سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در تحقق کامل شعار حماسه اقتصادي در صنعت خودرو را با خودکفايي در تامين نيازها و دستيابي به تکنولوژي و همچنين بروز توانمندي‌هاي تازه در بازارهاي بين‌المللي و کسب سهم بيشتر از اين بازارها مي‌توان کسب کرد.
خودروسازي امروز جزء نيازهاي ضروري کشور است به طوري که در بحث زيرساختهاي اقتصادي همواره حمل و نقل نقش کليدي و محوري را داشته و جايگاه خودروسازي نقش موثري را در اين زمينه داشته است. تحقق واقعي شعار سال جاري که از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان حماسه سياسي، حماسه اقتصادي نامگذاري شده است، بي شک بحث حماسه، استقلال و خودکفايي بيشتر و همچنين بروز توانمندي‌هاي تازه در بازارهاي بين‌المللي را شامل مي‌شود. تحريمهاي اعمال شده عليه اقتصاد کشور و تشديد آن در سالهاي اخير يکي از دريچه‌هايي است که دشمنان به سوي خودکفايي براي ما گشودند. براي عبور از اين تحريم‌ها بايد تلاش شود در توليد قطعات صنعت خودرو و ساير بخش‌هاي مورد نياز اين صنعت منطبق با استانداردهاي جهاني، خودکفا شد. در طول سالهاي اخير، توليد خودرو درکشورمان به رغم کارشکني کشورهاي غربي و اروپايي موفق عمل شد و مي‌توانيم اين مهم را گسترش داده و به سمت توليد محصولات و قطعاتي با ارزش افزوده بيشتر و داراي نقش کليدي تر در صنعت خوردو حرکت کنيم. رسيدن به اين نقطه نيازمند تحقيق و توسعه بيشتر و ارتقاي سطح توانمندي شرکت‌هاي داخلي است. با توجه به اهداف و برنامه‌هاي تدوين شده، فراهم کردن زير ساخت‌هاي مورد نياز در صنايع از جمله توليد قطعات و خودرو به ويژه اهميت بالايي دارد و براي رسيدن به اين اهداف هم بايد منابع را تجهيز کرد.به طور قطع در حوزه تامين منابع مالي بايد استراتژي مشخصي تعيين شود چرا که خودروسازي بايد جزء بنگاههاي اقتصادي سود آوري باشند و نبايد اتکاي خودروسازان به تسهيلات و منابع بانکي باشد مخصوصا دريافت منابع بانکي در ايران که هزينه بالا و سود بالايي دارند قطعا در شرايط محدوديت‌ها و تحريم‌ها بسيار سخت خواهد بود. بايد بخشي از درآمدهاي خودروسازي براي اشتغال و توسعه براي ارتقاء کيفيت صنعت خودرو صرف شود. به طور مطمئن تحقق شعار امسال مستلزم آن است که بهره وري در صنعت خودرو افزايش يابد تا با رشد ظرفيت‌هاي اسمي، هزينه تمام شده در صنعت خودرو کاهش يابد.
