سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو


مجله موفقيت: گاهي بسيار خسته کننده است؛ اما اگر مهارت هاي لازم براي موفقيت در يافتن کار و مصاحبه هاي کاري را داشته باشيد، اين دوره بسيارت ساده تر و بهتر سپري مي شود. بهتر است قبل ازت اينکه راهي شرکت ها و اداره هاي مختلف براي يافتن کار شويد، ابتدا مهارت هاي مورد نياز را بياموزيد و آنها را در خودتان تقويت کنيد تا بتوانيد از اين رقابت تنگاتنگ، سربلند و پيروز بيرون بياييد.
به ياد داشته باشيد که به پيدا کردن کار به عنوان يک شغل نگاه کنيد؛ يعني براي مثال براي مدت يک ماه شغل شما يافتن کار است. در هر حرفه و کاري شما بايد مهارت هاي لازم را کسب کنيد تا موفق باشيد. با تمرين و صبوري مي آموزيد که چگونه در اين حرفه بهترينه و برترين باشيد.

 

جویندگان کار حتما بخوانند
 

مهارت هاي ارتباطي

توانايي برقراري ارتباط، کليدي ترين نکته در يافتن کار است. اين ارتباط شامل ارتباط کلامي، زبان بدن و حتي نوشتار شما مي شود. هنگام استخدام معمولا فرمي به شما داده مي شود که اطلاعات مختلفي از خودتان را در آن فرم مي نويسيد. شما بايد بدانيد که چه نکاتي را و چگونه درباره خودتان بنويسيد تا بيشترين تاثير را بر خواننده بگذارد و موجب شود که او از مهارت ها و توانايي هاي شما به خوبي مطلع شود. پيش از رفتن، نوشتن را تمرين کنيد. از اينترنت يا مقالات مختلف استفاده کنيد تا اطلاعاتتان را در مورد حرفه و تخصص خود به روز کنيد. از آخرين پيشرفت ها و اتفاقات مرتبط، خبر کسب کنيد.

اکنون آنچه را نوشته ايد با صداي بلند، چندين مرتبه بخوانيد. اگر متن را با صداي بلند بخوانيد، بهتر متوجه اشتباهاتتان مي شويد تا زماني که آن را آهسته يا با چشم مرور کنيد. حتما به شکل درست نوشتاري کلمات و نکات دستوري دقت کنيد. تمرين برقراري ارتباط شفاهي را فراموش نکنيد. کتاب يا روزنامه اي را انتخاب کنيد و آن را با صداي بلند بخوانيد. اين کار به بهبود لحن و آهنگ کلام شما کمک مي کند. زبان بدن را فراموش نکنيد، تاثيرگذارترين پيام ها از طريق زبان بدن ارسال مي شوند.
 

 

 
مهارت هاي مورد نياز در مصاحبه

جلسات مصاحبه پر استرس ترين بخش در يافتن کار هستند. ليستي از سوالات احتمالي که از شما پرسيده خواهد شد، تهيه کرده و پاسخ آنها را آماده کنيد (چند نمونه از اين سوالات در انتهاي اين مطلب ذکر شده است.) از کساني که در اين حرفه مشغول به کارند، کمک بگيريد و از آنها بپرسيد روز مصاحبه چه سوالاتي از آنها پرسيده شده بود. از دوستي کمک بگيريد تا جلسه مصاحبه را با او بازسازي کنيد. به اين صورت که او نقش مصاحبه کننده را بازي کند و شما نيز در نقش خودتان حاضر شويد. روز مصاحبه اگر احساس کنيد قبلا در چنين موقعيتي قرار داشته ايد، آرامش بيشتري خواهيد داشت.

جویندگان کار حتما بخوانند

از دوستتان بخواهيد هنگام تمرين سوالات ديگري را که به ذهنش مي رسد، از شما بپرسيدتا روز مصاحبه، وقتي مصاحبه کننده سؤالات غيرمنتظره اي مي پرسد، کنترلتان را از دست ندهيد و بتوانيد با تسلط پاسخ دهيد. از مصاحبه تمريني فيلم بگيريد و بعد آن را ببينيد، به اين ترتيب متوجه نقاط ضعفتان مي شويد و مي توانيد آنها را براي روز اصلي برطرف کنيد.
 
