سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

فقدان شاخص‌‏های قابل سنجش برای تعریف میزان بهینه مصرف مایعات به این اختلاف‏‌ها دامن زده است اما مبنایی نسبتا موجه برای میزان لازم مصرف مایعات توصیه سازمان بهداشت جهانی است که بر اساس آن، هر زن باید روزانه 2.2 لیتر و هر مرد 2.9 لیتر مایعات مصرف کند.

حال باید دید که اگر کمتر از میزان توصیه شده مایعات مصرف کنیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ کم‌آبی بدن می‌تواند عوارضی همچون کاهش کارایی جسمی، تمرکز و سردرد و بی‏حالی به‌همراه داشته باشد ولی مهم‏تر از آن، مصرف ناکافی مایعات سبب می‏شود بدن به‌صورت مداوم آب کلیه را جذب و ادراری غلیظ تولید کند که این وضعیت می‏تواند به بیماری‏های حاد و مزمن گوناگون از جمله بیماری‏های مزمن کلیه و سنگ کلیه منجر شود.

افرادی که در هر روز بیشتر از سه لیتر مایعات می‏نوشند از افرادی که در روز کمتر از 1.5 لیتر مایعات مصرف می‏‌کنند،حدود 30 تا 50 درصد ریسک کمتری در اختلال فعالیت کلیه دارند.

انسان باید به اندازه‏ای بنوشد که آب از دست رفته بدن را جبران کند و هر فرد از طریق پوست، تنفس، ادرار و ... روزانه حدود 2.6 لیتر آب از دست می‏‌دهد و مقداری از این آب از طریق غذا و خوراکی‏‌ها جبران می‏‌شود و باقی آن، حدود دو لیتر برای مردان و 1.5 لیتر برای زنان، باید از طریق نوشیدن مایعات تامین شود. آب تنها آشامیدنی طبیعی بدون کالری است و بعضی مایعات حاوی شکر، اسید و مواد افزودنی هستند، پس در طول روز باید به‌صورت منظم آب نوشیده شود.

تشنگی هشداری است که نشان می‏دهد آب بدن خود را تا حدی از دست داده‏‌ایم،پس نباید برای نوشیدن صبر کرد تا تشنگی بر بدن غالب شود.هنگام ورزش نیز توجه به مصرف مایعات اهمیت بسزایی دارد،زیرا انرژی مصرف شده هنگام ورزش و فعالیت‏های جسمی، بدن را گرم می‏کند و تنظیم حرارت بدن، سبب تعریق می‏‌شود بنابراین باید برای جبران آب از دست رفته، قبل، بعد و در طول ورزش مایعات نوشید.
مادران شیرده باید مایعات بیشتری مصرف کنند؛ شیر مادر از 88 درصد آب تشکیل شده و زنان شیرده برای حفظ آب بدن خود نیاز به مایعات بیشتری دارند و باید سعی کنند تا در این دوران، روزانه 600 تا 700 میلی‏لیتر بیشتر از حد معمول مایعات بنوشند.

ممکن است با افزایش سن تشنگی کمتری احساس کنید، در عین حال در این زمان، بدن توانایی خود را برای جمع کردن ادرار از دست می‌‏دهد و بنابراین آب بیشتری از طریق ادرار از دست می‌رود و برای تامین آب کافی بدن باید در این دوره به اندازه کافی مایعات نوشید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, توسط سیبادو