گسترش مرادوات اقتصادي از سوي ايران خودرو
درايران خودرو از شيوه‌هاي تعامل با کشورها و تقويت ارتباطات سياسي در عرصه بين‌المللي، مراودات اقتصادي در حوزه‌هايي چون خودروسازي است در حال حاضر ايجاد سايت‌هاي خودروسازي در برخي کشورهايي موجب استحکام ارتباطات سياسي وعاملي در جهت تقويت ارتباطات سياسي و اقتصادي شده است. به عنوان نمونه در کشورهايي چون سوريه، ونزوئلا، آذربايجان و بلاروس که سايتهايي خودروسازي ايجاد شده بهترين ارتباطات سياسي نيز حاصل شده است. از سويي ايجاد سايتهاي خودروسازي در برخي از شهرهاي کشور به واسطه پي گيري نمايندگان اين شهرها نيز موجب تقويت و تعامل بهتر دولت و مجلس شده، که با توجه به نام گذاري امسال به حماسه سياسي و اقتصادي مي‌تواند در اين راستا تقويت وادامه يابد. از ديگر مولفه‌هاي حماسه اقتصادي، رفع مشکل اشتغال در کشور است امروز خودروسازي در ايران و قطعه سازي نزديک به دو ميليون اشتغال در کشور ايجاد کرده است خودروسازي مي‌تواند عامل تقويت بسياري از بنگاهها و واحدهاي توليدي و اقتصادي باشد. در صورتي که به صنعت خودروسازي کشور آسيب وارد شود، قطعا مشکلات زيادي براي اشتغال و اقتصاد کشور بوجود خواهد آمد. در اين شرايط بايد بررسي شود براي اينکه اشتغال در صنعت خودروسازي حفظ شود و زير ساخت‌هاي اقتصادي در صنعت خودروسازي توسعه يابد، ضرورتا چه بايد کرد تا شعار امسال محقق شود قطعا در اين شرايط چند موضوع مهم بايد مورد توجه قرار گيرد اولا از خودروسازان در برخي صحنه‌ها نبايد استفاده ابزاري شود بلکه صنعت خودرو در جهت اهداف شرکتهاي خودروسازي باشد نه اينکه شرکتها مورد بي مهري قرار گيرند و به منظور رسيدن به مقاصد ديگر استفاده شوند.
تلاش خودرو سازان به بار مي‌نشيند
حماسه اقتصادي در صنعت خودرو، نيازمند توجه بيشتر به کيفيت است در دنياي اقتصاد بدون مرز،آن چه مهم که است کيفيت است چرا که پايداري بنگاههاي اقتصادي به صادرات است و اين جزء با کيفيت بالا محقق نمي‌شود. خودروسازان براي کسب بازارهاي جهاني و پويايي دررقابت بايد کيفيت را حفظ نمايند. ارتقاء کيفيت، بهره وري و کاهش قيمت، جزء در ارتباط و تعامل موثر خودروسازان با مراکز تحقيقاتي و دانشگاهي محقق نمي‌شود وبايد بواسطه اين ارتباط از افراد خلاق و نوآور دانشگاهي در ارتقاء صنعت خودرو و طراحي برند‌هاي جديد استفاده شود. وجود روحيه جهادي و اعتقادي در رشد و توسعه صنايع مختلف، خصوصا صنعت خودرو يکي ازارکان اصلي رسيدن به اهداف بزرگ در توليد است. چنانچه کارها با روحيه جهادي انجام شود قطعا رشد و ارتقاء در کشور صورت خواهد گرفت. متوليان صنعت خودرو هرگز نبايد فرصت‌هاي کشور را براي پيشرفت و سازندگي به هدر دهندچراکه حماسه اقتصادي با تلاش و همت توليدکنندگان و صنعتگران محقق خواهد شد. اين رمز موفقيت را ايران خودرو نيز در سال‌هاي گذشته نيز به کار گرفته است. براي تحقق اين امر و خلق حماسه اقتصادي، توليد‌کنندگان عرصه خودرو بايد در کميت و کيفيت توليدات دقت کافي داشته باشند. زنده نگه داشتن فرمايشات مقام معظم رهبري راسرلوحه تمام برنامه‌ها ست. متوليان صنعت خودرو هرگز نبايد فرصت‌هاي کشور را براي پيشرفت و سازندگي به هدر دهند.مي بايست در چنين فضايي در بخش‌هاي مختلف توليدي و خودرويي،بستر براي حضور توليد کنندگان داخل مهيا باشد تا آن‌ها بتوانند در اين زمينه‌ها نقش ايفا کنند و در توليد ملي، افزايش کيفيت و کاهش هزينه‌ها اثرگذار باشند.با توجه به اهداف سند چشم انداز 20 ساله و نيازمندي كشور در موضوعات مختلف برنامه پنجم توسعه پيشرفت در اقتصاد امري ضروري است. براي خلق اين حماسه‌قطعاً پيش‌نيازها و بسترهايي لازم است.در درجه‌ي اول به يک باور ملي نياز مي‌باشد يعني همه‌ي مردم ما بايد ضرورت اين قضيه را بپذيرند.علاوه بر اين، بايد همه‌ي افراد جامعه به اين باور برسند که امکان خلق حماسه وجود دارد.از سوي ديگر بايدتوليد کنندگان عرصه خودرو بيش از گذشته بايد وارد صحنه‌ي اقتصاد شوند يعني بايد از پتانسيل‌ها استفاده بهينه شود.در کشور ما استعداد و سرمايه‌هاي بسيار زيادي در عرصه صنعت خودرو نهفته شده که استفاده از آن همت و عزمي جدي را مي‌طلبد. بجاست در سالي که وجه اقتصادي نام آن”حماسه" لقب گرفته، با حرکتي جهاد گونه تحولي درخور توجه در عرصه اقتصادي رقم زده شود تا بتوانيم بيش از گذشته جايگاه خود را دريابيم و آن را شايسته حذف کنيم. ايران خودرو يکي از شروع کنندگان اين حرکت عظيم و از فرهنگ‌سازان اين نوع زندگي مي‌باشد.
