سیبادو
ما را حمایت کنید
 
سیبادو
 
شلیک هواپیماهای جنگنده ایرانی به یک پهپاد آمریکایی در خلیج فارس، سخنان محمود احمدی نژاد در کنفرانس دموکراسی بالی در اندونزی، بازتاب ممنوعیت واردات کالاهای لوکس در ایران، بررسی احتمال تغییر سیاست آمریکا نسبت به ایران در دوره جدید ریاست جمهوری اوباما و تصمیم ترکیه به حفظ میزان فعلی واردات نفت از ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

 
به گزارش «تابناک»، مهمترین خبری که از اواخر وقت شب گذشته تاکنون بازتاب بسیار گسترده ای در میان مطبوعات جهان داشته، ادعای وزارت دفاع آمریکا مبنی بر شلیک جنگنده های ایران به سوی یک پهپاد آمریکایی است.

 
در این رابطه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا نوشته یک هواپیمای جنگنده ایرانی، هفته گذشته بر فرار خلیج فارس بر روی یک پهپاد غیرمسلح آمریکایی آتش گشوده است. پنتاگون مدعی شده این پهپاد بر فراز آب های بین المللی پرواز می کرده و مشغول انجام «عملیات تجسسی معمول» خود بوده است. «جرج لیتل»، مسئول امور مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا گفته این اولین بار است که یک هواپیمای غیرمسلح آمریکایی در فضای بین المللی خلیج فارس توسط ایران هدف قرار می گیرد. به نظر می رسد هرچند این واقعه هفته گذشته رخ داده، اما مقامات آمریکایی ترجیح داده اند پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر آن را منتشر کنند.

 
از ساعات ابتدایی انتشار این خبر تاکنون، تقریباً تمامی مطبوعات معتبر آمریکایی اقدام به انتشار آن کرده اند.

 

 
سخنان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در کنفرانس دموکراسی «بالی» در اندونزی نیز از دیگر اخباری است که از روز گذشته تاکنون بازتاب وسیعی در مطبوعات جهان داشته است. «دیلی استار» لبنان در این رابطه می نویسد به عقیده رئیس جمهور ایران، عصر بازدارندگی هسته ای مدت هاست که به سر آمده و هر کشوری که هنوز اقدام به انبار کردن سلاح هسته ای می کند، از نظر ذهنی عقب مانده است. دیلی استار همچنین می نویسد احمدی نژاد بار دیگر این موضوع که ایران در پی ساخت سلاح هسته ای است را تکذیب کرده است. از دیگر بخش های سخنان احمدی نژاد که مورد توجه دیلی استار و دیگر مطبوعات قرار گرفته، بخشی از است که در آن انتخابات آمریکا را «میدان جنگ سرمایه داران» خوانده بود.

 

 
از جمله دیگر اخبار مورد توجه امروز درباره ایران، باید به بازتاب ممنوعیت واردات کالاهای لوکس به ایران اشاره کرد. خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار این خبر، هدف اصلی از این اقدام را ذخیره میلیاردها دلار برای کالاهای اساسی در مواجهه با تحریم های روز افزون می داند. به طور کلی این خبرگزاری در مطلب خود با طرح این ادعا که تحریم های غرب علت اصلی مشکلات اقتصادی ایران، از جمله کاهش ارزش ریال بوده، تصمیم اخیر را به منزله راهی برای مقابله با این وضعیت به شمار می آورد. رویترز در مطلب خود به تفاوت قیمت ارز آزاد و ارز مرجع در ایران نیز اشاره کرده است. 

 

 
اما سایت نشریه «آتلانتیک»، در ادامه گمانه زنی های دو روز اخیر درباره خط جدید سیاست خارجی آمریکا در دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا، به بررسی این موضوع پرداخته که آیا اوباما واقعاً در دوره جدید سیاستی متفاوت از قبل را در قبال ایران در پیش خواهد گرفت یا خیر. آتلانتیک با انتشار نقل قول هایی از برخی کارشناسان آمریکایی، نوشته ممکن است سیاست تحریم های اوباما علیه ایران در دوره جدید نتیجه دلخواه را به بار بیاورد. با این حال، در ادامه این مطلب دیدگاه رژیم اسرائیل نسبت به برنامه هسته ای ایران و نیز مطلوبیت یا عدم مطلوبیت استفاده از ابزارهای اقتصادی در مقابل ابزارهای نظامی نیز مورد بحث قرار گرفته است. 

 

در نهایت، روزنامه «حریت» ترکیه در مطلبی در خصوص مبادلات نفتی ایران و ترکیه، از تصمیم ترکیه برای ادامه واردات نفت از ایران، حتی پس از اتمام دوره معافیت از تحریم های آمریکا خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «تانیر ییلدیز»، وزیر انرژی ترکیه اظهار داشته این کشور از تاریخ 3 دسامبر به بعد که مدت زمان معافیتش از تحریم های آمریکا پایان می یابد، همچنان به واردات نفت خود از ایران به میزان سابق ادامه خواهد داد. حریت اشاره می کند که آمریکا پیش از ایران ترکیه را به همراه هند، کره جنوبی، مالزی، سریلانکا و تایوان، برای مدت محدودی از تحریم های نفتی ایران معاف کرده بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ جمعه 19 آبان 1391برچسب:, توسط سیبادو