ما را حمایت کنید
 
سیبادو

 

 

دانشمندان از ادرار انسان به عنوان یکی از دور از ذهن ترین منبع، یک دندان ابتدایی ساختند.

 
 


 

تایج این تحقیقات که در مجله ترمیم سلولی منتشر شده نشان می دهد که ادرار را می توان به عنوان منبع سلولهای بنیادینی به کار برد که به نوبه خود می تواند ساختارهای کوچک دندان مانند رشد دهد.
یک تیم از محققان چینی امیدوارند که این تکنیک بتواند به عنوان راهی برای جایگزین شدن دندان از دست رفته مورد استفاده قرار گیرد.
البته سایر محققان عرصه سلولهای بنیادین هشدار دادند که این هدف با چالشهای بسیاری رو به رو است.
گروه های مختلفی از محققان سراسر جهان به دنبال یافتن راهی برای رشد دندان جدید برای جایگزین کردن دندانهایی است که در اثر بالارفتن سن و یا بهداشت ضعیف دهان و دندان از دست می روند. سلولهای بنیادین که می تواند به انواع بافت تبدیل شود عرصه محبوبی برای انجام این تحقیقات بوده است.
گروه محققان چینی این تحقیقات را در موسسه زیست پزشکی و بهداشت گوانگ‌ژو انجام داده اند و از ادرار به عنوان نقطه آغاز این تحقیقات استفاده کردند. سلولهایی که معمولا از بدن عبور می کنند در آزمایشگاه کشت شده اند و طوری پردازش می شود که به سلولهای بنیادین تبدیل شوند.
ترکیبی از این سلولها و سایر مواد بدست آمده در موش کاشته شد. محققان اظهار داشتند که پس از سه هفته دسته ای از سلولها شبیه به یک دندان پدید آمدند، این ساختار دندان مانند دربرگیرنده عصب دندان، عاج دندان و مینا بود اما ساختار آن به سختی دندان طبیعی نبود.
این تحقیقات به سرعت نمی تواند گزینه جدیدی برای دندان پزشکان باشد، اما محققان اظهار داشتند که این تحقیقات می تواند به مطالعات بیشتر در راستای بازسازی کامل دندانهای انسان برای درمان بالینی منتهی شود.
این درحالی است که منتقدان این پروژه از جمله کریس میسون به عنوان دانشمند عرصه سلولهای بنیادن از دانشگاه کالج لندن اظهار داشت که ادرار نقطه ضعیفی برای آغاز این تحقیقات بوده است و بدترین منبع درنظر گرفته می شود. میزان سلولهای ادرار بسیار کم است و تأثیر تبدیل آنها به سلولهای بنیادین کارآمد نیز بسیار پایین است.

 
وی افزود: خطر آلودگی با باکتری نیز در این منبع بسیار بیشتر از سایر منابع سلولی وجود دارد.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, توسط سیبادو