سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو
 
اقتصادی - ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۴
 
جلیل سرقلعه: نمی توانیم برای دولت بعدی برای ساخت مسکن مهر تصمیم گیری کنیم

دولت های بعدی از ریسمان پوسیده مسکن مهر آویزان نشوند

با گذشت زمان، مسکن مهر نشان داد نمی‌توان حسابی روی آن باز کرد در این میان صرف نظر از مشکلات اجرایی طرح مسکن مهر، دولت نیز دچار سردرگمی شده است .هرچند دولت سعی می‌کند کاستی‌ها، موانع و ناهماهنگی‌ها در طرح مسکن مهر را تا حد ممکن مسکوت بگذارد، اما صدای هم تولید کننده و هم مصرف کننده بلند شده که این نشان می‌دهد عزم دولت برای تامین مسکن چه برای گروه‌های کم‌درآمد در غالب مسکن مهر و هم دیگر اقشار جامعه هنوز به نتیجه نرسیده است .

خبرگزاری خانه ملت، گروه اقتصادی؛ زمانی که بحث مسکن مهراز سوی دولت مطرح شد بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران حوزه مسکن  اعلام کردند که طرح مسکن مهر طرحی غیر کارشناسی است و قطعا در آینده لطمات زیادی به بخش مسکن وارد خواهد کرد و بیشتر آنان نیز معتقد بودند که در این طرح  بیشتر از نظر احساسی به موضوع توجه شده و این طرح طرحی ناموفق و شکست خورده است .با تمام این تفاسیر و مخالفت ها طرح مسکن مهر پا به میدان گذاشت تا خاطره ناکامی طرح استیجار را از ذهن‌ها پاک کند. قرار بود دولت وقت با ساخت وساز زمین مردم را صاحب خانه کند اما موفق نشد و چند سال بعد طرحی به نام مسکن مهر با شکل و شمایل تازه از راه رسید . مسئولان امر آن را نجات بخش بازار مسکن معرفی کردند و بزرگ‌ترین و موفق‌ترین اقدام دولت نهم دانستند که پیش از این تکرار نشده بود. مسکن مهر پا به میدان گذاشت و بارقه‌ای از امید برای قشر اعظمی از جامعه را روشن کرد تا شاید آرزوی خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه به حقیقت بپیوندد. با گذشت ماه‌ها معلوم شد این طرح نیز راه به جایی نخواهد برد اما این طرح، تنها راهکاری بود که دولت نهم برای خارج شدن از بحران مسکن آن را به اجرا درآورد؛ طرحی که امروز با وجود اینکه در بسیاری از شهر های کشور ساخنه شده است اما به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب از حمله آب ،برق ، گاز و عیره بسیاری از کارشناسان آن را شکست خورده دانسته‌اند. عرشه توفان‌زده مسکن مهر با توجه به اوضاع و احوال بحران زده بخش مسکن معلوم نیست با چه سرنوشتی مواجه خواهد شد.

با گذشت زمان، مسکن مهر نشان داد نمی‌توان حسابی روی آن باز کرد در این میان صرف نظر از مشکلات اجرایی طرح مسکن مهر، دولت نیز دچار سردرگمی شده است .هرچند دولت سعی می‌کند کاستی‌ها، موانع و ناهماهنگی‌ها در طرح مسکن مهر را تا حد ممکن مسکوت بگذارد، اما صدای هم تولید کننده و هم مصرف کننده  بلند شده که این نشان می‌دهد عزم دولت برای تامین مسکن چه برای گروه‌های کم‌درآمد در غالب مسکن مهر و هم دیگر اقشار جامعه هنوز به نتیجه نرسیده استو بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران بازار مسکن و نمایندگان مجلس  هرچند معتقدند که این طرح باید در دولت های بعدی ادامه داشته باشد اما نه با این شکل و شمایل و دولت های بعدی نباید برریسمان پوسیده مسکن مهر با این وضعیت موجود که زیر ساخت های آن کامل نیست آویزان شوند.

