سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو


آماده سازي و مراقبت از كاشت نهال فصل زمستان و خصوصا نيمه دوم اسفند ماه در ايران مناسب ترين زمان براي كاشت نهال ميباشد. در هنگام تهيه و كاشت نهال توجه به برخي ويژگي هاي آن و رعايت برخي نكات نتيجه بهتر و كاشت موفق تري را به دنبال خواهد داشت. در هنگام تهيه و كاشت نهال بايد به نكاتي توجه كرد.در هنگام خريد نهال به دنبال نهال بزرگتر نباشيد. در حقيقت يك نهال خوب نبايد خيلي بزرگ يا خيلي كوچك باشد. همواره نهال هايي با اندازه متوسط بهتر جواب مي دهند و رشد بهتري دارند. در هنگام انتخاب و كاشت هميشه به نكات زير توجه داشته باشيد:

1. تمام اندام نهال از جمله ريشه و ساقه سالم باشد.

2. نهال ريشه ي مرده ، خشك و يا ضخيم نداشته باشد.

3. در هنگام كاشت بايد ريشه ها و شاخه هاي اضافي و صدمه ديده قطع شود.

4. گودالي كه براي كاشت نهال حفر مي شود بايد با اندازه ريشه نهال تناسب داشته باشد.

5. در هنگام كاشت نهال ريشه ها نبايد پيچ خورده باشد.

نهال هاي بدون برگ را مي توان به راحتي حمل كرد، به شرط آن كه ريشه آن مدت زيادي در معرض هوا قرار نگيرد. اما نهال هايي كه داراي برگ مي باشند حتما بايد با گلدان به محل كاشت حمل شوند چرا كه حمل آن بدون گلدان سبب آسيب جدي به گياه و در بيشتر مواقع سبب خشك شدن گياه مي گردد. اگر هم تعداد زيادي نهال خريده ايد و بين كندن و و كاشت نهال فاصله زماني وجود دارد، براي آن كه نهال هاي شما آسيب نبينند ميتوانيد گودالي حفر نماييد و ريشه همه نهال ها را در آن قرار دهيد و روي ريشه ها خاك بريزيد. در اين صورت نهال هاي شما آسيب نخواهند ديد و ميتوانيد چند روز بعد اقدام به كاشت نماييد. در هنگام بيرون آوردن نهال ها از كيسه هاي پلاستيكي يا در زمان كاشت نبايد اجازه دهيد خاك اطرافريشه نهال كنده و يا پخش شود. براي جلوگيري از اين امر بهتر است قبل از خارج كردن نهال از كيسه خاك آن آبياري شود.

براي قرار دادن نهال در چاله خاك سطح الارض را به عمق 30 سانتي متر به همراه كود شيميايي توصيه شده و كود دامي پوسيده در كف چاله قرار داده و نهال بر روي آن مستقر گردد سپس باقيمانده خاك روي آن اضافه مي گردد. پس از كاشت نهال خاك را بايد كوبيد. ابتدا با كمك دست خاك اطراف را يكنواخت و كمي فشرده كرده و سپس با فشار پاشنه و كف پا خاك اطراف نهال فشرده مي شود به طوري كه يا محوطه فرو رفته به نام تشتكي دور نهال ايجاد شود. با اين كار ريشه نهال به خوبي به خاك ميچسبد و هم تشتكي آبياري نهال را تسهيل مي نمايد. نهال بلافاصله بعد از كاشت نياز به آبياري دارد. در مورد پهن برگان بهتر است قبل يا پس از كاشت، شاخه هاي فرعي روي تنه هرس شوند به طوري كه تنها يك يا دو شاخه باقي بماند. اين امرطول عمر نهال را تضمين خواهد كرد. در گونه هاي سوزني برگ كه شاخ و برگ و قسمت هوايي نهال نسبت به ريشه بيشتر است نهال پس از كاشت قادر نيست به طور قائم در زمين قرار گيرد. به خصوص اگر منطقه بادگير نيز باشد نهال پس از آبياري خم خواهد شد . در اين مواقع حتما از تكه اي چوب بلند به عنوان قيم يا داربان استفاده مي شود. قيم در سمت رو به باد نهال در خاك فرو برده شده و سپس با كمك نوار پارچه اي يا پلاستيكي نهال به آن وصل و محكم ميشود. گره نوارها نبايد زياد محكم باشد و اصطلاحا نهال را خفه كند! پس از طي مدتي و استقرار نهال قيم از كنار آن برداشته مي شود.

بايد همواره توجه داشت كه كود دامي يا شيميايي را هرگز نبايد در كنار ريشه نهال قرار داد يا ريخت چرا كه باعث پوسيدگي و خشكي نهال مي گردد. يقه نهال ها نبايد در زمين اصلي پايين تر يا بالاتر از آنچه قبلا در گلدان بوده ، باشد. چنانچه يقه نهال بالاتر از سطح زمين قرار گيرد نهال به زودي پژمرده خواهد شد. فرو رفتن يقه در خاك نيز باعث پوسيدن آن مي شود. در سال اول و دوم پس از كاشت و براي جلوگيري از ضعيف شدن نهال چند مرحله وجين علف هاي هرز لازم است. علف هاي هرز چنانچه از خانواده گندميان باشند وجين آنها با بيلچه و از اعماق خاك لازم است چرا كه حذف قسمت هوايي اين گياهان ريشه هاي عميق و زيرزميني آنها را از بين نخواهد برد و به سرعت مجددا رشد خواهند كرد. علف هاي هرز كنده شده بهتر است كنار نهال و روي زمين باقي گذارده شوند. در صورت وجود جانوران نهال خوار مثل خرگوش لازم است تا مدتي با تور سيمي از نهال ها حمايت شود.

اگر از قبل درختان كاشته شده داريد و مي خواهيد به آنها كود شيميايي بدهيد، كودهاي شيميايي توصيه شده به همراه كود دامي پوسيده را به صورت چال كردن كود در نصف بيروني محوطه سايه انداز درخت مصرف شود و از كود ازته پس از باز شدن جوانه ها و آغاز رشد درخت ( حداكثرر تا سه ماهه اول فصل رويش ) اقدام نماييد.

 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ دو شنبه 9 دی 1392برچسب:, توسط سیبادو