مديريت زمان

يکي از متداولترين مشکلات جويندگان کار، مديريت زمان است. اگر اکنون بيکار هستيد، وضعيتتان بسيار بهتر از کسي است که مشغول به کاري خاص است و در عين حال، در جستجوي يافتن کار ديگري نيز هست. چون يک فرد بيکار تنها کافي است ساعات تماشاي تلويزيون را کمتر کند و آن را به يافتن کار اختصاص دهد؛ اما کسي که مشغول به کار است بايد زماني خاص را براي اين کار بيابد و معمولا چون يافتن کار به وقت و انرژي زيادي نياز دارد، بسيار خسته مي شود و اين خستگي در کيفيت مصاحبه و موفقيتش تاثير زيادي مي گذارد.

زماني خاص در روز را به يافتن کار اختصاص دهيد؛ مثلا دو ساعت در ابتداي روز يا دو ساعت بعد از کار. مي توانيد بعد از پايان ساعت کاري فعلي تان کمي استراحت کنيد تا انرژي مورد نياز را به دست آوريد و بعد دست به کار شويد. معمولا بعد از هر مصاحبه کاري، خودتان متوجه مي شويدکه در چه زمينه اي ضعيف عمل کرده ايد. از فرصتي که تا مصاحبه بعدي داريد استفاده کنيد تا اشتباهات و کاستي هايتان را برطرف کرده و به اين ترتيب، از هدر رفتن وقت جلوگيري کنيد.
 
جویندگان کار حتما بخوانند
 
چند نکته کوتاه

بزرگترين و بهترين اتفاقات زماني رخ مي دهند که شما در زمان درست و در مکان درست حاضر شويد. هنگام تحقيق و جستجو همه کارها را امتحان نکنيد. به علايق و تخصصتان توجه داشته باشيد. اگر شما تاکنون بازاريابي مي کرده ايد، مسلما احتمال موفق شدن شما در مصاحبه استخدام مهندس کامپيوتر بسيار اندک است.

حتي از يک روز نگذريد. آگهي هاي روزنامه ها روزانه چاپ مي شوند. شايد پنج روز گذشته هر روز روزنامه خريده ايد اما مورد مناسبي پيدا نکرده ايد ولي نااميد نشوي؛ شايد در روزنامه امروز فرصت مناسبي بيابيد. تعلل نکنيد. صدها نفر مانند شما در جستجوي همان کاري هستند که شما مي خواهيد.

اگر به نامه ها و درخواست هاي کتبي يا ايميل هاي شما پاسخ داده نشده است، حضوري به شرکت مد نظرتان برويد. در هر حال، ارتباط حضوري تاثيرگذارتر از ارتباط کتبي است.

چند نمونه از اطلاعاتي که پيش از ورود به جلسه مصاحبه بايد به دست آوريد، به شرح زير است؛ مي توانيد بعضي از اين سؤالات را از مصاحبه کننده نيز بپرسيد:

- سيستم ارزيابي کارمندان در اين شرکت چگونه است؟
- آيا کارمندان پس از استخدام نيز مورد ارزيابي هاي دوره اي قرار مي گيرند يا خير؟ (اگر پاسخ اين سؤال مثبت باشد، شما متوجه مي شويد که بايد همواره اطلاعاتتان را به روز نگه داريد؛ همچنين در چنين شرکتي جاي پيشرفت و ترقي وجود دارد، چون آنها همواره در جستجوي افراد کارآزموده و به روز هستند.)
- خط مشي کلي شرکت چيست؟ (اين سؤال به مصاحبه کننده نشان مي دهد که شما آينده نگري داريد و خواهان پيشرفت و ترقي هستيد.)
- اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت کدامند؟
- وجه تمايز اين شرکت با شرکت هاي ديگر چيست؟
- کسي که قبل از شما در اين سمت مشغول به کار بوده است، به چه دليل اکنون ديگر اين سمت را ندارد؟
- تا چه زماني براي استخدام فرد مناسب فرصت وجوددارد؟ (با اين سوال اشتياق خود به استخدام شدن را نشان مي دهيد؛ به علاوه متوجه مي شويد که تا چه زماني بايد براي دريافت جواب نهايي منتظر بمانيد.)
 
