سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

پس از اعلام نهایی لیست نامزدهای تأیید صلاحیت شده؛ رسانه ها و مطبوعات داخلی و خارجی واکنش های متفاوتی از خود نشان دادند. همچنین واکنش دو کاندیدای رد صلاحیت شده؛ یعنی اسفندیار رحیم مشایی و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در جای خود جالب است.

خبرگزاری الجزیره با اشاره به موضوع رد صلاحیت دو کاندید انتخابات ریاست جمهوری در ایران، در گزارشی به شرح واکنش این دو نامزد پرداخته است که در ذیل بخش هایی از این گزارش آورده شده است:

پس از اعلام لیست نهایی کاندیداهای مورد تأیید شورای نگهبان؛ محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور کنونی ایران، در مورد رد صلاحیت متحد خود یعنی اسفندیار رحیم مشایی اعتراض کرده، اما هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق که وی نیز رد صلاحیت شـده درخواست تجدید نظر ندارد.

تحلیلگران غربی می گویند که رئیس جمهور ایران، با اعتراض به تصمیم رد صلاحیت دستیار ارشد خود، قصد دارد تا انتخابات ریاست جمهوری را به چالش بکشد؛ اما اكبر هاشمى رفسنجانى هیچ اعتراضی به رد شدن صلاحیتش نخواهد کرد.

محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه در مصاحبه ها اعلام کرد که حذف اسفندیار رحیم مشایی از لیست نامزدهای نهایی توسط شورای نگهبان، ظلم و ستم بوده و وی قربانی بی عدالتی شده است. او همچنین گفت که این مورد را حتماً از طریق آیت الله علی خامنه ای پیگیری خواهد کرد.

احمدی نژاد همچنین گفت که مشایی برای کشور مفید خواهد بود و او امیدوار است که این موضوع حل و فصل خواهد شد.

بدون هیچ اعتراضی

کارشناسان سیاسی می گویند که گمانه زنی های گسترده ای بر این اساس وجود دارد که وجود نام مشایی در لیست حذف شده ها، قابل پیش بینی بوده است؛ اما حذف رفسنجانی، رئیس جمهور دو دوره و رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دور از انتظارها بوده است.

با این حال اسحاق جهانگیری، مدیر مبارزات انتخاباتی رفسنجانی، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت که آقای رفسنجانی قصد اعتراض به رد صلاحیت خود را ندارند.

جهانگیری همچنین گفت: "آقای هاشمی به خواست خدا، همیشه در میان ارکان نظام بوده است و همچنان نیز باقی خواهد ماند."

ایران با چالش های حیاتی مانند تحریم های بین المللی و مذاکره با قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای تهران مواجه است.

پیشروی جدید

علیرضا نادر، تحلیلگر سیاسی بین المللی در مصاحبه با الجزیره گفت که در حال حاضر سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور، به عنوان یک کاندید پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری محسوب شد.

در میان نامزدهای دیگری که مورد تأیید قرار گرفت، حسن روحانی و علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه سابق، از متحدان نزدیک به رفسنجانی هستند.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران از سال 2005، نیز در این لیست گنجانده شده است. همچنین غلامعلی حداد عادل، رئیس سابق مجلس؛ و محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 نیز کاندید شده بود، نیز در میان نامزدهای تأیید صلاحیت شده قرار دارند.

محمدرضا عارف، فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد و معاون محمد خاتمی رئیس جمهور سابق، تنها اصلاح طلب حاضر در انتخابات است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ جمعه 3 خرداد 1392برچسب:انتخابات , ایران , کاندید , رد , صلاحیت , هاشمی , مشایی , احمدی نژاد , اعتراض , توسط سیبادو