سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو


یکی دیگه از قابلیت های اینترنت هم، امکان به اشتراک گذاری پادکسته. حالا پادکست چیه و چه کاربردی داره و چجوری میتونیم یه پادکست خوب بسازیم، مسائلی هستن که در ادامه بهشون میپردازیم تا شاید یه انرژی به شما هم بدیم تا صداتونو ضبط کنید و با کل دنیا به اشتراک بذاریدش، باما باشید :)

صدای خوبی نیاز ندارید
بزرگترین دغدغه کسایی که میخوان یه پادکست بسازن، صداشونه! به خصوص وقتی که صداشونو ضبط میکنن و گوش میدن. در اینکه خیلی از ماها شنیدن صدای ضبط شدمونو دوست نداریم، تردیدی نیست. دلیلش هم معلومه، صدایی که از ما درمیاد و همون موقع توسط گوشمون شنیده میشه، تفاوت زیادی با خروجی دستگاهی داره که صدای مارو پخش میکنه و این صدا هم به ورودی ( میکروفون ) و هم به خروجی ( بلندگو ) بستگی داره. اول از همه بگم که زیاد خودتونو به خاطر صداتون اذیت نکنید، صدای خیلی از اونایی که به نظر شما قشنگن هم با همین دم و دستگاها به این شکل در میان، پس نگران این مورد نباشید و اگه به خاطر یه صدا کل پادکست رو میخواید بیخیال بشید، دست بردارید.

مهمترین چیز، متن هستش
اون قدیما، یه چندتا از دوستام که همینجوری برای خودشون پادکست ضبط میکردن، خیلی ریلکس میرفتن پشت میکروفون و چون فکر میکردن قوه ی تفکر خیلی قوی ای دارن، شروع میکردن به حرف زدن و بعد چند دقیقه واقعا میدیدن که کم میارن. نمیدونم اهل نوشتن و صحبت در جمع هستید یا نه، اما اگه باشید میدونید که صحبت کردن برای بقیه کار زیاد سختی نیست و مغز خیلی زود چیزایی رو که باید گفته بشن، به زبون میاره. این وسط یه تفاوت بزرگی با صحبت کردن برای بقیه با ضبط کردن پادکست وجود داره. اگه تاحالا ساخت پادکست رو تجربه کرده باشید، خیلی زود و بعد از فقط چند دقیقه، اگه متنی نداشته باشید، خودمونی بگم، احساس میکنید که واقعا دارید بیخودی حرف میزنید. خوب چرا اینجوری میشه؟ دلایل شاید متفاوت باشه، اما نظر شخصی خود من اینکه چون مخاطبی جلومون نیست و احساس میکنیم که برای خودمون حرف میزنیم، حساسیتمون به کلماتی که به زبون میاریم، خیلی بیشتر میشه. به تک تک کلماتون با دقت گوش میدیم و یه جورایی احساس میکنیم که مخاطب خودمونیم و هر حرفی رو نباید به زبون بیاریم.
پس تاکید کنم که ساخت پادکست، بدون متن از قبل آماده شده، به هیچ وجه امکان پذیر نیست و فوقوالعاده مشکله. قبل از اینکه بخواید پادکستی رو شروع کنید، موضوعات رو دسته بندی کنید و زیر هر موضوع متنش رو بنویسید. اکثر پادکستا، قسمت های حاشیه ای هم دارن، مثلا موزیک یا معرفی یه چیز کوتاه و غیره؛ اینارو هم در قسمت هایی که باید گفته بشن، مشخص کنید. گاهی وقتا مکث کردن و گفتن حرفای صدادار بی معنی مثل “آ” توی پادکست لازمه، اینارو هم تو جاهایی که باید گفته بشن، مشخص کنید. در آخر، متن رو پاک نویس و کامل کنید و با خیال راحت بشینید پشت میکروفون.

