انجام می گیرد که البته قیمت بالایی دارد و در حدود یک تا دو سوم قیمت شیشه خودرو را دارد. در این خصوص به سراغ یکی از فروشندگان انواع شیشه خودرو در خیابان سورنا رفتیم تا بیشتر از قیمت شیشه خودروهای مختلف آگاه شویم که در جدول زیر می توانید مشاهده کنید.
 
لازم به ذکر است که شیشه های اصلی خودرو از قیمت های بالاتر برخوردار بوده و البته در بازار هم کمیاب هستند، این در حالی است که قیمت شیشه های چینی و ایرانی که در بازار در دسترس تر هستند مشابه یکدیگر بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند که البته در این میان خرید شیشه های ایرانی توسط فروشندگان توصیه می شود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ جمعه 9 اسفند 1392برچسب:, توسط سیبادو