ما را حمایت کنید
 
سیبادو
متقاضیان کار معمولا منابع قابل توجهی از پول وزمان را صرف آماده شدن برای مصاحبه ای که ورود آنها به دانشکده دلخواهشان یا به دست آوردن شغل مطلوبشان را میسر می سازد، می کنند.

در این موقعیت ها متقاضیان اغلب به اشتباه، به برنامه ریزی برای چگونگی پیشرفتِ روند مصاحبه و چیزهایی که باید بگویند، می پردازند،از قبیل اینکه سابقه کاری شان چه ارتباطی با این شغل دارد (چگونه به این حرفه مربوط می شود)، چگونه می توانند برای آن شرکت مفید باشند و اینکه چرا دوست دارند در آن شغل مشغول به کار شوند.

تحقیقات اخیر نشان می دهند که باوجود اهمیت پاسخ این پرسش ها، اغلب مصاحبه کنندگان به دنبال رویکرد و نگرش خاصی هستند. آن چیزی که به ویژه آنها را برای استخدام شما مجاب می کند این است که بتوانید بایک طرز فکر و رویکرد قدرتمند، ارتباط مناسب برقرار کنید. طرز فکری که نشان دهد، متقاضی یک نیروی کار جدیدعالی خواهد بود. اینکه آیا می تواند در میانه یک بحران، درست عمل کند؟ آیا هنگام فروش یک محصول، برای ایجاد تعامل با مشتری و جلب آن، به اندازه کافی شور و اشتیاق از خود نشان خواهد داد؟

اما این طرز فکر قدرتمند چیست و چگونه باید آن را به دست آورد.دو رهنمود زیر به متقاضیان این امکان را می دهد که محیط و شرایط متفاوتی در مصاحبه شان ایجاد کنند:

۱.قدرتمندانه بیندیشید.
هنگامی که مصاحبه کنندگان مشغول تصمیم گیری برای چشم انداز شغلی متقاضیان در آینده هستند، داوطلبان باید خود را نبازند و قدرت و توانایی خود را حفظ کنند. رمز چیره شدن بر این موقعیت این است که احساس توانمندی و قدرت خود را حفظ کنید.

چگونه می توانید به عنوان یک متقاضی چنین طرز فکری را طراحی ومدیریت کنید؟ یک ترفند ساده این است که زمان پیش از شروع مصاحبه را که بر موقعیت مسلط بودید و احساس توانمندی می کردید را به یاد آورید واحساسات مربوط به آن (خاطره) را دقیقا در خود بیدار کنید:احساس اعتماد به نفس و شایستگی، همچنین قاطعیت در هنگام تصمیم گیری.

در یکی ازپروژه های تحقیقاتی اخیرم «تاثیر قدرت بربهبود نتایج مصاحبه» که آن را با همکاری جوریس لمرز

(از دانشگاه کلن)، درک دی راکر(از دانشگاه نورث وسترن) و ادم گالینسکی (از دانشگاه کلمبیا) نوشتیم، تنها به بررسی همین ایده پرداختیم. در یک جلسه مصاحبه فردی ساختگی، متقاضیان ورود به دانشکده کسب وکار را در سه گروه با شرایط متفاوت قرار دادیم. ازگروه اول خواستیم که متن کوتاهی در مورد زمانی که به توانایی خود اطمینان داشتند، یعنی درست پیش از ورود به جلسه مصاحبه بنویسند. در گروه دوم هم متقاضیان متنی نوشتند، اما این بار در مورد زمانی که احساس ضعف و ناتوانی می کردند و نهایتا از گروه سوم چیزی خواسته نشد و از آنها تنها مصاحبه انجام گرفت.

از مصاحبه کنندگان احتمال پذیرفته شدن متقاضیان را جویا شدیم.

از متقاضیانی که مستقیما به مصاحبه وارد شدند (بدون نوشتن چیزی) ۱/۴۷ درصد آنها پذیرفته شدند. در مقابل میزان پذیرش گروهی که در موضع قدرت متنی نوشته بودند، نزدیک به ۸۱ درصد بود و این میزان در مورد افراد گروه دوم ۲۶ درصد بود.

جالب اینکه مصاحبه کنندگان از دستکاری و اعمال نفوذ ما در احساس توانمندی متقاضیان، بی خبر بودند. بنابراین صرفا یادآوری تجربه احساس قدرت و توانمندی احتمال پذیرفته شدن متقاضیان را تا۸۱ درصد نسبت به مبدا (گروهی که بدون نوشتن چیزی وارد مصاحبه شدند) و۱۶۲ درصد نسبت به کسانی که تجربه فقدان قدرت را به یاد آوردند، افزایش داد.

البته راه های دیگری برای مدیریت و طراحی احساس توانمندی و قدرت در افراد وجود دارد.برای مثال متقاضیان می توانند از اشیایی که به آنها احساس قدرت می دهند استفاده کنند، مانند یک ساعت مچی یا یک کیف خاص، هر آنچه شما را به احساس قدرت پیوند می دهد.

۲.مقتدرانه رفتار کنید.
قدرت تنها یک مفهوم نیست و در رفتار افراد نیز کاملا مستتر است. حرکات جزئی و تقریبا ناخودآگاه هم قدرت را به مخاطب القا می کنند ومی توانند نتیجه یک مصاحبه را به میزان قابل توجهی تغییر دهد. امی کادی (از دانشگاه هاروارد) مقاله فوق العاده ای درباره اینکه زبان غیرکلامی چگونه می تواند تاثیر عمیق و قابل توجهی بر چگونگی قضاوت شدن افراد در زمینه های مختلف ومتفاوتی از مصاحبه برای استخدام و ترفیع گرفته تا فروش، ارائه داد. برای مثال طرز قرار گرفتن پاها، قوز کردن یا تکیه دادن بر دست ها به خودی خود از نشانه های ظریفی است که نشان دهنده احساس ضعف و ناتوانی است و در مخاطب شک و تردید را نسبت به آنچه فرد متقاضی می گوید، القا می کند.

جالب توجه است که تظاهر به توانمندی، نه تنها بر چگونگی قضاوت شدن یک متقاضی توسط مصاحبه کننده تاثیر می گذارد، بلکه احساس قدرت را در متقاضی نیز تقویت می کند.

درپژوهش اخیر لی هوانگ (از دانشکده جهانی کسب وکار) و همکارانش دو گروه برای انجام پروژه ای در نظر گرفته شدند. آنها شرکت کنندگانی دراختیار داشتند که یک گروه از آنها دارای ژستی حاکی از توانمندی (حالت نشستن باز و راحت) و گروه دیگر دارای ژستی حاکی از ضعف (حالت قرار گرفتن جمع و مضطرب) بودند.

بررسی عملکرد آنها نشان داد گروه اول به واسطه کنش و عمل بیشتر و تفکر انتزاعی تر که دو پیامد شناخته شده قدرت هستند، بسیار قدرتمندانه تر از گروه دوم رفتار کردند.

بنابراین، رفتار مقتدرانه و حاکی از توانمندی نه تنها بر درک و برداشت مصاحبه کنندگان از متقاضیان تاثیر می گذارد، بلکه به مثابه کلیدی برای چگونگی رفتار متقاضیان خواهد بود.
 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, توسط سیبادو