سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

اگر همین الان دارید به شرکت های تولید کننده لپ تاپ فکر می کنید احتمالا این برندها به ذهنتون می رسه : Dell , Apple , Toshiba , HP , ASUS,Sony و یا Acer . در مورد این برندها نمی توان شک کرد چون همه این مارک ها جزء بهترین تولید کنندگان لپ تاپ در دنیا هستند و شما تقریبا چاره ای جز خرید این برند ها ندارید .


بهترین مارک لپ تاپ چیست ؟

حقیقت امر اینه که تو سال ۲۰۱۳ دیگه برند و مارک برای لپ تاپ خیلی مسئله مهمی نیست ، وقتی همه شرکت ها قطعات مورد نیاز برای تشکیل یک وسیله الکترونیکی رو مجبورند که از چند تا شرکت تولید کننده مثل اینتل و سامسونگ بخرند و مونتاژ این قطعات رو به شرکت های چینی بسپارند پس خیلی نمی تونه تکنولوژی ساخت این لپ تاپ ها با هم فرق بکنه . با نگاهی به برخی ویژگی ها در لپ تاپ ها می تونیم نتیجه معقولی بگیریم .


نرم افزار لپ تاپ :

در حال حاضر تمام لپ تاپ های دنیا به غیر از لپ تاپ های شرکت اپل یعنی مک بوک پرو و مک بوک ایر از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند ، اپل هم سیستم عامل مک رو برای لپ تاپ های خودش طراحی کرده که به درد برخی افراد خاص می خوره و از اونجایی که پایه نرم افزاری در کامپیوتر ها ، ویندوز بوده ، کمتر کسی می تونه با سیستم عامل های دیگه مثل لینوکس و یا مک کار کنه . پس تا اینجا غیر از لپ تاپ های اپل ، تمام لپ تاپ ها از ویندوز استفاده می کنند . ضمنا الان اگه لپ تاپ بخرین ، البته مدل های جدید رو ، می بینید که به طور پیش فرض یا سیستم عامل اوبانتو نصبه یا ویندوز سون ۶۴ بیتی . این یعنی اینکه لپ تاپ های جدید از سیستم عامل های ۶۴ بیتی پشتیبانی می کنند و می تونند سرعت بیشتری رو در اختیار کاربر قرار بدهند .


سخت افزار لپ تاپ :

امروزه تقریبا تمام لپ تاپ ها با یک کانفیگ سخت افزاری استاندارد و مشخص طراحی می شوند . چرا ؟ چون باید قابلیت اجرای نرم افزارهای سنگین و تخصصی رو داشته باشند . پردازنده سری core اینتل ، رم ۴ گیگ به بالا ، هارد ۵۰۰ گیگا بایت به بالا ، گرافیک ۲ گیگ به بالا ، عمر باتری ۵ ساعت به بالا و … اینها همه مشخصات لپ تاپی است که از سال ۲۰۱۱ به بعد طراحی شده و می شود .

واقعیت اینه که هر شرکت تولید کننده لپ تاپ در دنیا ، چند نمونه لپ تاپ خوب و مناسب با کانفیگ امروزی داره تا در رقابت با دیگر شرکت ها عقب نمونه . با این احتساب از نظر سخت افزاری خیلی از لپ تاپ ها با هم فرق چندانی نمی کنند .

اما با همه این حرف ها که بیشتر به سمت عدم تفاوت لپ تاپ ها با یکدیگر گرایش داشت ، لپ تاپ هایی هستند که با اضافه کردن یک قابلیت سخت افزاری می تونند از بقیه لپ تاپ ها بهتر باشند . برای مثال لپ تاپ های اپل با وجود هارد های SSD که تکنولوژی مبتنی بر فلش رو دارند ، می تونند سرعت بیشتری رو در نقل و انتقال اطلاعات ارائه بدهند . ضمن اینکه سر و صدای کمتر رو هم بوجود میارن و احتمال خرابی اونها نسبت به هاردهای HDD کمتره . چون قسمت مکانیکی در هارد های SSD وجود ندارد .

