ما را حمایت کنید
 
سیبادو

 

 

وقتی هر تصویر تولید شده توسط کامپیوتر بزرگ شود مربع عای کوچکی روی آن معلوم می شوند، که به آنها پیکسل گفته می شود. پیکسل کوچکترین عضو یک تصویر است که روی کامپیوتر یا تلویزیون دیده می شود.

 
 

پیکسل چیست

وقتی هر تصویر تولید شده توسط کامپیوتر بزرگ شود مربع عای کوچکی روی آن معلوم می شوند، که به آنها پیکسل گفته می شود. پیکسل کوچکترین عضو یک تصویر است که روی کامپیوتر یا تلویزیون دیده می شود.
تصویری که توسط پیکسل ایجاد شود بیت مپ (Bitmap) یا رستر(Raster) گفته می شود. هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد کیفیت تصویر بالاتر خواهد رفت. پیکسلها عرض و ارتفاع ندارند و فقط شامل یک سری اطلاعات می باشند. یک تصویر دیجیتال شامل 3 مقدار عددی RGB می باشد (قرمز،سبز،آبی) که رنگ را مشخص می کند. در پیکسل هر مقدار از این رنگها توسط 8 بیت از اطاعات مشخص می شوند. 3 ردیف 8 بیتی 24 بیت می شود.
هر 8 بیت می تواند شامل 256 مقدار باشد (0-255) برای مثال (250و160و5) به معنی : قرمز = 250، سبز = 160 و آبی = 5 می باشد که یک پیکسل نارنجی را مشخص می کند.
پیکسل (به Pixel) کوچکترین جز ساختاری (element) یک تصویر را گویند.
اگر تابع f زیر را با دو متغیر حقیقی مستقل x و y را در نظر بگیریم،
f(x,y)
که در آن -infty le x le inftyو -infty le y le inftyاست، می‌توان با نسبت دادن ارزشی (مثل روشنایی و یا شدت) به f آن را بر روی صفحه‌ای نمایش داد. در این صورت f یک تصویر نامیده می‌شود، و نقطه (x,y) یک پیکسل نامیده می‌شود.
مگاپیکسل
مگاپیکسل (Megapixel)، یک میلیون پیکسل است. این عبارت، تنها برای مشخّص‌کردن تعداد پیکسل‌های تصویر به‌کار نمی‌رود؛ بلکه کاربرد دیگر آن، نشان‌دادن شمار عناصرگيرنده تصوير یا تعداد عناصر نمایشی نمایشگرهای دیجیتال است. برای مثال، دوربینی با ابعاد ۲۰۴۸×۱۵۳۶ عنصر حسگر را معمولاً «۳٫۱ مگاپیکسل» (۳،۱۴۵،۷۲۸ = ۱۵۳۶ × ۲۰۴۸) می‌خوانند. از مگاپیکسل اغلب به‌عنوان یکی از مشخّصه‌های بهتربودن یاد می‌شود، به‌همین‌خاطر یکی از ویژگی‌هایی است که کیفیّت دوربین را مشخّص می‌کند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, توسط سیبادو