بدون ابزار که نمیشه
ابزار هم حرف اساسی رو میزنن خوب! میکروفون، نرم افزارهای ویرایش و جاهایی که پادکست رو به اشتراک بذاریم، همه از اساسی ترین چیزایی هستن که برای ساخت پادکست بهشون نیاز داریم. بذارید از میکروفون شروع کنم، بی تردید اولین چیزی که باعث میشه ما وقتی صدای خودمونو میشنویم، شیفت دیلیتش نکنیم، همین میکروفونه. میکروفونا مدلای زیادی دارن، پیشنهاد من در مورد اولین کاری که در خرید میکروفون باید انجام بدید، اینکه اصلا به این مدلای چینی ۱۰-۲۰ هزار تومنی حتی نگاهم نندازید که تنها فایدشون، پر کردن سطل زباله کنار میزتونه! چون کیفیت پادکست خیلی مهمه و میکروفون نقشی اساسی داره، سعی کنید هرچقدر که میتونید بهترین نوعشو انتخاب کنید. تو بازار میکروفونای ۶۰ تا ۱۰۰ هزارتومنی هستن که کیفیت قابل قبولی دارن و میتونن گزینه خوبی باشن. شاید این قیمت یه کم براتون زیاد باشه، اما توجه کنید که پادکست های پرطرفدار معمولا تبلیغات خوبی جذب میکنن، پس کمی آینده نگر باشید.
پیشنهادای دیگه ای هم در مورد میکروفون هستن که کاملا به بودجه خودتون برمیگردن، اما یادتون باشه هرچقدر در این زمینه خرج کنید، خودتون بیشتر سود میبرید. فقط مواظب باشید این میکروفونای دو هزار تومنی رو نندازن بهتون :|
قبل از اینکه بریم سر ادامه وسیله ها، بذارید یه پیشنهادم بدم. اگه تو خونه جایی دارید که خلوته و زیاد ازش استفاده نمیشه، تمیز و مرتبش کنید و استودیو خودتونو راه بندازید؛ کاری که الان خیلی از جوونای کشورای مختلف انجام میدن و قسمتی از خونشونو به استودیو خودشون اختصاص میدن. به نظرم واقعا کار جالبیه، به خصوص اینکه فضاش احساس خاصی به آدم میده و به فعالیت بیشتر وادارش میکنه. پس یه اتاق کوچیک و جمع و جور فراموش نشه.
میرسیم به ابزار های ویرایش صدا. اول از همه خودم نرم افزار Audacity رو که مورد استفاده خیلی از پادکست سازاست، پیشنهاد میکنم. اول اینکه رایگانه و دوم هم اینکه انقدر قابلیت داره که شمارو از هر نرم افزار دیگه ای بی نیاز کنه. همین الان برید و دانلودش کنید و حتی اگه تو کار پادکست نیستید ازش استفاده کنید. بعد از اون هم نرم افزار Adobe Audition هست که تقریبا بهترین نرم افزار برای اونایی هست که به نوعی با صدا سروکار دارن. انتخاب اینکه از چه نرم افزاری استفاده میکنید به خودتون بستگی داره، اما بازم پیشنهاد من همون Audacity هست که در عین سادگی و رایگان بودنش، بهترین ابزار رو در اختیارتون میذاره.
بعد همه اینا هم میرسیم به اشتراک پادکست که نقش اصلی رو بازی میکنه. اول از همه بگم که اگه وبلاگ دارید، بی چون وچرا بهترین جا برای به اشتراک گذاری پادکسته. الان اکثر وبلاگ نویسا زدن تو کار پادکست و جدا از نوشته هاشون، پادکست رو هم به اشتراک میذارن. میتونید با استفاده از سرویس فید گوگل، پادکست هاتونو بهتر هم به اشتراک بذارید. شبکه های اجتماعی هم که هستن و نیازی به توضیح ندارن. از سرویس هایی مثل SoundCloud هم میتونید استفاده کنید. در کل به اشتراک گذاری پادکست زیاد سخت نیست و یه جوری میتونید منتشرش کنید، پس نگران این مورد نباشید.

طرز صحبت کردن خیلی مهمه ها
یکی از دلایل بزرگ خوب از آب در نیومدن پادکست ها، طرز صحبت گویندست. یا معمولا خیلی صداشون آرومه و نمیشه شنیدشون و یا اینکه تندتند حرف میزنن. سعی کنید تا جایی که میتونید شمرده شمرده حرف بزنید و بلندی صداتون رو هم در حالت عادی نگه دارید. به میکروفون زیاد نزدیک نشید و در یه فاصله تعیین شده ازش صحبت کنید.” این فاصله رو میتونید با چندبار ضبط کردن صداتون و پیدا کردن بهترین حالت، بدست بیارید.”

موزیک فراموش نشه
یکی از دوست داشتنی ترین قسمت های پادکست های جادی، موزیک هاییه که استفاده میکنه. شما هم اگه دوست دارید پادکستی بسازید، موزیک های مرتبط و شاد رو به هیچ وجه فراموش نکنید. یه موزیک خوب نه تنها شنونده رو بیشتر به دنبال کردن پادکست وا میداره، بلکه از حالت خشک و خسته کننده هم درش میاره. سعی کنید روی صحبت کردنتون هم یه موزیک با صدای کم بندازید و در لحظه هایی که دارید به پایان اون قسمت از صحبت هاتون نزدیک میشید، یواش یواش صداشو بالا ببرید، باور کنید بدجور تاثیر داره.

خلاقیت و تمام
این یکی دیگه به خودتون بستگی داره. داشتن مصاحبه، استفاده از موزیک ها و موضوعات هیجان انگیز، شوخی و طنز، داشتن قسمت های مختلف و متنوع و غیره و غیره همگی باعث ساخت اثری میشن که تا مدت ها در یاد شنونده ها میمونن و اثر بیشتری روی مخاطب میذارن، به خصوص اینکه اگه وبلاگ نویسید، پادکست ها خیلی بهتر میتونن تبلیغ وبلاگتنونو کنن، چرا که خیلیا دوست دارن یه فایل زیبا رو که یک انسان داره به صورت متقابل صحبت میکنه، به اشتراک بذارن.
 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ یک شنبه 15 دی 1392برچسب:, توسط سیبادو