به هر حال اگر الان می خواهید لپ تاپ بخرید خیلی درگیر مارک آن نشوید . به همین منظور من پستی رو در علم فردا منتشر کردم با عنوان حقایقی مهم تر از مارک لپ تاپ که پیشنهاد می کنم حتما بخونید . شاید دید شما هم نسبت به خرید لپ تاپ عوض بشه .

من قبول دارم که مارک با مارک متفاوته اما باور کنید الان دیگه همه شرکت ها فهمیدند که چه نوع لپ تاپی باید طراحی کنند . سال ۲۰۱۲ همه می دونن پول چیه ، همه میدونن مدیریت چیه ، همه می دونن چطور یک محصول رو معرفی کنند .

اما تفاوت اصلی بین مارک ها و ریشه این که بعضی ها می گن این مارک خوبه و اون مارک بده در چیه ؟

این قضیه بستگی به یه سری موارد داره . مثلا یه شخصی لپ تاپ دل داره و از این لپ تاپ فقط برای اینترنت یا نگاه کردن فیلم و گوش دادن به موسیقی استفاده میکنه . بعد از ۵ سال با همین رویه احتمال اینکه اتفاق بدی برای لپ تاپ بیفته خب خیلی کمه . یکی دیگه همون لپ تاپ دل رو داره و باهاش صبح تا شب بازی می کنه و کارهای گرافیکی سنگین انجام میده و با این رویه احتمال خرابی کارت گرافیک کم نیست . پس به نظر من نحوه استفاده از لپ تاپی که دست شماست ، در ایجاد ذهنیت منفی و مثبت نسبت به اون مارک در ذهن شما نقش زیادی رو ایفا می کنه .

ضمن اینکه یه مسئله دیگه هم وجود داره : اگر خرابی لپ تاپ dell زیاده ، دلیلش اینه که دست مردم دل زیاده . شاید اگر همین تعداد لپ تاپ سونی دست مردم بود ، شاهد خرابی های بیشتری از این مدل لپ تاپ هم بودیم .

مسئله بعدی اینکه شرکت سونی از ابتدا در ایران سابقه خوبی داشته و داره ، همیشه برند خوبی برای لپ تاپ و دیگر وسایل الکترونیکی بوده . شرکت اپل هم که چند وقتی است به این شکل به ایران نفوذ کرده و تا همین ۲ / ۳ سال پیش هم خیلی ها نمی دونستن مک بوک چیه .

مسئله مهم تر ، نحوه تبلیغات شرکت هاست . به قول دوستم که میگه با تبلیغات درست و حسابی میشه جوراب سوراخ رو حتی گرون تر از جوراب سالم فروخت . برخی شرکت ها به قدری خوب تبلیغ می کنند که حس خوبی به آدم منتقل میشه .

برخی مارک ها چون در ایران جا نیفتاده حالا به هر دلیلی ، شاید لپ تاپ های خوبی باشند اما مردم روی خوشی به آنها نشان نمی دهند . مثل لپ تاپ های Acer و توشیبا و Lenovo . در هر صورت در این زمینه حرف زیاد میشه زد اما من به یه جمع بندی اکتفا می کنم چون در پست حقایق مهم تر از مارک لپ تاپ بیشتر وارد بحث شدم .


نتیجه گیری :

همه مارک های موجود در بازار لپ تاپ خوب و بد دارند . در واقع شرکت ها برای در اختیار گرفتن تمام سلایق و بودجه ها ، مدل های متنوعی رو تولید کردند . شما باید به جیب خودتون و همچنین سلیقه و نوع کاربری تون از لپ تاپ نگاه کنید . باید ببینید از جون یه لپ تاپ چه می خواهید . برای مثال ، ایسوس یه لپ تاپ داره که الان مفتش هم گرونه اما سری zenbook هم داره که با آدم حرف میزنه . اما با همه این حرفها ،‌ شرکت های دل ، اپل ، سونی ، ایسوس و hp ، مدل های خوبی رو تولید می کنند و تمرکز خوبی هم روی لپ تاپ دارن . شما می تونید از بین این برندها یکی رو که دوست دارید و به وضعیت مالی شما آسیب نمی زنه روانتخاب کنید و دیگر نگران و پشیمون نشوید . تفاوت ها بیشتر در ظاهر لپ تاپ و امکانات جانبیه !


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ سه شنبه 5 آذر 1392برچسب:, توسط سیبادو