سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو


می تواند منجر به تصمیمات مالی ضعیفی بشود. فرآیند تصمیم گیری مالی ما تحت تاثیر منطق و احساسات است, اما می تواند ساختاری داشته باشد که وسوسه خرج کردن را بتوانید کاهش بدهید.

چند سال قبل, فرآیند مدیریت جریان نقدینگی را به عنوان بخشی از برنامه مالی خودم طراحی و اجرا کردم. من واقعا خوشحال هستم که به چه سادگی توانستم به برخی از اهداف زندگی ام با کاهش نفوذ احساسات در تصمیم گیریهای مالی ام دست پیدا کنم. من مطمئن هستم که این سیستم مدیریت مالی خیلی به کارتان خواهد آمد.


1. محاسبه و طبقه بندی هزینه ها

اولین گام برای هر نوع تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم به جمع آوری داده ها مر بوط می شود. در این مرحله, باید هزینه های مالی ماهانه تان را شناسایی کنید و آنرا در دسته بندی های مشخصی قرار بدهید.یکی از بهترین راهها برای دسته بندی هزینه ها این است که تمام صورتحسابهای مالی خانوار را در یک دسته و هزینه های اختیاری را در دسته دیگر قرار بدهید. برای تکمیل اینکار, باید اجاره مسکن, قبض تلفن, قبض آب و برق و گاز, و هزینه صورتحساب ماهیانه اینترنت را تعیین کنید و دقیقا مشخص کنید که برای هر کدام از اینها بصورت ماهیانه چقدر پرداخت می کنید. در قدم بعدی, محاسبه کنید که در مجموع چقدر برای قهوه, لباس, غذا, و سایر هزینه های روزمره تان بصورت ماهیانه پرداخت می کنید. وقتیکه هزینه های ثابت ماهیانه تان را محاسبه کردید, باید تصمیم بگیرید که چه مقدار می خواهید برای سرمایه گذاری, پرداخت بدهی, و تکمیل اهدافتان در نظر بگیرید.


2. طرح پس انداز و سرمایه گذاری

با درک این نکته که زندگی گاهی اوقات می تواند رویدادهای غیر منتظره (و بعضا پر هزینه ای) برایتان داشته باشد, به داشتن یک صندوق برای مواقع ضروری فکر کنید. صندوق اضطراری تان باید نقد باشد و کل ارزش 3 تا 6 ماه جریان نقدینگی خروجی تان را داشته باشد. من متوجه شدم بهترین راه برای اینکار اختصاص ماهیانه درصدی از درآمدتان در حساب پس انداز مطمئن است.وقتیکه این صندوق بصورت کامل تامین مالی شد, عاقلانه است که این پس انداز را طبق همان منوال قبلی ادامه بدهید. اینکار به شما این امکان را می دهد که صرفه جویی در پول نقد اضافی را برای پرداخت اضافه بهای رهن مسکن تان اختصاص بدهید. می توانید همچنین تصمیم بگیرید که این صرفه جویی اضافه را به صندوق و یا سرمایه گذاری خاصی اختصاص بدهید.


3. ایجاد حسابهای بانکی جداگانه

برای کاهش وسوسه خرج کردن پولهایی که ترجیحا باید سرمایه گذاری و پس انداز بشوند, می توانید برای هر دسته از هزینه هایتان یک حساب بانکی جداگانه داشته باشید. بنابراین, یک حساب جاری افتتاح کنید و از این حساب برای پرداخت تمام صورتحسابهای اجباری خانوار استفاده کنید (اجاره, تلفن, قبوض, و غیره.). این حساب همچنین می تواند برای صندوق اضطراری و سایر صرفه جویی ها و پس اندازهایتان مورد استفاده قرار گیرد.علاوه بر این, هر مبلغی که بعد از کسر "صورتحساب های اجباری" خانوار باقی ماند می تواند به حساب جاری “هزینه های روزمره خانوار” انتقال یابد. با این روش, تقسیم درآمدهایتان بر طبق هزینه هایتان انجام می شود و سیستم جریان نقدینگی خودکاری ایجاد می کنید.


4. استفاده از سپرده گذاری مستقیم و تقسیم خودکار

بمنظور از بین بردن انتقالات دستی بین حساب های بانکی مختلف, شما می توانید از پرداخت مستقیم، تقسیم اتوماتیک وجه و سیستم پرداخت صورتحساب آنلاین بانک تان استفاده کنید. این ابزار کمک می کند تا مدت زمان مدیریت امور مالی تان کاهش پیدا کند.برای تکمیل این وظیفه, برآورد کنید که چقدر پول باید برای حساب اجباری خانوارتان واریز کنید. بخاطر داشته باشید که باید مبلغ کافی برای پرداخت هزینه های مالی خانوار در نظر بگیرید و مبلغی هم برای صندوق اضطراری تان در ته حساب باقی بماند. وقتیکه این تخمین تکمیل شد, سیستمی راه اندازی کنید تا باقیمانده آن پول به حساب هزینه های روزمره خانوارتان انتقال پیدا کند.

پول باقیمانده (که باقی مانده پول بعد از کسر هزینه های اجباری خانوار + صندوق اضطراری است) باید به حساب جاری “هزینه های روزمره خانوار” انتقال پیدا کند. این پول برای خرید مواد غذایی, لباس, و هر چیز شخصی دیگری که می خواهید اختصاص بدهید.


5. پیاده سازی و نظارت بر پیشرفت تان

وقتیکه تمام این مراحل را انجام دادید (برآورد هزینه ها, افتتاح حساب های بانکی و تقسیم منابع), تمام کاری که باقی می ماند پیگیری و رصد سیستم جریان نقدینگی تان است. بهترین تصمیمی که برای مدیریت این سیستم جریان نقدینگی می توانید داشته باشید این است که وسوسه خرج کردنتان را (معمولا بخاطر طبیعت عاطفی) برای شکستن این بودجه کاهش بدهید. چند ماه پس از اجرای برنامه, متوجه خواهید شد که بیشتر و یا کمتر از مقدار برآوردتان برای هر دسته بندی دارید هزینه می کنید. که برای هر یک, تعدیلاتی در برآوردتان/یا تغییر در رفتار هزینه کردن پولتان باید ایجاد بکنید. به خاطر داشته باشید که یک سیستم مدیریت جریان نقدینگی بزرگ هم اگر اجرا نشود بی ارزش است. بزرگترین بخش در فرآیند برنامه ریزی مالی به اجرا درآوردن آن است.

 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ پنج شنبه 19 دی 1392برچسب:, توسط سیبادو