حماسه اقتصادي از طريق تلاش براي کسب درآمدهاي ارزي غيرنفتي
به گفته وزير صنعت،معدن و تجارت “ مهدي غضنفري” کار بسيار بزرگتري که بايد درسال جاري انجام شود، خروج بيشتر از وابستگي به نفت است که همکاري و همراهي مردم را نيازمند است. بايد زمينه صادرات کالا را بيش از گذشته فراهم شود و واردات کالا به معناي ايجاد سرمايه‌گذاري، اشتغال، رشد تکنولوژي و رشد حمل ونقل و رفاه در خارج از کشور است، هرچند که اگر مواد اوليه وارد شود شايد همه اين تعابير درست نيست.در مرحله ابتدا بايد پذيرفت که سال گذشته، اوج فشارهاي تحريمي دشمنان عليه کشورمان عزيزمان نمودار شد، آنها نهايت تلاش خود را به خرج دادند تا به اصطلاح خود تحريم‌هاي درد آور و فلج کننده را بر ملت غيور ايران تحميل کنند و به دنبال آن فشارهاي اجتماعي را وارد کنند، به زغم خود موجب بروز حرکت‌هاي اجتماعي شده و انقلاب اسلامي را دچار تنگنا کنند، اما زهي خيال باطل، به هيچ عنوان موفق نشدند.در مرحله بعد بايد از رهبر معظم انقلاب اسلامي به دليل نامگذاري‌هاي دقيق و هوشمندي ايشان براي امسال و سال گذشته و سال‌هاي قبل از آن قدرداني و تشکر کرد، اين نامگذاري‌ها در مقابل توطئه‌هاي آنهايي بود که قصد داشتند ملت ايران را دچارمضيقه و تنگنا کنند.از ديگر مولفه‌هاي حماسه اقتصادي، رفع مشکل اشتغال در کشور است امروز خودروسازي در ايران و قطعه سازي نزديک به دو ميليون اشتغال در کشور ايجاد کرده است خودروسازي مي‌تواند عامل تقويت بسياري از بنگاهها و واحدهاي توليدي و اقتصادي باشد. در صورتي که به صنعت خودروسازي کشور آسيب وارد شود، قطعا مشکلات زيادي براي اشتغال و اقتصاد کشور بوجود خواهد آمد. در اين شرايط بايد بررسي شود براي اينکه اشتغال در صنعت خودروسازي حفظ شود و زير ساخت‌هاي اقتصادي در صنعت خودروسازي توسعه يابد، ضرورتا چه بايد کرد تا شعار امسال محقق شود قطعا در اين شرايط چند موضوع مهم بايد مورد توجه قرار گيرد اولا از خودروسازان در برخي صحنه‌ها نبايد استفاده ابزاري شود بلکه صنعت خودرو در جهت اهداف شرکتهاي خودروسازي باشد نه اينکه شرکتها مورد بي مهري قرار گيرند و به منظور رسيدن به مقاصد ديگر استفاده شوند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ یک شنبه 12 خرداد 1392برچسب:, توسط سیبادو