متاسفانه طرح ایجاد مسکن ارزان قیمت برای اقشار آسیب پذیر جامعه اکنون رویایی برای همه مردم تبدیل شده است و با وجود اینکه مسولان کشور از پیشرفت این طرح  خبر می دهند اما شنیده ها حاکی از آن است که طرح مسکن مهر هم نتواند به اهداف مورد نظر یعنی خانه دار کردن افراد کم درآمد است، دست یابد.در همین زمینه گفتگویی با مجید جلیل سرقلعه، عضو کمیسیون عمران مجلس انجام داده ایم که در زیر می خوانید:

به نظر شما تاکنون مسکن مهر توانسته نیاز متقاضیان فاقد مسکن را برآورده کند؟

مسکن مهر طرح نسبتا موفقی بود که توسط دولت و در اواسط سال ۱۳۸۶ اجرای آن آغاز شد، اما تاکنون نتوانسته به خواسته های متقاضیان فاقد مسکن و اقشار کم درامد که هدف اصلی این طرح در خانه دار کردن این قشر بود  جامه عمل بپوشاند که این مسئله در حال حاضر در کمیسیون عمران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

دولت تاکنون چقدر توانسته به تعهداتش در قبال مسکن مهر به متقاضیان داشته جامه عمل بپوشاند؟

دولت در حال حاضر توانسته تا حدودی به تعهداتی که در قبال مسکن مهر به متقاضیان داشته عمل کند، اما رضایتمندی از این نوع مسکن نه تنها برای مردم بلکه برای نمایندگان مجلس  نیز قابل قبول نبوده که دولت باید نسبت به تکمیل طرح های مسکن مهر برنامه داشته باشد که متأسفانه تاکنون اینگونه نبوده است.

با توجه به اینکه در ماه های گذشته موضوع ساخت مسکن ویژه تهران در پایتخت مطرح شده، به نظر شما این موضوع سبب تحمیل نوعی بار مالی اضافی برای دولت های بعدی طی سال های آینده ای نمی شود؟

مسکن ویژه تهران طرح خوبی است، البته دولت تعهداتی نسبت به این طرح دارد که باید به آن ها عمل کند، بنابراین با پایان عمر دولت دهم، ساخت آن نباید متوقف شود و دولت ها موظف اند تا به تعهداتشان در این خصوص عمل کنند زیرا اعتبارات آن در بودجه سال های اخیر لحاظ شده و جزو تعهدات مسکن مهر است که باید به آن رسیدگی شود.

به نظر شما تکلیف طرح مسکن مهر در دولت های بعدی چه می شود؟

به اعتقاد من روند ساخت مسکن مهر باید ادامه داشته باشد اما نه به این صورت که زیر ساخت های آماده نباشد چرا که در حال حاضر بسیاری از خانه ها آماده تحویل است اما به دلیل اینکه زیر ساخت های آن آماده نیست امکان تحویل وجود ندارد اما با این وجود در حال حاضر نمی توانیم برای دولت بعدی تصمیم گیری کنیم ولی به طور کلی معتقدم که این روند مسکن مهر در دولت بعدی بهتر است که ادامه داشته باشد.

پیش بینی شما از وضعیت بازار مسکن با توجه به نوساناتی که در این بازار وجود دارد و همین طور افزایش اجاره بهایی که در تابستان امسال شاهد آن بودیم، فکر می کنید این روند تا کجا پیدا خواهد کرد؟

مسایل اقتصادی بوجود آمده در کشور نباید اذهان را از بخش مسکن مغفول کند، بحث رهن و اجاره های مسکن به خصوص در کلانشهرها موضوعی است که همواره باید با آن توجه داشت، بنابراین به اعتقاد من وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران و دولتمردان و مجلسیان در رابطه با مسکن دغدغه دارند و باید گوشه چشمی هم به این بخش داشته باشند تا کنترل قیمت ها به خصوص در خرید و فروش و در رهن و اجاره از دست مسئولان خارج نشود و مراقب باشیم که موضوع مسئله ساز بعدی پس از ارز در کشور،  مسکن نباشد، یعنی در بخش مسکن به دلیل کم توجهی غافلگیر نشویم.

در حال حاضر بحثی در زمینه قیمت خانه های کلنگی مطرح است به نحویکه در برخی مناطق دور افتاده کشورهم این مسئله وجود دارد فکر می کنید این خانه ها ایمنی لازم را که باید داشته باشند دارند یا خیر و بالاخره این خانه ها چه زمانی تعیین تکلیف می شوند؟

در حال حاضر در زمینه مقاوم سازی منازل مسکونی قانون وجود دارد و دولت هم نسبت به اجرای آن متعهد شده است که در این زمینه تسهیلات بلاعوض و وام های کم بهره هم تاکنون مسایلی مطرح و اقداماتی انجام شده است اما معتقدم که این روند فعلا در دولت کنونی ادامه یابد تا در دولت بعدی تمهیدات دیگری در این خصوص از سوی مجلس و همکاری دولت اندیشیده شود.