جویندگان کار حتما بخوانند
 
سوالاتي که نبايد از مصاحبه کننده بپرسيد:

- آيا اين مؤسسه براي کارمندانش پاداش و مزاياي خاصي در نظر دارد؟
- کار اصلي اين شرکت چيست؟
- از چه زماني مي توانم از مرخصي هايم استفاده کنم؟
- آيا مي توانم با رئيس شرکت ملاقاتي داشته باشم؟
- اگر شما جاي من بوديد چه پاسخي به اين سوال مي داديد؟

اين نکات را هنگام حضور در جلسه مصاحبه به ياد داشته باشيد:

- رفتاري مؤدبانه و دوستانه داشته باشيد. لبخند بزنيد، دست بدهيد، در چشمان مصاحبه کننده نگاه کنيد اما زل نزنيد. دسته به سينه ننشينيد. سعي کنيد راحت و آرام به نظر برسيد. لباس آراسته و مناسب بپوشيد، بيش از حد و با صداي بلند نخنديد؛ در عين حال عبوس و بي احساس هم نباشيد. هنگامي که صحبت مي کنند سرتان را به نشانه تأييد و گوش دادن به صحبت هاي او حرکت دهيد.

- حتما صبر کنيد مصاحبه کننده کلامش را به پايان برساند، بعد شما صحبت کنيد.اگر صبور باشيد، بسياري از سوالاتي را که در ذهن داريد، مصاحبه کننده در خلال صحبت هايش پاسخ خواهد داد.

- از مصاحبه کننده به گونه اي سوال بپرسيد که ناچار باشد پاسخي بيش از بله يا خير بدهد و راهي جز توضيح دادن نداشته باشد. با اين کار توضيحات اضافي نيز دريافت مي کنيد و اطلاعاتتان بيشتر مي شود.

چندنمونه از سؤالاتي که معمولا در جلسات مصاحبه از شما پرسيده مي شود:

- کمي از خودتان بگوييد.
- چقدر با مؤسسه ما آشنايي داريد؟
- دوست داريد در چه زمينه اي با ما همکاري داشته باشيد؟
- مهارت هاي شما در چه زمينه اي است؟
- آيا تاکنون پروژه اي مرتبط با اين کار داشته ايد؟
- با چه مؤسساتي همکاري داشته ايد؟
- شما چه کارهايي مي توانيد براي شرکت ما انجام دهيد که معتقديد افراد ديگر نمي توانند؟
- چه چيزي در اين کار وجود دارد که شما را علاقمند به حضور در اين شرکت کرده است؟
- فکر مي کنيد چرا ما بايد شما را استخدام کنيم؟
- در اين شغل دنبال چه هستيد؟
- اگر شما مصاحبه کننده بوديد، براي استخدام يک نفر چه نکاتي را در نظر مي گرفتيد؟
- به چه دليل مي خواهيد از کاري که اکنون مشغول آن هستيد، بيرون بياييد؟
- چرا از کار قبلي تان خارج شديد؟
- در محل قبلي که مشغول کار بوديد چه چيزي را بيشتر از همه دوست داشتيد؟
- چرا در اين سن به جايي بيشتر و بالاتر نرسيده ايد؟
- اهداف بلند مدت و کوتاه مدت شما چيست؟
- ميزان حقوق درخواستي شما چقدر است؟
- آيا فکر مي کنيد تاکنون در زندگي تان موفق بوده ايد؟
 
پیروز و سربلند باشید.
 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ جمعه 1 شهريور 1392برچسب:, توسط سیبادو