سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو

با این سیستم کاربران می توانند تنها با یک کابل، تصاویر و صدای دیجیتال را به بهترین نحو ممکن از یک دستگاه به دستگاه دیگری منتقل نمایند. فرضا با این فناوری می توان دارای یک سینمای خانگی، با بهترین کیفیت ممکن از لحاظ صوت و تصویر بود.

 

در حقیقت HDMI قابلیت انتقال تصویر و صدا را برای بسیاری از دستگاه های خانگی، مانند تلویزیون دیجیتال و یا DVD Player و حتی کامپیوترها با استفاده از تنها یکی کابل فراهم می آورد. در عین حال HDMI قابلیت انتقال تصاویر را برای تمام حالت های ویدئویی از قبیل استاندارد و یا با کیفیت بالا فراهم می آورد و همچنین صدای دیجیتال را هم منتقل می کند.

 

HDMI صدای 8 باند (8 Channel) را تا 192KHZ انتقال می دهد و تمامی فرمت های کنونی برای صدا از قبیل Dolby Digital و DTS را پشتیبانی می نماید. ناگفته نماند، پورت این رابط دارای 19 پین می باشد و از یک محافظ Copyright هم بهره می برد.

 

لازم به ذکر است، برای ساخت HDMI، تعداد زیادی از شرکت های معروف سازنده وسایل الکترونیک، با اشتراک گذاشتن منابع مالی و تحقیقاتی خود، برای به یک تکنولوژی که به راحتی بتواند در دسترس مردم عادی قرار بگیرد و در عین حال دارای کیفیت بالا باشد، سهیم هستند. شرکت های مشارکت دهنده در این طرح، عبارتند از: Hitachi، Silicon Image، Philips، Panasonic و Sony

 

کاربرد و چگونگی استفاده از این فناوری به چه صورت است؟

 

برای استفاده از کابل HDMI، هردو دستگاه منبع (مثل یک DVD Player) و مقصد (مثلا یک تلویزیون)، باید به این تکنولوژی مجهز باشند و آسانترین راه هم برای فهمیدن اینکه یک دستگاه، این تکنولوژی را پشتیبانی می کند یا خیر، این است که ببینیم این وسایل دارای سوکت مخصوص HDMI هستند یا خیر.

البته هم اکنون مدتی است که بیشتر دستگاه های پیشرفته به همراه این تکنولوژی عرضه می شوند و این تکنولوژی به زودی و به طور کامل، جای کابل های قرمز، زرد و سفید را که هم اکنون به همراه هر دستگاه پخش صدا و تصویر عرضه می شوند، خواهد گرفت.

 

مزایای استفاده از HDMI نسبت به کابل های Component و S-Video:

 

HDMI نسبت به بقیه روش های انتقال تصویر و صدا، از یک دستگاه به دستگاهی دیگر، بهترین نتیجه را می دهد. بی شک و براساس مشاهدات و تجربیات، از نظر کیفیت تصاویر و صوت، HDMI بهترین تصاویر و اصوات ممکن را ارائه می دهد، زیرا HDMI اطلاعات تصویری و صوتی را بدون هیچ گونه نیازی به فشرده سازی، بصورت دیجیتال منتقل می کند. ضمن اینکه از نظر راحتی کار نیز، با استفاده از تنها یک سیم (کابل) بجای استفاده از چندین سیم(کابل) برای انتقال جداگانه تصاویر و صدا در سیستم های دیگر، سبب بهبود و سهولت در کار می شود.

 

در حقیقت پورت HDMI، بزرگترین مزیتش در این است که صدا و تصویر (Audio/ Video/ Optional Data) را با هم از خود عبور می دهد و دیگر مجبور نیستید برای دیدن یک تصویر HD با صدای Stereo حقیقی آن (با کیفیت اصلی)، بیش از 7 رشته سیم از Player خارج شده و به تلویزیون متصل گردد، تا صدا و تصویر کامل و بی نقصی مشاهده شود، بلکه تمام داده ها از همین کابل عبور می کند.

