سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

درحالی که جامعه بر اساس تجربه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری دهم انتظار داشتند در رقابتی جذاب میان چهره های سیاسی بتوانند ویژگی، توانایی و ناتوانی های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را مورد ارزیابی قرار دهند اما دور اول مناظره گروهی نامزدهای ریاست جمهوری چندان خوش آیند داوطلبان ریاست جمهوری هم نبود.
اعتراض به سبک مناظره اول از سوی نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شد تا جایی که محمدرضا عارف سئوالات کوتاه از نامزدها را به آزمونی برای مدرک گرانی گرفتن تشبیه کرد و محسن رضایی این گونه سئوالات را در شان نامزدهای ریاست جمهوری که هر کدام بالقوه رئیس جمهور هستند ندانست. حسن روحانی نیز طرح سئوالات تستی و گزینه ای از نامزدهای ریاست جمهوری را توهین آمیز خواند.
پس از پایان مناظره ها اقتصادی نامزدهای های ریاست جمهوری یازدهم محمدرضا عارف در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: با این شیوه مناظره ها مردم در انتخاب کاندیدای اصلح دچار مشکل می‌شود.
محمدرضا عارف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص مباحث پیش آمده در اولین مناظره انتخاباتی و اعتراض وی به سبک سوالات، گفت: من اعتراض خودم را علنا مطرح کردم ولی متاسفانه بقیه کاندیداها با من همراه نشدند، انتظار من این بود که بقیه نیز به این شیوه اعتراض کنند اما آنها به سوالات پاسخ دادند.
وی با بیان اینکه مناظره های انتخاباتی باید انتظارات مردم را برآورده کند، افزود: مردم 4 سال زمان می گذارند، هزینه می کنند، سرمایه مصرف می کنند و اولین رسالت مناظره های انتخاباتی باید این باشد که فرصت را برای ارائه برنامه کاندیداها فراهم کند تا مردم براساس این برنامه ها و مقایسه آنها با هم کاندیدای مطلوب خود را انتخاب کنند. متن کامل گفت و گو با محمدرضا عارف را [ایــنـــجــا] بخوانید.
محسن رضایی نیز گفت: شیوه اجرای مناظره امروز جسارت به ساحت شریف مردم ایران بود.
وی تصریح کرد: اگر شیوه مناظره اصلاح نشود در آن شرکت نمی کنم. متن کامل اظهارات محسن رضایی را [ایـــنـــجـــا] مطالعه کنید.
رسانه ملی در نوع برگزاری مناظره های انتخاباتی بازنگری کند
محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر لزوم بازنگری صدا و سیما در برگزاری مناظره های انتخاباتی ریاست جمهوری افزود: این شیوه برگزاری مناظره به شکلی نیست که مخاطب به جمع بندی و مقایسه برسد.
باهنر در گفت و گو با خانه ملت در خصوص نحوه برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی در صدا و سیما گفت: تصور شخص من بر این بود که پیش از برگزاری این مناظره از نمایندگان کاندیداها دعوت شده و در خصوص نحوه برگزاری مناظره با آنها مشورت می شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس افزود: شخص من به عنوان کسی که این مناظره را ملاحظه کرده ام، باید مطرح کنم که شاید در پایان مناظره مطالبی برای بیننده مشخص شود اما به هیچ عنوان این شیوه برگزاری مناظره به شکلی نیست که مخاطب به جمع بندی و مقایسه برسد.
باهنر در این خصوص تصریح کرد: زمان پاسخگویی بسیار کم بود و بعضا شیوه برگزاری به شکلی بود که از اساس برخی از کاندیداها نوع سوالات را قبول نداشتند.
وی با تاکید بر این که باید در مراحل بعدی برگزاری مناظره ها در نوع برگزاری این برنامه بازنگری جدی شود، تصریح کرد:ابتدا هر کاندیدا باید حداقل ۱۰ دقیقه زمان در اختیار داشته باشد در خصوص موضوع مناظره مواضع خود را بیان کند و بعد از این که این زمان به هر کاندیدا اختصاص داده شد، وارد مناظره بین کاندیدها و چالش شوند.

نخستین دور مناظره‌‌های انتخاباتی در شان مردم و نامزدها نبود

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس ضمن انتقاد از نحوه برگزاری مناظره‌ نامزدهای ریاست جمهوری، گفت: نخستین دور مناظره‌‌ها در شان مردم و نامزدها نبود.
امیر خجسته در گفت‌وگو با خانه ملت، ضمن انتقاد از نحوه برگزاری مناظره‌ نامزدهای ریاست جمهوری دور یازدهم، توضیح داد: صدا و سیما به رغم تلاش‌های وافری که برای جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می‌کند نتوانست در نخستین دور مناظره‌ها مردم و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را راضی کند.
نماینده مردم همدان، قهاوند و فامنین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مناظره‌ها باید به نحوی باشد که نامزدها بتوانند با در اختیار داشتن زمان کافی به تشریح برنامه‌ها و نظرات خود بپردازند ولی در نخستین دور مناظره‌ها زمان کافی در اختیار نامزدها نبود و مباحث ابتر ماند.
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم، ادامه داد: مناظره‌ها برای نیل به نتیجه مطلوب باید به صورت دو نفره برگزار می‌شد تا طرفین با رویکردی کارشناسانه برنامه‌های یکدیگر را به چالش بکشند و از درون این تضارب آرا مردم بتوانند بهترین انتخاب را انجام دهند.
ضرورت حضور یک کارشناس متخصص درمناظره های انتخاباتی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر یک کارشناس متخصص درمناظره های نامزدهای انتخاباتی حضور داشت و سوالات را مطرح می کرد بهتر بود.
نادرقاضی پور افزود: فضای مناظره برای افراد کاری و اجرایی به لحاظ کمبود وقت خوب نبود و کاندیداها فرصت کافی برای پاسخ به سوالات نداشتند.
نماینده مردم ارومیه درمجلس افزود: اینکه مناظره ها مانند قبل نبود و نامزدها یکدیگر را به چالش نمی کشیدند خوب بود و همه با ادب برخورد می کردند.
وی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که درجهت تثبیت نظام و انقلاب و تبعیت از رهبری صحبت کردند تشکر کرد و افزود: بهتر است مناظره ها با زمان بیشتر و گروههای ۴ نفره برگزار شود نه ۸ نفره تا زمان برای ارایه توضیحات بیشتر دراختیار کاندیداها قرار بگیرد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر یک کارشناس درمناظره نامزدهای انتخاباتی حضور داشت و سوالات را مطرح می کرد بهتر بود درمناظره های بعدی هم اگر یک فرد متخصص سوالات را مطرح کند بهتر است.

