سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو


 

در سال‏ هاي اخير خوشبوکننده‏ هاي هوا بيشتر از قبل مورد استفاده قرار مي‏ گيرند، طوري که در بسياري از فروشگاه‏ هاي بزرگ، قفسه‏ اي به اين محصولات اختصاص دارد و انواع و اقسام اين محصول با عطرها و بوهاي مختلف از انواع گل و ميوه تا بوي وانيل و کاکائو به چشم مي خورد. در اين بين، خوش‌بوکننده‏ هاي اسپري شکل، به خاطر راحتي مصرف و بوي بيشتري که دارند بيشتر مورد استفاده قرار مي ‏گيرد.
واقعيت اين است که با بالا رفتن فروش و مصرف اين محصولات، افراد در خانه، محل کار، مکان‏ هاي عمومي و خانه اقوام و دوستان با ترکيبات شيميايي موجود در خوش‌بوکننده‏ ها مواجه مي‏ شوند.

سوال اين جاست که آيا استفاده از اين خوشبوکننده‏ ها ممکن است به سلامت آسيب برساند و مشکلاتي به وجود آورد؟
محققان دانشگاه واشنگتن براي يافتن پاسخ اين سوال تحقيقاتي انجام داده‏اند. آن ها پس از بررسي نتايج يافته‏ هاي خود درباره استفاده از اين محصولات هشدار داده‏اند.

محققان درباره خوش‌بوکننده‏ ها چه مي‌ گويند؟
محققان دانشگاه واشنگتن دو مطالعه اپيدميولوژيک درباره تاثيرات منفي خوش‌بوکننده‏هاي شيميايي انجام داده ‏اند. آن ها در هر مطالعه از بيش از هزار نفر درباره تاثيرات منفي خوش‌بوکننده‏ها مانند مشکلات تنفسي و سردرد پس از استنشاق خوش‌بوکننده‏ها پرسش هايي کرده و نتايج را مورد بررسي قرار داده اند. نتايج جالب توجه بود. در بررسي اول بيش از 17 درصد از افراد عادي و 29 درصد از افرادي که مبتلا به آسم و تنگي نفس بودند، اعلام کردند که پس از تماس و اشتنشاق خوش‌بوکننده‏ها دچار ناراحتي شدند. در مطالعه دوم نيز اين ميزان به ترتيب 20 و 37 درصد بود.
واقعيت اين است که خوش‌بوکننده‏ها هوا را تميز نمي‏ کنند، بلکه مواد شيميايي قوي موجود در آن ها سبب مي ‏شود بوهاي نامطبوع به مشام نرسد.
درصد بيشتر در افراد مبتلا به آسم و تنگي نفس دور از انتظار نيست. به گفته پژوهشگران مواد شيميايي موجود در خوش‌بوکننده‏هاي مصنوعي مي‏ تواند براي افراد مبتلا به آسم، تنگي نفس و بيماري ‏هاي تنفسي مانند آمفيزم و برونشيت مزمن مشکلاتي ايجاد کند. برخي افراد مبتلا به اين بيماري ‏ها به ترکيباتي که به‌ طور غيرطبيعي به هوا اضافه مي‏ شود، به شدت حساس هستند و واکنش‏ هاي آلرژيک نشان مي‏ دهند. به همين علت پژوهشگران هشدار داده ‏اند که افراد مبتلا به مشکلات تنفسي به هيچ وجه در خانه از اين مواد استفاده نکنند. به علاوه اين محققان به افرادي که مبتلا به آلرژي هستند نيز توصيه مي ‏کنند از خوش‌بوکننده‏هاي مصنوعي استفاده نکنند، زيرا افراد مبتلا به آلرژي دچار التهاب مخاط ريوي مي ‏شوند و تماس با خوش‌بوکننده‏ها ممکن است اين التهاب را تشديد کند.

ترديد و تهديد
تحقيقات پژوهشگران دانشگاه واشنگتن ميزان و درصد مشکلات را پس از تماس و مواجهه با خوش‌بوکننده‏ها بيان کرد، اما مطالعات علمي‏ کنترل شده هنوز به ‌طور قطع نشان نداده است که خوش‌بوکننده‏ها مي ‏توانند مشکلاتي ايجاد کنند. البته مطالعاتي نشان داده است که استفاده از خوش‌بوکننده‏ها در اتاق خواب افراد مبتلا به آسم، و تماس و استشاق مواد شيميايي موجب تشديد و بروز حملات آسمي مي‏ شود. تا کنون آزمايش مستقيمي ‏در اين باره روي انسان انجام نشده است، اما به نظر مي ‏رسد يافته‏ هاي تحقيق انجام شده روي موش ‏هاي آزمايشگاهي درباره انسان نيز صدق کند و نتايج مشابهي داشته باشد.
مطالعه‏ اي که نتايج آن در آرشيو سم شناسي سال 2007 منتشر شد نشان داد، مواد شيميايي فرار که يکي از ترکيبات اصلي خوش‌بوکننده‏ها هستند، موجب بروز مشکلات تنفسي در موش‏هاي آزمايشگاهي مي ‏شوند. به علاوه مطالعه ‏اي که در سال 1997 در مجله بهداشت محيط منتشر شد، نيز نشان داد تماس و مواجهه با خوش‌بوکننده‏هاي جامد در موش‏ هاي آزمايشگاهي علاوه بر مشکلات و التهابات تنفسي، مشکلات عصبي نيز ايجاد خواهد کرد.
با اين وجود هنوز تحقيقات و مطالعات بيشتري لازم است تا مشکل ‏زا بودن خوش ‌بو کننده به اثبات برسد.
در هر صورت اگر يکي از افراد خانواده ‌تان دچار مشکلات تنفسي و بيماري‏ هاي ريوي مانند آسم، برونشيت و آمفيزم است، يا پس از استنشاق خوش‌بوکننده‏ها دچار مشکل مي‏ شود، بهتر است از اين محصولات استفاده نکنيد و با استفاده از خوش‌بوکننده‏هاي مصنوعي خود، افراد خانواده و مهمانان ‏تان را در معرض خطرات احتمالي قرار ندهيد.

مجبور نيستيد از خوش ‌بو کننده استفاده کنيد
به عقيده کارشناسان بهداشت استفاده از خوش‌بوکننده‏هاي مصنوعي در خانه ضروري نيست و اگر افراد اصول بهداشتي را رعايت کنند و خانه‏ شان را هميشه تميز نگه دارند، لازم نيست براي خنثي کردن بوهاي بد از خوش‌بوکننده‏هاي شيميايي استفاده کنند.
واقعيت اين است که خوش‌بوکننده‏ها هوا را تميز نمي‏ کنند، بلکه مواد شيميايي قوي موجود در آن ها سبب مي ‏شود بوهاي نامطبوع به مشام نرسد. پوشاندن و خنثي کردن بوهاي بد با مواد شيميايي موجب مي‏ شود که مشکل اصلي برطرف نشود.
در صورت وجود بوي بد در خانه بهتر است پنجره را باز کنيد تا هواي تازه جريان پيدا کند و علت اصلي ايجاد بوي بد را شناسايي کرده و آن را برطرف کنيد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ دو شنبه 10 تير 1392برچسب:, توسط سیبادو