سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو


در آوريل سال گذشته محققان موسسه فناوري جورجيا نخستين سلول خورشيدي پلاستيکي را ارائه کردند و اميدوار بودند که از اين طريق بتوان شرايط ساخت قطعات الکترونيک ارگانيک را تغيير داد.
 
اين سلولهاي خورشيدي پلاستيکي از طريق يک برنامه ويژه در موسسه فناوري جورجيا تحت عنوان مرکز فتونيک و الکترونيک ارگانيک که استفاده و ساخت قطعات الکترونيک چاپي را بررسي مي کند، ساخته شد.

ساخت يک سلول خورشيدي شبيه به يک برگ درخت که مي تواند نور خورشيد را گرفته و آن را به انرژي تبديل کند، اما اين سلولهاي خورشيدي اکنون هم از قابليت توليد انرژي و هم از قابليت بازيافت برخوردار است، به اين معنا که فناوري ما را چندگام در مسير توليد انرژي ثبات پذير و دوستدار محيط زيست جلوتر قرار مي دهد.

محققان اين سلولهاي خورشيدي را با استفاده از مواد طبيعي که از درختها گرفته ساختند و آنها را روي نانوکريستالهاي سلولوزي قرار دادند، به اين معنا که سلولهاي خورشيدي را مي توان به سرعت در پايان عمر مفيدشان در آب حل کرد.

لايه نانوکريستالهاي سلولوزي سلولهاي خورشيدي روي يک لايه شفاف شبيه به يک برگ قرار گرفته که اجازه مي دهد نور پيش از جذب شدن توسط يک لايه بسيار باريک يک نيمه رساناي ارگانيک عبور کند. در طي فرآيند بازيابي سلولهاي خورشيدي در آبي که به دماي محيط رسيده فرو برده مي شود و ظرف چند دقيقه نانوکريستالهاي سلولوزي حل شده و سلولهاي خورشيدي را به سادگي مي توان به اجزاي اصلي سازنده تبديل کرد.

درحال حاضر سلولهاي خورشيدي ارگانيک روي يک شيشه، پلاستيک يا کاغذ ساخته مي شوند اما هرکدام از آنها داراي محدوديت خاص خود است. عدم وجود قابلت بازيافت، عدم داشتن ويژگيهاي دوستدار محيط زيست، عملکرد محدود برخي از اين محدوديتها محسوب مي شود. اما اين فناوري جديد با استفاده از نانومواد سلولوزي که از چوب ساخته مي شود سبز، قابل بازيافت و ثابت پذير است.

جزئيات اين فناوري در مجله ساينتيفيک ريپورتس منتشر شده است.
 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, توسط سیبادو