با توجه به اینکه در روزهای گذشته شرکت های هواپیمایی اقدام به افزایش نرخ بلیط هواپیماها با توجه به بالا رفتن نرخ ارز کرده اند، نظر شما افزایش قیمت بلیط هواپیما بر اساس نرخ ارز توجیه پذیر است و آیا کمیسیون عمران در این زمینه برنامه دارد؟

هر گونه افزایش قیمت در بلیط هواپیما نیازمند تصویب قانون است و باید در مجلس و کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گیرد که هنوز کمیسیون عمران برنامه ای در این رابطه ندارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته که افزایش قیمت بلیط هواپیما گریز ناپذیر است که دلیل عمده آن هم افزایش قیمت ارز طی ماه های اخیر است، آیا این دلیل توجیه پذیر است؟

با توجه به مشکلات اقتصادی که شرکت های خدمات  هواپیمایی با آن روبرو هستند چاره ندارند به جز اینکه تقاضا کنند که قیمت ها افزایش یابد و ساز و کارها بهتر شود اما این موضوع که بدون برنامه و خودسرانه دست به چنین اقدامی بزنند منتفی است که دولت و کمیسیون عمران باید آن را بررسی کنند که هنوز در این رابطه افزایش قیمتی مورد بررسی قرار نگرفته و حتی از سوی شرکت های هواپیمایی هم تقاضا نشده است.

یعنی در حال حاضر مجلس مخاف افزایش قیمت بلیط هواپیما است؟
بله

فکر نمی کنید این مسئله باعث شده تا صنعت هوایی کشور مورد بازنگری جدی قرار گیرد؟

در حال حاضر یک نقشه راه در کمیسیون عمران در حال تدوین است، به طوریکه از این طریق و با تعامل دولت جهت خریدهای هوایی در خصوص هواپیما و سایر قطعات از جمله موتور و سایر قطعات ضروری آن  که بارها این مسئله که دغدغه دولت و مجلس هم است،  امیدوارم که بتوانیم این نقشه راه را تدوین کرده و به آن جامه عمل بپوشانیم.

 

چقدر فکر می کنید پس از تدوین و تصویب این نقشه راه، ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی خود را پایبند به آن دانسته و نسبت به اجرای آن ملزم شوند؟

ما به دنبال نقشه راهی هستیم تا بتوانیم ارز مورد نیاز این صنعت را تأمین کنیم و به دنبال این هستیم که راهکاری پیدا کنیم که بتوانیم ارز مورد نیاز جهت خرید هواپیما، موتور و قطعات مورد نیاز آن را تأمین کنیم تا مشکل چرخه حمل و نقل هوایی با کمک دولت برطرف شود.

افزایش ۵۵ درصدی قیمت مصالح ساختمانی در آینده چه تأثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت که این موضوع باعث شده تا خرید مسکن حداقل در شهرهای بزرگ برای مردم رویا و دور از واقعیت شود، برای این موضوع کمیسیون عمران چه برنامه هایی دارد؟

مصالح ساختمانی هم کالاست و مانند سایر کالاهای موجود در بازار افزایش قیمت داشته اند، این افزایش قیمت ها در مصالح ساختمانی هم بی تأثیر نبوده که با افزایش هزینه ها قیمت ساختمان و مسکن نیز افزایش می یابد که نظارتی که در بخش کالاها انتظار داریم که دولت داشته باشد در بخش مسکن نیز می خواهیم دولت نظارت جدی داشته باشد تا قیمت ها افزایش زیادی نداشته باشد.

کمیسیون عمران برنامه ای دارد برای اینکه به مسئله وارد شده و موضوع افزایش قیمت مصالح ساختمانی را مورد بررسی قرار دهد؟

هنوز نسبت به افزایش قیمت مصالح ساختمانی حساسیت زیادی نه از طرف مجلس و نه از طرف دولت احساس نشده ولی اگر احساس شود که این افزایش قیمت افسار گسیخته است به طور قطع توسط کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار می گیرد. /

گفت و گو از میثم حمزه لو


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ جمعه 26 آبان 1391برچسب:, توسط سیبادو