سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو


گردو

بر اساس پژوهشی که 3 سال پیش در نشریه تغذیه منتشر شد، مصرف موادغذایی حاوی گردو، فرآیند تخریب مغز در موش‌های صحرایی را به 2 درصد کاهش می‌دهد. رژیم‌های غذایی حاوی گردو باعث تأخیر در فرآیند پیری، تخریب مغز و درنتیجه تقویت پردازش اطلاعات می‌شود.

بنا به تحقیق دیگری که در سال 2010 و در کنفرانس بین‌المللی بیماری آلزایمر ارائه شد، گردو در موش‌های مبتلا به آلزایمر باعث افزایش یادگیری، حافظه و بهبود نقص‌های حرکتی می‌شود. گردو حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که بر اساس نظر برخی از محققان منجر به از بین رفتن اثر رادیکال‌های آزاد روی DNE سلولی می‌شود.

هویج :

مدت‌هاست که هویج را برای چشم مفید می‌دانند اما هم اکنون مشخص شده که خوردن هویج برای مغز نیز مفید است. بر اساس پژوهشی که در سال 2010 در نشریه «تغذیه» به چاپ رسید، هویج دارای مقادیر زیادی از ترکیبی به نام «لوتئولین» است که می‌تواند منجر به کاهش التهاب و تخریب سلول‌های مربوط به حافظه شود.

در این مطالعه همچنین مشخص شده که مصرف حداقل 20 میلیگرم لوتئولین در رژیم غذایی روزانه منجر به کاهش التهاب مغزی در موش‌ها می‌شود. این ترکیب همچنین باعث تقویت حافظه موش‌ها و افزایش آن تا رسیدن به سطح حافظه موش‌های جوان شده است. این ترکیب در روغن زیتون، فلفل و کرفس نیز یافت می‌شود.

توت‌ فرنگی و زغال‌اخته :

توت سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز برای مغز است. مطالعه‌ای که در سال 2010 در مجله «کشاورزی و شیمی‌ موادغذایی» بین عده‌ای از افراد میانسال با مشکلات خفیف حافظه انجام شد، حاکی از افزایش یادگیری و توانایی به یادآوری در افرادی بود که به مدت 12 هفته آب زغال‌اخته وحشی نوشیده بودند. در این افراد علائم افسردگی نیز کاهش یافته بود.

پژوهشگران معتقدند که زغال‌اخته و توت‌فرنگی حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که باعث کاهش تخریب سلول‌های مغز و افزایش قدرت سیگنال‌دهی مغز می‌شود. در یکی از این تحقیقات، به موش‌های 6 ماهه به مدت 9 ماه پیاپی، رژیم غذایی دارای 2 درصد عصاره زغال‌اخته و توت‌فرنگی خورانده شد. پس از پایان تحقیقات مشخص شد که موش‌های مذکور نسبت به موش‌های عادی از توانایی تجسم و حافظه بهتری برخوردارند.

ماهی :

گرچه تحقیقات جدید حاکی از این است که غذاهای حاوی روغن ماهی اثری بر تقویت حافظه افراد مبتلا به آلزایمر ندارد، اما مطالعات دیگری نشان می‌دهد که خوردن گوشت ماهی دارای امگا 3 می‌تواند باعث کاهش افت حافظه بازشناختی (پدیده‌ای که در افراد سالم نیز به‌طور طبیعی با افزایش سن رخ می‌دهد) شود.

بر اساس پژوهشی که در سال 2005 در نشریه «عصب‌شناسی» به چاپ رسید، افراد بالای 65 سال که به مدت 6 سال و به میزان دو وعده در هفته ماهی مصرف می‌کنند و افرادی که یک وعده در هفته ماهی می‌خورند، به ترتیب 13 و 10 درصد کمتر از افرادی که در این مدت به‌طور منظم ماهی مصرف نمی‌کنند، دچار افت حافظه بازشناختی شده‌اند. بر اساس پژوهشی که 5 سال بعد در همین نشریه منتشر شد، معلوم شد که غذاهای حاوی ویتامین B12 نیز می‌تواند از آلزایمر جلوگیری کند.

قهوه و چای :

جدا از نقش قهوه و چای در افزایش هوشیاری، تحقیقات نشان می‌دهد که این 2 نوشیدنی باعث جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه باز شناختی می‌شود. محققان پس از دستکاری ژنتیکی موش‌ها به آنها قهوه کافئین‌دار خوراندند. موش‌ها به آلزایمر مبتلا نشده یا سرعت پیشرفت بیماری آنها بسیار کاهش یافت.

پژوهش دیگری بر افراد 55 سال به بالا نشان می‌دهد، کسانی که چای می‌نوشند نسبت به کسانی که چای نمی‌نوشند، عملکرد بهتری در آزمون‌های حافظه و توانایی بیشتری در پردازش اطلاعات دارند.

اسفناج :

به‌نظر می‌رسد این گفته همیشگی مادران که «اسفناج بخورید» در صفحات کتاب‌های علمی ‌نیز به چشم می‌خورد. سبزی‌های دارای برگ سبز حاوی ویتامین C و E هستند که به تقویت حافظه کمک می‌کنند. بر اساس پژوهش‌ها، تغذیه با رژیم غذایی حاوی ویتامین E در موش‌های صحرایی باعث افزایش فعالیت مغزی به میزان 500 تا 900 برابر (میزانی مساوی با رهاسازی دوپامین در مغز) می‌شود.

دوپامین واسطه‌ای شیمیایی برای درک احساس لذت در مغز است که جریان اطلاعات در بخش‌های مختلف مغز را کنترل می‌کند. بر اساس پژوهشی که در نشریه «پژوهش‌هایی درباره مغز» در سال 2000 منتشر شد، علائم نقص دستگاه حرکتی و نقایص وابسته به افزایش سن حافظه، پس از تغذیه با غذاهای حاوی اسفناج، توت‌فرنگی و زغال‌اخته در موش‌های صحرایی از بین رفت.

 
 


 

 
 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ پنج شنبه 11 مهر 1392برچسب:, توسط سیبادو