ضرورت افزایش فرصت پاسخگویی به نامزدها در مناظره‌ها
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ضمن مثبت ارزیابی کردن فضای کلی نخستین مناظره انتخاباتی در صدا و سیما تاکید کرد: برخی مطالب برای پاسخگویی نیازمند زمان است که در مراحل بعدی مدت زمانی که هر کاندیدا برای پاسخگویی دارد باید افزایش یابد.
الیاس نادران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، در ارزیابی نخستین جلسه برگزاری مناظره های انتخاباتی گفت: ارزیابی کلی من از نخستین جلسه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مثبت است اما باید در خصوص برخی نکات در جلسات بعدی مناظره بازنگری شود.
نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: باید در دوره های بعدی مناظره شیوه های بهتری برای بیان نظرات کاندیداها اتخاذ شود.
نادران تصریح کرد: رسانه ملی باید در پی رفع این نقطه ضعف باشد که در جلسات بعدی کاندیداهای ریاست جمهوری فرصت بیشتری برای بیان نظرات خود داشته باشند.
وی هم چنین افزود: از نگاه من شیوه سوال گزینه ای مناسب است چرا که مردم باید مطلع شوند که کاندیداهای ریاست جمهوری در شرایط حساس چه انتخاب هایی خواهند داشت و از این طریق تفاوت سیاست های مختلف باید برای عیان و روشن شود.
این نماینده مجلس با انتقاد از طولانی بودن مدت زمان کلی نخستین برنامه مناظراتی تصریح کرد: برنامه بیش از حد طولانی شده بود و این مسائل در این مدت زمان طولانی برای مردم خسته کننده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم چنین تاکید کرد: برخی مطالب برای پاسخگویی نیازمند زمان است که در مراحل بعدی باید مدت زمانی که هر کاندیدا برای پاسخگویی در اختیار دارد افزایش یابد و تعداد سوالات کم تر شود چرا که تعداد بالای سوالات برنامه را خسته کننده می کند.

صداوسیما درباره نقدهای وارده به شکل اجرای مناظره‌ها پاسخگو باشد
عضو ناظر مجلس درهیات نظارت بر صدا و سیما با اشاره به اظهار نارضایتی نامزدها از رویکرد صدا و سیما در برگزاری مناظرات، تصریح کرد: صدا و سیما باید در این باره اعلام نظر کند.
سیدرمضان شجاعی کیاسری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، درباره رویکرد صدا و سیما در برگزاری مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری گفت: برگزاری مناظرات برای ۸ نفر کارسختی است و با توجه به تجربه امروز، شاید سازمان صدا و سیما در مدل برگزاری این مناظرات تجدید نظر کند؛ هر چند این امر به تصمیم خود آنها بستگی دارد که راهکارها و ساختارهای شکلی و محتوایی مناظرات را چگونه طراحی کنند.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دلیل کمبود زمان، برگزاری مناظرات به صورت دو نفره برای صدا و سیما وجود ندارد، ادامه داد: رویکرد صدا و سیما در مناظره ۸ نفره از جهتی قابل قبول و از سویی دارای ایرادها و اشکال هایی است که این سازمان باید پاسخگو باشد.
عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما تصریح کرد: با توجه به حضور من در پشت صحنه این برنامه، نامزدهای ریاست جمهوری نیز از نحوه برگزاری آن اظهار نارضایتی داشتند ولی صدا و سیما باید اعلام نظر کند که آیا رویکرد خود را تغییر خواهد داد یاخیر.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس افزود: شاید به دلیل تعداد زیاد کاندیداها، امکان برگزاری مناظرات به شیوه ای بهترازاین وجود نداشت و نمی شد شکل دیگری برای آن تصور کرد که حق کاندیداها نیز ضایع نشود.
عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سازمان صدا و سیما مناظرات را از نظر محتوایی طراحی می کند، یادآور شد: کمیسیون نظارت بر تبلیغات بر شکل، فرم، چینش و محتوای مناظرات دخالتی ندارد وفقط در نحوه پخش و رعایت حقوق کاندیداها و التزام برنامه سازان به قانون نظارت می کند.
وی ادامه داد: کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۵ عضو دارد که هر یک از آنها از سوی وزارت کشور، دادستانی کل کشور، شورای نظارت بر صدا و سیما، دبیر ستاد انتخابات و نماینده شورای نگهبان معرفی می شوند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط سیبادو