 

ناگفته نماند این فرمت عملاً با گسترش HDTV ها و نسل بعدی Home Video ها (سینماهای خانگی)، نظیر Blue-Ray و HD-DVD بیشتر به چشم خواهد آمد. چون این رابط (Interface) صرفاً برای صوت و تصویر HD طراحی شده.

 

تاثیر طول کابل های HDMI در کیفیت خروجی:

 

برای استفاده های خانگی، کابل های HDMI معمولا در طول های 1 و 1.5 متر عرضه می شوند. هرچند که بسته به نیاز، کابل هایی با طول 40 متر هم تولید می شوند. در واقع سازندگان HDMI هیچ گونه محدودیتی را برای طول کابل های HDMI مشخص نکرده اند، به همین دلیل، HDMI صرف نظر از طول کابل های ساخته شده، یک سری شرایط و استاندارد برای کابل های تولیدی وضع کرده است و هر کابلی که دارای شرایط و اصول لازم باشد، مورد تایید است و بنابراین با توجه به کیفیت و نوع مواد استفاده شده در کابل های HDMI، کابل هایی با طول های متفاوتی تولید می شود که همگی مورد تایید هستند. اگر چه برای طول های بسیار زیاد، استفاده از دستگاه های تقویت سیگنال HDMI مورد نیاز است.

 

انواع رابط HDMI:

 

HDMI 1.0:

 

این رابط در سال 2002 به بازار عرضه گردید که از مشخصات زیر پشتیبانی می کند:

1. انتقال بیش از 165 میلیون پیکسل در ثانیه برای فرمت های تصویری

2. انتقال 7 کانال صدا با دقت 24 بیت و 192 کیلوهرتز

3. دارای کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با حداکثر نرخ انتقال اطلاعات 490 مگابایت در ثانیه.

 

HDMI 1.1:

 

این رابط که در سال 2004 به بازار عرضه گردید، از مشخصه زیر پشتیبانی می کند:

پشتیبانی از تکنولوژی های محافظتی در فرمت DVD Audio

سایر مشخصات، همانند نسخه قبلی می باشد.

 

HDMI 1.2:

 

این رابط در سال 2005 به بازار عرضه گردید، که از مشخصات زیر پشتیبانی می کند:

1.امکانات ارتباط به منابعی مانند کامپیوتر

2. پشتیبانی از منابع صوتی و تصویری با ولتاژ پایین

3.قابلیت پشتیبانی از دیسک های نوری Super Audio

سایر مشخصات، همانند نسخه قبلی می باشد.

 

HDMI 1.3:

 

این رابط در سال 2006 به بازار عرضه گردید که دارای مزایای کلی زیر است:

1. دارای کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با حداکثر پهنای باند 1.02 گیگابایت در ثانیه

2. افزایش عمق رنگ(پشتیبانی از دقت 36، 30 و 48 بیت برای عمق رنگ)

3. پشتیبانی از قابلیت هماهنگی صوتی

4. پشتیبانی از فرمت های صوتی Dolby True HD و DTS-HD برای اتصال به تقویت کننده های خارجی

5. پشتیبانی از فرمت استاندارد رنگ XVYCC

 

HDMI 1.4:

 

این ورژن در سال 2009 عرضه گشته و در حقیقت نسخه بهینه شده ورژن قبلی بوده و دارای قابلیت های افزوده ای چون ساپورت 3D و شبکه نسبت به ورژن قبلی می باشد.

 

در نهایت لازم است که این را هم بدانید HDMI از سه سال گذشته به این سو، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار شده و بخصوص اگر بخواهید بطور کامل از امکانات یک DVD Player یا Blu-Ray استفاده کنید و کیفیت واقعی آنها را مشاهده کنید، می بایست حتماً از رابط HDMI استفاده کنید.

 

بنابراین به طور جدی توصیه می شود، در تلویزیون ها و همچنین دستگاه های DVD Player و Set-Top Box امثال آن که همگی در حال حاضر مجهز به این درگاه می باشند، حتماً به جای خروجی های دیگر، از HDMI استفاده کنید و مطمئن باشید که بهره گیری از این روش، حداقل بین 30 تا 40 درصد به کیفیت صوت و تصویر شما خواهد افزود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط سیبادو